30.3.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Lancia Stratos HF Stradale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lancia Stratos on kolme maailmanmestaruutta saavuttanut ralli-ikoni. Se on itse asiassa ensimmäinen nimenomaisesti rallia varten suunniteltu ja valmistettu auto. Lancia Stratos HF on 70-luvun ralli-ikoni. Se muutti koko moottoriurheilun olemalla ensimmäinen ralliautoksi alusta asti suunniteltu työkalu aikana, jolloin vielä ajettiin muokatuilla tuotantoautoilla. Tämä ajanjakso oli vain hieman ennen B-ryhmän aikakautta.Lancia kehitti Stratoksen yhteistyössä Bertonen kanssa. Muodoista vastasi Marcello Gandini, joka on tunnettu myös esimerkiksi Lamborghini Miuran piirtämisestä. Lancia Stratos esiteltiin Torinon autonäyttelyssä 1971.Stratos rakennettiin teräsmonokokin ympärille ja esimerkiksi ovet ovat lasikuitua. Bertone valmisti korit Grugliascon tehtaalla, josta ne toimitettiin Lancian tehtaalle Borgo San Paoloon, Torinoon loppukokoonpanoa varten.Moottori on peräisin Ferrari 246 Dinosta eli kyseessä on 2,4-litrainen V6, joka asennettiin poikittain auton keskelle kuljettajan ja kartanlukijan taakse. Ilmeisesti Enzo Ferrari lupautui toimittamaan moottorin vain pitkin hampain pelätessään Lancian luomuksen jättävän Dinon varjoonsa. Jälkikäteen voitaneen todeta juuri näin käyneen.Lancia sitoutui rakentamaan tätä katuautoksi naamioitua rallitykkiä Group 4 luokituksen mukaiset 500 yksilöä. Koomisesti luokitus ei teknisessä mielessä vaatinut 500 auton tuotantoa, vaan riittävästi koreja ja komponentteja niiden valmistamista varten. Tämä tuli suorittaa 24 kuukauden ajanjakson sisällä. Arvioiden mukaan Lancia valmisti kaiken kaikkiaan 492 Stratosta.Tuo hieman vajaa 500 Stratosta ei kuitenkaan valmistunut lähellekään mainitun ajanjakson sisällä. Tuotanto alkoi heinäkuussa 1972, mutta vuoden 1974 loppuun mennessä oli saatu valmiiksi ainoastaan 183 yksilöä. FIA kuitenkin päätti lokakuussa 1974 luokitusvaatimusten täyttyneen ja (ällöttävän kliseisesti) loppu on historiaa.Lancia Stratos saavutti rallin maailmanmestaruuden kolmena vuonna peräkkäin. Rallidebyyttinsä Stratos suoritti prototyyppinä jo marraskuussa 1972 Korsikan rallissa ja seuraavan vuoden puolella sillä voitettiin jo sekä Espanjassa että Ranskassa. Mestaruudet tulivat vuosien 1974-1976 välillä.Sen kompakti koko, poikkeuksellinen ketteryys ja tehokas V6-moottori teki siitä pitelemättömän kulkineen sopivissa käsissä. Pitää muistaa, että Stratos saavutti yksityistallien käytössä voittoja vielä 1980-luvun puolellakin. Tämä on melkoinen suoritus rallissa lähes kymmenen vuotta mallin julkaisun jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLancia Stratos HF Stradale – RM Sotheby’sTämän viikon Huutokauppahelmi on 323. Ilmeisesti 492:sta koskaan valmistetusta Lancia Stratoksesta. Autolla on ollut kolme omistajaa ja mittarilukema näyttää edelleen maltillisesti alle 12 000 kilometriä. Entisöimätön yksilö on upeassa kunnossa ja myynti-ilmoituksen arvion perusteella jopa eräs kaikkein hienoimmista Stratos -yksilöistä.Alkuperäiset paperit, työkalusarja ja tunkki on tallella ja auto on ilmeisesti toimitettu jo tehtaalta ilman katolle sijoitettavaa ilmanohjainta. Samoin sekä maalipinta että sisätilat ovat oletettavasti alkuperäisiä. Erityisesti istuimet ovat poikkeuksellisen hienossa kunnossa, sillä tavallisesti aika on tässä vaiheessa jo jättänyt jälkensä Alcantaraan.Tämän auton runkonumero vastaisi Lancian arkistojen perusteella Bertonen koria numero 397 ja samalta pohjalta myös muut tiedot täsmäävät. Ulkoväriksi on merkitty ”Azzurro”, matoiksi ”Sereno”, istuimiin musta Alcantara sekä kuppi-istuinten runkoon, kojelautaan ja ovipahveihin musta väri. Mallimerkinnän ”Stradale” tarkoittaa kadulle tarkoitettua luokitusmallia, jonka massa oli noin 980 kilogrammaa eli sata kiloa kilpaversioita enemmän.Tämä kyseinen kori on lähtenyt Bertonen tehtaalta 21. lokakuuta vuonna 1974 ja Lancia sai auton kokoonpanon valmiiksi noin 12 viikkoa myöhemmin 9. tammikuuta 1975. Auto myytiin Palermoon ja sai rekisteritunnuksen PA 421048. Auto säilyi ensimmäisellä omistajallaan peräti 30 vuotta ennen kun se myytiin eteenpäin maaliskuussa 2005. Noin 10 vuotta myöhemmin auto päätyi nykyiselle omistajalleen, joka huutokauppaa auton nyt Essenissä.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Peter Singhof/RM Sotheby's. Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Vauxhall Monaro 5.7 V8 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 1.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Mercedes-Benz 500 SEL AMG ”Blueberry” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle