30.3.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Lancia Stratos HF Stradale Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Lancia Stratos on kolme maailmanmestaruutta saavuttanut ralli-ikoni. Se on itse asiassa ensimmäinen nimenomaisesti rallia varten suunniteltu ja valmistettu auto. Lancia Stratos HF on 70-luvun ralli-ikoni. Se muutti koko moottoriurheilun olemalla ensimmäinen ralliautoksi alusta asti suunniteltu työkalu aikana, jolloin vielä ajettiin muokatuilla tuotantoautoilla. Tämä ajanjakso oli vain hieman ennen B-ryhmän aikakautta. Lancia kehitti Stratoksen yhteistyössä Bertonen kanssa. Muodoista vastasi Marcello Gandini, joka on tunnettu myös esimerkiksi Lamborghini Miuran piirtämisestä. Lancia Stratos esiteltiin Torinon autonäyttelyssä 1971. Stratos rakennettiin teräsmonokokin ympärille ja esimerkiksi ovet ovat lasikuitua. Bertone valmisti korit Grugliascon tehtaalla, josta ne toimitettiin Lancian tehtaalle Borgo San Paoloon, Torinoon loppukokoonpanoa varten. Moottori on peräisin Ferrari 246 Dinosta eli kyseessä on 2,4-litrainen V6, joka asennettiin poikittain auton keskelle kuljettajan ja kartanlukijan taakse. Ilmeisesti Enzo Ferrari lupautui toimittamaan moottorin vain pitkin hampain pelätessään Lancian luomuksen jättävän Dinon varjoonsa. Jälkikäteen voitaneen todeta juuri näin käyneen. Lancia sitoutui rakentamaan tätä katuautoksi naamioitua rallitykkiä Group 4 luokituksen mukaiset 500 yksilöä. Koomisesti luokitus ei teknisessä mielessä vaatinut 500 auton tuotantoa, vaan riittävästi koreja ja komponentteja niiden valmistamista varten. Tämä tuli suorittaa 24 kuukauden ajanjakson sisällä. Arvioiden mukaan Lancia valmisti kaiken kaikkiaan 492 Stratosta. Tuo hieman vajaa 500 Stratosta ei kuitenkaan valmistunut lähellekään mainitun ajanjakson sisällä. Tuotanto alkoi heinäkuussa 1972, mutta vuoden 1974 loppuun mennessä oli saatu valmiiksi ainoastaan 183 yksilöä. FIA kuitenkin päätti lokakuussa 1974 luokitusvaatimusten täyttyneen ja (ällöttävän kliseisesti) loppu on historiaa. Lancia Stratos saavutti rallin maailmanmestaruuden kolmena vuonna peräkkäin. Rallidebyyttinsä Stratos suoritti prototyyppinä jo marraskuussa 1972 Korsikan rallissa ja seuraavan vuoden puolella sillä voitettiin jo sekä Espanjassa että Ranskassa. Mestaruudet tulivat vuosien 1974-1976 välillä. Sen kompakti koko, poikkeuksellinen ketteryys ja tehokas V6-moottori teki siitä pitelemättömän kulkineen sopivissa käsissä. Pitää muistaa, että Stratos saavutti yksityistallien käytössä voittoja vielä 1980-luvun puolellakin. Tämä on melkoinen suoritus rallissa lähes kymmenen vuotta mallin julkaisun jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lancia Stratos HF Stradale – RM Sotheby’s Tämän viikon Huutokauppahelmi on 323. Ilmeisesti 492:sta koskaan valmistetusta Lancia Stratoksesta. Autolla on ollut kolme omistajaa ja mittarilukema näyttää edelleen maltillisesti alle 12 000 kilometriä. Entisöimätön yksilö on upeassa kunnossa ja myynti-ilmoituksen arvion perusteella jopa eräs kaikkein hienoimmista Stratos -yksilöistä. Alkuperäiset paperit, työkalusarja ja tunkki on tallella ja auto on ilmeisesti toimitettu jo tehtaalta ilman katolle sijoitettavaa ilmanohjainta. Samoin sekä maalipinta että sisätilat ovat oletettavasti alkuperäisiä. Erityisesti istuimet ovat poikkeuksellisen hienossa kunnossa, sillä tavallisesti aika on tässä vaiheessa jo jättänyt jälkensä Alcantaraan. Tämän auton runkonumero vastaisi Lancian arkistojen perusteella Bertonen koria numero 397 ja samalta pohjalta myös muut tiedot täsmäävät. Ulkoväriksi on merkitty ”Azzurro”, matoiksi ”Sereno”, istuimiin musta Alcantara sekä kuppi-istuinten runkoon, kojelautaan ja ovipahveihin musta väri. Mallimerkinnän ”Stradale” tarkoittaa kadulle tarkoitettua luokitusmallia, jonka massa oli noin 980 kilogrammaa eli sata kiloa kilpaversioita enemmän. Tämä kyseinen kori on lähtenyt Bertonen tehtaalta 21. lokakuuta vuonna 1974 ja Lancia sai auton kokoonpanon valmiiksi noin 12 viikkoa myöhemmin 9. tammikuuta 1975. Auto myytiin Palermoon ja sai rekisteritunnuksen PA 421048. Auto säilyi ensimmäisellä omistajallaan peräti 30 vuotta ennen kun se myytiin eteenpäin maaliskuussa 2005. Noin 10 vuotta myöhemmin auto päätyi nykyiselle omistajalleen, joka huutokauppaa auton nyt Essenissä. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Peter Singhof/RM Sotheby's. Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 1.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Gordon Murray Automotive T.50 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista