10.7.2025

Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja”

Kuva Moottorin arkisto

Manuaalivaihteistot ovat katoavaa kansanperinnettä – eikä Hyundai säästele sanojaan niiden kohtalosta.

Manuaalivaihteiston käyttäminen on monille autoharrastajille edelleen ajonautinnon ytimessä. Mutta valmistajien näkökulmasta kolmas poljin on nopeasti muuttumassa tarpeettomaksi jäänteeksi. Hyundai ei kiertele: - Kukaan ei halua enää manuaalivaihteistoja, sanoo yhtiön Euroopan teknisen keskuksen johtaja Andrew Johnson tuoreessa haastattelussa Car Magazinelle.

Kommentti on omiaan aiheuttamaan närää manuaalin ystävissä – mutta tilastot puhuvat karua kieltään. Esimerkiksi Elantra N -mallin manuaaliversioita myytiin Yhdysvalloissa viime vuonna vain 30 %, loput asiakkaista valitsivat automaattivaihteisen kaksoiskytkinversion.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ohjauspyörän takana ei kaipuuta menneeseen?

Johnsonin mukaan manuaalivaihteisto ei ole ainoa vanhan koulukunnan ominaisuus, joka on matkalla romukoppaan. -Kukaan ei enää halua käsijarruvipuja tai analogisia mittareita, hän toteaa. Hänen mukaansa erityisesti alle 40-vuotiaille asiakkaille sähköinen käsijarru ja täysin digitaaliset mittaristot ovat jo oletusarvo, eivät lisävarusteita.

Haastattelussa Johnson menee vieläkin pidemmälle ja ihmettelee nostalgista kaipuuta vanhoihin urheiluautoihin. - En ymmärrä ajatusta, että tehokkaat autot ovat kuolemassa. Jos haluat ajaa kovaa, mikään ei ole parempi kuin sähköauto. En ymmärrä nostalgiaa, Johnson toteaa.  Hän pitää sähköautojen kehitystä viimeisen 10 vuoden aikana suurempana harppauksena kuin polttomoottoriautojen sadan vuoden kehitystä. Myös synteettinen moottoriääni kaiuttimista kelpaa hänen mukaansa mainiosti korvaamaan bensakoneen murinan.

Hyundai Kona EV 65 kWh sähköauto

Myynti määrää

Vaikka manuaalivaihteiston kannattajat ovat edelleen näkyvästi esillä, suurin osa autoilijoista valitsee nykyään automaattivaihteiston, ja monet valmistajat ovatkin siirtyneet tarjoamaan uusia malleja lähes yksinomaan automaattivaihteistolla. Manuaalien valmistus ei yksinkertaisesti enää kannata tuttuun tapaan, kun automaattivaihteistot ovat valmistajien mukaan paitsi helpompia tuottaa, myös päästö- ja kulutustesteissä tehokkaampia. Monimutkaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien toteutus edellyttää automaattia, ja kahden vaihteistoversion suunnittelu kasvattaa kustannuksia – ilman vastinetta myyntimäärissä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat