10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Teksti Aapeli Rytkönen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Manuaalivaihteistot ovat katoavaa kansanperinnettä – eikä Hyundai säästele sanojaan niiden kohtalosta. Manuaalivaihteiston käyttäminen on monille autoharrastajille edelleen ajonautinnon ytimessä. Mutta valmistajien näkökulmasta kolmas poljin on nopeasti muuttumassa tarpeettomaksi jäänteeksi. Hyundai ei kiertele: - Kukaan ei halua enää manuaalivaihteistoja, sanoo yhtiön Euroopan teknisen keskuksen johtaja Andrew Johnson tuoreessa haastattelussa Car Magazinelle.Kommentti on omiaan aiheuttamaan närää manuaalin ystävissä – mutta tilastot puhuvat karua kieltään. Esimerkiksi Elantra N -mallin manuaaliversioita myytiin Yhdysvalloissa viime vuonna vain 30 %, loput asiakkaista valitsivat automaattivaihteisen kaksoiskytkinversion.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjauspyörän takana ei kaipuuta menneeseen?Johnsonin mukaan manuaalivaihteisto ei ole ainoa vanhan koulukunnan ominaisuus, joka on matkalla romukoppaan. -Kukaan ei enää halua käsijarruvipuja tai analogisia mittareita, hän toteaa. Hänen mukaansa erityisesti alle 40-vuotiaille asiakkaille sähköinen käsijarru ja täysin digitaaliset mittaristot ovat jo oletusarvo, eivät lisävarusteita.Haastattelussa Johnson menee vieläkin pidemmälle ja ihmettelee nostalgista kaipuuta vanhoihin urheiluautoihin. - En ymmärrä ajatusta, että tehokkaat autot ovat kuolemassa. Jos haluat ajaa kovaa, mikään ei ole parempi kuin sähköauto. En ymmärrä nostalgiaa, Johnson toteaa. Hän pitää sähköautojen kehitystä viimeisen 10 vuoden aikana suurempana harppauksena kuin polttomoottoriautojen sadan vuoden kehitystä. Myös synteettinen moottoriääni kaiuttimista kelpaa hänen mukaansa mainiosti korvaamaan bensakoneen murinan.Myynti määrääVaikka manuaalivaihteiston kannattajat ovat edelleen näkyvästi esillä, suurin osa autoilijoista valitsee nykyään automaattivaihteiston, ja monet valmistajat ovatkin siirtyneet tarjoamaan uusia malleja lähes yksinomaan automaattivaihteistolla. Manuaalien valmistus ei yksinkertaisesti enää kannata tuttuun tapaan, kun automaattivaihteistot ovat valmistajien mukaan paitsi helpompia tuottaa, myös päästö- ja kulutustesteissä tehokkaampia. Monimutkaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien toteutus edellyttää automaattia, ja kahden vaihteistoversion suunnittelu kasvattaa kustannuksia – ilman vastinetta myyntimäärissä. Lue lisää Kaikki artikkelit 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen