8.3.2019 Liikenne Iäkkäät autot yliedustettuina kuolonkolareissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajonvakautuksen puuttuminen iäkkäästä autosta voi olla juuri se ratkaiseva tekijä, arvioi Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari. Onnettomuustutkijoiden ja -tutkimusten mukaan iäkkäämmät henkilöautot ovat yliedustettuina kuolonkolareissa autokannan keskimääräiseen ikään suhteutettuna.Yksi keskeinen syy ilmiölle on tietty se, että iäkkäät kulkupelit eivät ole aktiivisilta tai passiivisilta turvallisuusominaisuuksiltaan yhtä hyviä kuin modernit autot.– Esimerkiksi ajonvakautuksen puuttuminen iäkkäästä autosta voi olla juuri se ratkaiseva tekijä, ajonvakautus kun kykenee osaltaan ehkäisemään osan kuljettajan tekemistä ajovirheistä, Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari taustoittaa.Nykyautojen turvavarusteiden anturi- ja älytekniikka kykenevät ehkäisemään ongelmia ja säästämään ihmishenkiä.– Erilaiset kameroihin ja tutkakuvaan perustuvat järjestelmät ja monenlaiset liikennetilanteita ennakoivat kuljettajaa auttavat ja varoittavat avustinjärjestelmät ovat omiaan ehkäisemään lievempiä onnettomuuksia ja lieventämään vakavammissa onnettomuuksissa ihmisille aiheutuneita loukkaantumisia, Parkkari erittelee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApua havaintovirheissäYksi onnettomuustyyppi aiheutuu siitä, että kuljettaja tekee havaintovirheen esimerkiksi käännyttäessä eikä havaitse kanssa-autoilijan risteävää ajolinjaa ajoissa tai lainkaan.– Auton törmäysvaroitus tai jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistusjärjestelmät yhdessä hätäjarrutusjärjestelmän kanssa säästäisivät monelta törmäykseltä, Parkkari arvioi.Aktiivinen kaistavahti taas paimentaisi takaisiin turvalliselle ajolinjalle, jonne ollaan ajautumassa kuljettajan tarkkaavaisuuden herpaantuessa syystä tai toisesta.Vähemmän onnettomuuksiaParkkari tuo esiin tutkimustuloksen, jonka mukaan mukautuva vakionopeudensäädin voisi vähentää peräänajo-onnettomuuksia 34–90 prosentilla. Tämä onnettomuustyyppi on hyvin tyypillinen ruuhkaisessa taajama- ja kaupunkiajossa.Toisaalta modernien turvajärjestelmien levinneisyys autokannassa on vielä varsin heikkoa, jota selittää osaltaan autokannan korkea noin 12 vuoden keski-ikä Suomessa.Henkilöautojen osuus, joissa on mukautuva vakionopeudensäädin vakiovarusteena tai lisävarusteena tarjolla on 16 prosenttia Suomen autokannasta (vuonna 2017).Automaattisen jarrutusjärjestelmän vastaava osuus Suomen autokannasta on 14–16 prosenttia.– Nuo prosenttiosuudet ovat toki hieman yläkanttiin, koska kaikkiin henkilöautoihin ei ole näitä turvavarusteita aikanaan hankittu lisävarusteena.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: OTI Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”