8.3.2019 Liikenne Iäkkäät autot yliedustettuina kuolonkolareissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajonvakautuksen puuttuminen iäkkäästä autosta voi olla juuri se ratkaiseva tekijä, arvioi Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari. Onnettomuustutkijoiden ja -tutkimusten mukaan iäkkäämmät henkilöautot ovat yliedustettuina kuolonkolareissa autokannan keskimääräiseen ikään suhteutettuna.Yksi keskeinen syy ilmiölle on tietty se, että iäkkäät kulkupelit eivät ole aktiivisilta tai passiivisilta turvallisuusominaisuuksiltaan yhtä hyviä kuin modernit autot.– Esimerkiksi ajonvakautuksen puuttuminen iäkkäästä autosta voi olla juuri se ratkaiseva tekijä, ajonvakautus kun kykenee osaltaan ehkäisemään osan kuljettajan tekemistä ajovirheistä, Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari taustoittaa.Nykyautojen turvavarusteiden anturi- ja älytekniikka kykenevät ehkäisemään ongelmia ja säästämään ihmishenkiä.– Erilaiset kameroihin ja tutkakuvaan perustuvat järjestelmät ja monenlaiset liikennetilanteita ennakoivat kuljettajaa auttavat ja varoittavat avustinjärjestelmät ovat omiaan ehkäisemään lievempiä onnettomuuksia ja lieventämään vakavammissa onnettomuuksissa ihmisille aiheutuneita loukkaantumisia, Parkkari erittelee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApua havaintovirheissäYksi onnettomuustyyppi aiheutuu siitä, että kuljettaja tekee havaintovirheen esimerkiksi käännyttäessä eikä havaitse kanssa-autoilijan risteävää ajolinjaa ajoissa tai lainkaan.– Auton törmäysvaroitus tai jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistusjärjestelmät yhdessä hätäjarrutusjärjestelmän kanssa säästäisivät monelta törmäykseltä, Parkkari arvioi.Aktiivinen kaistavahti taas paimentaisi takaisiin turvalliselle ajolinjalle, jonne ollaan ajautumassa kuljettajan tarkkaavaisuuden herpaantuessa syystä tai toisesta.Vähemmän onnettomuuksiaParkkari tuo esiin tutkimustuloksen, jonka mukaan mukautuva vakionopeudensäädin voisi vähentää peräänajo-onnettomuuksia 34–90 prosentilla. Tämä onnettomuustyyppi on hyvin tyypillinen ruuhkaisessa taajama- ja kaupunkiajossa.Toisaalta modernien turvajärjestelmien levinneisyys autokannassa on vielä varsin heikkoa, jota selittää osaltaan autokannan korkea noin 12 vuoden keski-ikä Suomessa.Henkilöautojen osuus, joissa on mukautuva vakionopeudensäädin vakiovarusteena tai lisävarusteena tarjolla on 16 prosenttia Suomen autokannasta (vuonna 2017).Automaattisen jarrutusjärjestelmän vastaava osuus Suomen autokannasta on 14–16 prosenttia.– Nuo prosenttiosuudet ovat toki hieman yläkanttiin, koska kaikkiin henkilöautoihin ei ole näitä turvavarusteita aikanaan hankittu lisävarusteena.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: OTI Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti