8.3.2019 Liikenne Iäkkäät autot yliedustettuina kuolonkolareissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajonvakautuksen puuttuminen iäkkäästä autosta voi olla juuri se ratkaiseva tekijä, arvioi Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari. Onnettomuustutkijoiden ja -tutkimusten mukaan iäkkäämmät henkilöautot ovat yliedustettuina kuolonkolareissa autokannan keskimääräiseen ikään suhteutettuna. Yksi keskeinen syy ilmiölle on tietty se, että iäkkäät kulkupelit eivät ole aktiivisilta tai passiivisilta turvallisuusominaisuuksiltaan yhtä hyviä kuin modernit autot. – Esimerkiksi ajonvakautuksen puuttuminen iäkkäästä autosta voi olla juuri se ratkaiseva tekijä, ajonvakautus kun kykenee osaltaan ehkäisemään osan kuljettajan tekemistä ajovirheistä, Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari taustoittaa. Nykyautojen turvavarusteiden anturi- ja älytekniikka kykenevät ehkäisemään ongelmia ja säästämään ihmishenkiä. – Erilaiset kameroihin ja tutkakuvaan perustuvat järjestelmät ja monenlaiset liikennetilanteita ennakoivat kuljettajaa auttavat ja varoittavat avustinjärjestelmät ovat omiaan ehkäisemään lievempiä onnettomuuksia ja lieventämään vakavammissa onnettomuuksissa ihmisille aiheutuneita loukkaantumisia, Parkkari erittelee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Apua havaintovirheissä Yksi onnettomuustyyppi aiheutuu siitä, että kuljettaja tekee havaintovirheen esimerkiksi käännyttäessä eikä havaitse kanssa-autoilijan risteävää ajolinjaa ajoissa tai lainkaan. – Auton törmäysvaroitus tai jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistusjärjestelmät yhdessä hätäjarrutusjärjestelmän kanssa säästäisivät monelta törmäykseltä, Parkkari arvioi. Aktiivinen kaistavahti taas paimentaisi takaisiin turvalliselle ajolinjalle, jonne ollaan ajautumassa kuljettajan tarkkaavaisuuden herpaantuessa syystä tai toisesta. Vähemmän onnettomuuksia Parkkari tuo esiin tutkimustuloksen, jonka mukaan mukautuva vakionopeudensäädin voisi vähentää peräänajo-onnettomuuksia 34–90 prosentilla. Tämä onnettomuustyyppi on hyvin tyypillinen ruuhkaisessa taajama- ja kaupunkiajossa. Toisaalta modernien turvajärjestelmien levinneisyys autokannassa on vielä varsin heikkoa, jota selittää osaltaan autokannan korkea noin 12 vuoden keski-ikä Suomessa. Henkilöautojen osuus, joissa on mukautuva vakionopeudensäädin vakiovarusteena tai lisävarusteena tarjolla on 16 prosenttia Suomen autokannasta (vuonna 2017). Automaattisen jarrutusjärjestelmän vastaava osuus Suomen autokannasta on 14–16 prosenttia. – Nuo prosenttiosuudet ovat toki hieman yläkanttiin, koska kaikkiin henkilöautoihin ei ole näitä turvavarusteita aikanaan hankittu lisävarusteena. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: OTI Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?