7.8.2024 Historia Ilmiö nimeltä Golf GTI lähes sadan kuvan tarinassa Teksti Vesa Eskola Aake Kinnunen Kuva Vesa Eskola, Aake Kinnunen, VW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Roope-setä tykkää uida aarrekammiossaan. Autofanaatikolle vastaava kokemus on viettää päivä yhdessä teollisuushallissa 34:n erilaisen Golf GTI ja R -version kanssa. Nyt testataan jo visuaalisen sietokyvyn rajoja. Pääsimme viettämään päivän hämyisessä teollisuushallissa Saksan Osnabrückissä. Paikka on Karmannin vanha tehdas, joka on nykyään osa VW-konsernin isoa palapeliä. Hallissa seisoo useammassa rivissä odottamassa yhteensä 34 autoa. Silmät eivät ole uskoa näkemäänsä. https://youtu.be/tQq92ip2gT8 Ensimmäisessä rivissä seisoo kahdeksan Golfin moottoriurheiluun sitovaa mallia: ykköskoppainen ralli-GTI, kakkoskoppaiset A-ryhmän GTI ja Rallye G60, Pikes Peak -kisaan vuonna 1987 osallistunut kakkoskoppainen ja tuplamoottorinen erikoisversio, 16-venttiilinen Rallye G60, kolmoskoppainen Rallye-proto, hetken aikaa nopeimman etuvetoisen auton titteliä Nürburgringillä pitänyt 7. sukupolven GTI Clubsport S sekä tuorein 8. sukupolven GTI Clubsport Nürburgringin 24 tunnin ajojen kisa-asussaan.Hallin toisessa reunassa seisoo myös kahdeksan GTI:tä, yksi jokaisesta sukupolvesta: se ensimmäinen, kakkoskopan 16V-versio, 3. sukupolven juhlamalli 20th Anniversary Edition, neloskopan juhlamalli 25th Anniversary, 5. sukupolven juhlamalli 30th Anniversary, 6. sukupolven juhlaversio 35th Anniversary, seiskakoppainen GTI Performance sekä viimeisimpänä muttei vaatimattomimpana viimeisimmän sukupolven GTI Clubsport. https://youtu.be/XYBx_W80rrI Haluatko jatkaa lukemista? Liity Autoliiton jäseneksi Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?