7.8.2024 Historia Ilmiö nimeltä Golf GTI lähes sadan kuvan tarinassa Teksti Vesa Eskola Aake Kinnunen Kuva Vesa Eskola, Aake Kinnunen, VW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Roope-setä tykkää uida aarrekammiossaan. Autofanaatikolle vastaava kokemus on viettää päivä yhdessä teollisuushallissa 34:n erilaisen Golf GTI ja R -version kanssa. Nyt testataan jo visuaalisen sietokyvyn rajoja. Pääsimme viettämään päivän hämyisessä teollisuushallissa Saksan Osnabrückissä. Paikka on Karmannin vanha tehdas, joka on nykyään osa VW-konsernin isoa palapeliä. Hallissa seisoo useammassa rivissä odottamassa yhteensä 34 autoa. Silmät eivät ole uskoa näkemäänsä. https://youtu.be/tQq92ip2gT8 Ensimmäisessä rivissä seisoo kahdeksan Golfin moottoriurheiluun sitovaa mallia: ykköskoppainen ralli-GTI, kakkoskoppaiset A-ryhmän GTI ja Rallye G60, Pikes Peak -kisaan vuonna 1987 osallistunut kakkoskoppainen ja tuplamoottorinen erikoisversio, 16-venttiilinen Rallye G60, kolmoskoppainen Rallye-proto, hetken aikaa nopeimman etuvetoisen auton titteliä Nürburgringillä pitänyt 7. sukupolven GTI Clubsport S sekä tuorein 8. sukupolven GTI Clubsport Nürburgringin 24 tunnin ajojen kisa-asussaan.Hallin toisessa reunassa seisoo myös kahdeksan GTI:tä, yksi jokaisesta sukupolvesta: se ensimmäinen, kakkoskopan 16V-versio, 3. sukupolven juhlamalli 20th Anniversary Edition, neloskopan juhlamalli 25th Anniversary, 5. sukupolven juhlamalli 30th Anniversary, 6. sukupolven juhlaversio 35th Anniversary, seiskakoppainen GTI Performance sekä viimeisimpänä muttei vaatimattomimpana viimeisimmän sukupolven GTI Clubsport. https://youtu.be/XYBx_W80rrI Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle