7.8.2024 Historia Ilmiö nimeltä Golf GTI lähes sadan kuvan tarinassa Teksti Vesa Eskola Aake Kinnunen Kuva Vesa Eskola, Aake Kinnunen, VW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Roope-setä tykkää uida aarrekammiossaan. Autofanaatikolle vastaava kokemus on viettää päivä yhdessä teollisuushallissa 34:n erilaisen Golf GTI ja R -version kanssa. Nyt testataan jo visuaalisen sietokyvyn rajoja. Pääsimme viettämään päivän hämyisessä teollisuushallissa Saksan Osnabrückissä. Paikka on Karmannin vanha tehdas, joka on nykyään osa VW-konsernin isoa palapeliä. Hallissa seisoo useammassa rivissä odottamassa yhteensä 34 autoa. Silmät eivät ole uskoa näkemäänsä. https://youtu.be/tQq92ip2gT8 Ensimmäisessä rivissä seisoo kahdeksan Golfin moottoriurheiluun sitovaa mallia: ykköskoppainen ralli-GTI, kakkoskoppaiset A-ryhmän GTI ja Rallye G60, Pikes Peak -kisaan vuonna 1987 osallistunut kakkoskoppainen ja tuplamoottorinen erikoisversio, 16-venttiilinen Rallye G60, kolmoskoppainen Rallye-proto, hetken aikaa nopeimman etuvetoisen auton titteliä Nürburgringillä pitänyt 7. sukupolven GTI Clubsport S sekä tuorein 8. sukupolven GTI Clubsport Nürburgringin 24 tunnin ajojen kisa-asussaan.Hallin toisessa reunassa seisoo myös kahdeksan GTI:tä, yksi jokaisesta sukupolvesta: se ensimmäinen, kakkoskopan 16V-versio, 3. sukupolven juhlamalli 20th Anniversary Edition, neloskopan juhlamalli 25th Anniversary, 5. sukupolven juhlamalli 30th Anniversary, 6. sukupolven juhlaversio 35th Anniversary, seiskakoppainen GTI Performance sekä viimeisimpänä muttei vaatimattomimpana viimeisimmän sukupolven GTI Clubsport. https://youtu.be/XYBx_W80rrI Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous