7.8.2024

Ilmiö nimeltä Golf GTI lähes sadan kuvan tarinassa

Kuva Vesa Eskola, Aake Kinnunen, VW

Roope-setä tykkää uida aarrekammiossaan. Autofanaatikolle vastaava kokemus on viettää päivä yhdessä teollisuushallissa 34:n erilaisen Golf GTI ja R -version kanssa. Nyt testataan jo visuaalisen sietokyvyn rajoja.

Pääsimme viettämään päivän hämyisessä teollisuushallissa Saksan Osnabrückissä. Paikka on Karmannin vanha tehdas, joka on nykyään osa VW-konsernin isoa palapeliä. Hallissa seisoo useammassa rivissä odottamassa yhteensä 34 autoa. Silmät eivät ole uskoa näkemäänsä.

https://youtu.be/tQq92ip2gT8

Ensimmäisessä rivissä seisoo kahdeksan Golfin moottoriurheiluun sitovaa mallia: ykköskoppainen ralli-GTI, kakkoskoppaiset A-ryhmän GTI ja Rallye G60, Pikes Peak -kisaan vuonna 1987 osallistunut kakkoskoppainen ja tuplamoottorinen erikoisversio, 16-venttiilinen Rallye G60, kolmoskoppainen Rallye-proto, hetken aikaa nopeimman etuvetoisen auton titteliä Nürburgringillä pitänyt 7. sukupolven GTI Clubsport S sekä tuorein 8. sukupolven GTI Clubsport Nürburgringin 24 tunnin ajojen kisa-asussaan.

Hallin toisessa reunassa seisoo myös kahdeksan GTI:tä, yksi jokaisesta sukupolvesta: se ensimmäinen, kakkoskopan 16V-versio, 3. sukupolven juhlamalli 20th Anniversary Edition, neloskopan juhlamalli 25th Anniversary, 5. sukupolven juhlamalli 30th Anniversary, 6. sukupolven juhlaversio 35th Anniversary, seiskakoppainen GTI Performance sekä viimeisimpänä muttei vaatimattomimpana viimeisimmän sukupolven GTI Clubsport.

https://youtu.be/XYBx_W80rrI

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat