4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Legendaarinen Jarno Saarinen Circuit toimii IIRC-sarjan osakilpailuna. Katujen gladiaattorit ottavat mittaa toisistaan kauniissa Vuoksenniskan maisemissa heinäkuussa. Horisontissa siintävä asfaltti näyttää kiehuvan heinäkuisen iltapäivän paahteessa. Elohopea on noussut lähelle 30 astetta, mikä ei ole suomalaiseen kesään se kaikkein tyypillisin lämpötila. Kuulen nelisylinterisen moottorin ulvonnan lähestyvän jostain kaukaa, mutta pian pauhu täyttää tienoon ja lukitsee korvat.Äänivalli lähestyy vauhdilla ja moottoripyöräjono paahtaa pääsuoran ”hyppyriin”. Edellisestä mutkasta vauhtia on saatu kerättyä noin 200 km/h, ja kaasukäden rystyset osoittavat edelleen kohti takaviistoa. Pyörät keulivat nypyn yli ja kiihdyttävät vauhtia entisestään, sillä edessä on vielä useampi sata metriä pääsuoraa. Sen loppuun kerätään vauhtia yli 300 km/h. Korvissa soi, sillä unohdin kuulosuojauksen kotiin.Imatran katuradalla on pitkät perinteet, sillä ensimmäisen kerran täällä ajettiin kilpaa vuonna 1953. Varsinainen Imatranajo tosin alkoi vasta vuonna 1962. MM-pisteistä Imatralla kisattiin puolestaan vuosina 1964–1982. Parhaimmillaan paikalla oli yli 50 000 katsojaa, sillä kisaamassa oli ratamoottoripyöräilyn supertähtiä, kuten Giacomo Agostini ja Jarno Saarinen.Kilvanajo taukosi vuonna 1982, kun skottikuski Jock Taylor kaatui kisassa kohtalokkain seurauksin. Rataa pidettiin liian vaarallisena kilpailemiselle. Hiljaiseloa kesti vuosikymmeniä, vaikka Imatralla järjestettiin pienimuotoisia kansallisia kilpailuja 80- ja 90-luvuilla. Varsinaisesti Imatran katurata palasi kisojen näyttämöksi vuonna 2016, kun IRRC-sarja valtasi Vuoksen rannat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaturata on vaarallinen ja kiehtovaNykyään legendaarinen katurata toimii International Road Racing Championship –sarjan osakilpailuna. Kyseessä on katuradoilla ajettava ratamoottoripyöräilysarja, jota ajetaan muutamalla eurooppalaisella katuradalla. Kaksi pääkilpailuluokkaa ovat superbike ja supersport, joista ensimmäinen on sarjan kuninkuusluokka. Siinä pyörät ovat pääosin 1000-kuutioisia.Katurata tarjoaa ainutlaatuisen kokemuksen niin kuljettajan kuin katsojan näkökulmasta. Kuskille kadulla ajaminen tarkoittaa enemmän riskejä, sillä päällystettä ei voi verrata moottoriradan pitävään pintaan. Katuradalla pito vaihtelee merkittävästi moottorirataan verrattuna, ja Imatralla radalta löytyy mm. junaradan kiskot. Pinta ei muutenkaan ole tasainen, sillä kisojen ulkopuolella sillä ajetaan ympäri vuoden.Merkittävä ero kilpailemiseen suunniteltuun rataan verrattuna on turva-alueiden puutteellisuus. Vaikka Imatra on vaikkapa Mansaaren katurataan verrattuna suorastaan huikean turvallinen, ei sitä silti voi väittää parhaaksi mahdolliseksi paikaksi kaatua kesken kisan. Tämän kuskit kuitenkin ymmärtävät ja hyväksyvät. Vaara on luonnollisesti myös osa lajin viehätystä. Vaaraa on vuosien varrella toki ollut tarjolla, ja Imatranajon historia on vaatinut yhteensä viiden ihmisen hengen. Viimeinen tapahtui vuonna 2023, jolloin hollantilainen Joey Den Besten menetti pyöränsä hallinnan Superbike-luokan kisan tutustumiskierroksella. Kaatuminen johtui rankkasateen aiheuttamista olosuhteista radalla, sillä rata käytännössä lainehti runsaasta veden määrästä.Ratamoottoripyöräily on vaarallista, ja etenkin katuradalla suoritettuna. Onnettomuuksia kukaan ei toivo, mutta välillä laji vaatii uhrinsa. Imatralla on kuitenkin pyritty tekemään radasta mahdollisimman turvallinen kuskeille ja katsojille, mutta aina sekään ei riitä. Onnettomuuksilta ei toki vältytä moottoriurheilussa muissakaan lajeissa.Katsoja pääsee kisailun ytimeenImatran katuradalla katsojaa hemmotellaan sillä, että pyöriä ja kuskeja pääsee näkemään selkeästi lähempää kuin moottoriradoilla. Katselualueet ovat suurilla moottoriradoilla usein kymmenien metrien päässä radasta, mutta Imatralla pyörät viuhahtavat ohitse muutaman metrin päästä. Se luo tunnelmaa, jollaista ei rata-ajoon rakennetulla radalla pääse koskaan kokemaan.Sama pätee kuskien näkemiseen, sillä useimmiten varikkoalueelle ei ole tavallisella kansalla mitään asiaa. Toisin on Imatralla, jossa kansa voi käydä seuraamassa tallien ja kuskien valmistautumista lähietäisyydeltä ja jututtaa kilpailijoita kisalähtöjen välissä. Esimerkiksi MotoGP:ssä kuskien lähelle pääsemisestä ja tapaamisesta voi tavallinen katsoja vain haaveksia.Tapahtumana Imatranajo muistuttaa kesäfestivaaleja, sillä pieneen Imatran kaupunkiin pakkautuu parhaina vuosina yli 40 000 ihmistä, ja tunnelma on sen mukainen. Tapahtuma on hieno, vaikka moottoripyöräily ei olisikaan varsinainen intohimo. Luvassa on kovaa kisailua ja mukana on ulkomaisten tähtien lisäksi lajin kotimaisia huippuja. Vuonna 2024 superbike-luokan voitti Erno Kostamo ja toiseksi sijoittui Eemeli Lahti.Ilahduttavaa Imatranajossa on myös se, että tapahtuman liput ovat pysyneet kohtuullisissa hinnoissa. Kolmen päivän passi maksaa ennakkoon hankittuna 55 euroa, mikä ei kuulosta vaikkapa kotimaisiin musiikkifestivaaleihin verrattuna mahdottomalta. Tunnelmaa on luvassa varmasti koko rahan edestä. Imatranajo kisataan tänä vuonna heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna 4.-6.7. Lue lisää Kaikki artikkelit 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 8.7.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2025 houkutteli mukaan 66 kilpailijaa – Ogier mukaan viime hetkellä 7.7.2025 Moottoripyörät Koeajo BMW R 1300 RT – matkasohva tarjoaa maksimaalista mukavuutta 5.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Prätkän peseminen kannattaa aina – CF Moto 800 MT-X laitettiin pyhäkuntoon 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen