30.1.2016 Ajoneuvot Jääradalla herää kysymys: kumpi vie auto vai kuski? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoisilla Škodilla pysyy lumipenkkojen välissä – myös liukkaalla. Sähkönsininen Škoda Octavia RS etenee rivakasti ja määrätietoisesti jääradalla. Ajolinjat ovat luontevat, eikä auto reippaasta vauhdista huolimatta juuri puske ulos kaarteista tai ammu niistä ulos kylki edellä .Linjoista pitää huolta pätevä ajettavuus ja nelivetoisuus, mutta myös varmaotteinen ammattilainen ratin takana.Vaikka rallikuski Esapekka Lappi vie autoa eleettömästi ilman turhia sivuttaisheilahteluja. Lappi ajaa Škodan Fabia R5 -autolla WRC2-sarjaa.Lapin kierrosajat peittoavat kerta kerralta innokkaiden autotoimittajien suoritukset, joissa ajoittainen näyttävyys syö järkevää ja nopeinta mahdollista etenemistapaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa ja itsesuojeluaPerusautoilijan erottaa ammattilaisesta myös siitä, että osaavalla vetomiehellä tai -naisella ajolinja pysyy vallien välissä ja samanlaisena kierros kierrokselta.Rokonarpinen jäärata Itävallan jylhissä vuoristomaisemassa Thomatalissakäy liukkaammaksi, joten ajotapaa saa hieman mukauttaa kierrosten kertyessä.Hevosvoimia Octavia RS:n kaksilitraisessa dieselissä on ihan riittävästi eli 184, joten auton, kuskin ja fysiikan lakeja saa kutitella. Liialliset riskit taltuttaa ponnekkaasti paimentava luistonesto – ja itsesuojeluvaisto.Jääradalla on lysti päästellä. Octavia RS:n lisäksi radalla on mahdollista ajaa nelivetoisella Superbilla. Kookaskin suostuu nöyrästi vietäväksi.Kaikki alkoi vuonna 1999Škodan nelivetohistoria alkaa Octaviasta ja vuodesta 1999. Sittemmin on tultu nelivetotekniikan kehityksessä pitkä matka. Toimivuudesta huolehtii viidennen sukupolven elektronisesti ohjattu monilevykytkin.Liikkeelle lähdettäessä voima jakaantuu aina tasan etu- ja taka-akselille, ajossa tilanteen mukaan. Tasaisessa matka-ajossa kaikki voima on käytössä etuakselilla. Tämä tuo taloudellisuutta eli laskee polttoaineenkulutusta silloin, kun olosuhteet renkaiden alla eivät ole lipsuvaiset.Nelivetoiset vetävätNelivetoautot vetävät haastavissa olosuhteissa ja muutoinkin: niiden suosio Suomessa on kasvussa. Talvet opettavat.Merkityksetöntä ei ole myöskään se, että nelivetoiset autot ovat haastavissa ajo-olosuhteissa paitsi etenemiskykyisiä, myös sikäli turvallisia, että ne pysyvät todennäköisemmin etenkin kaarteissa kuskinsa käsissä.Viime vuonna noin joka viides Suomessa myytävä auto oli nelivetoinen.Suomen myydyin automalli vuonna 2015 oli Škoda Octavia. Suomessa myydyistä Octavioista yksi neljästä on ollut nelivetoinen, mutta maahantuojan mukaan viriämistä on ilmassa. Esimerkiksi käy uusi Superb, jonka myydyin malli on ollut 190 hevosvoimaisella dieselillä ryyditetty neliveto automaattivaihteistolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi, bemari, Volvo ja SubaruAudi ja BMW ovat kilvoitelleet varsin tasapäin keskenään kunniasta, kumpi saa harteilleen Suomessa myydyimmän nelivetomerkin viitan. Kunnian vuoden 2015 osalta vei tällä kertaa BMW.Baijerilaismerkki on houkutellut hinnoittelulla yhä useampia bemaristeja nelivetokuskeiksi: vuonna 2015 xDrive-nelivetojen osuus myydyistä bemareista oli 63 prosenttia. Laaja mallisto avittaa suosiota: tarjolla on peräti 135 erilaista vaihtoehtoa xDrive-nelivedoksi.Viime vuonna myydyistä uusista Audista nelivetoisia oli hieman yli puolet eli 51 prosenttia. Viime vuonna rekisteröitiin kaikkiaan 70 erilaista Audin nelivetoversiota.Volvolla on hinnastossa 19 nelivetomallia. Viime vuonna myydyistä uusista Volvoista joka kolmas oli nelivetoinen.Aasialaisista merkeistä etenkin Subaru tunnetaan jatkuvalla nelivedolla varustettujen autojen taitajana. Subarulla kasvaneen myynnin taustalla on maahantuojan mukaan aiempaa laajempi mallisto, mutta myös suomalaisautolijoiden kasvanut kiinnostus automaattivaihteistolla varustettuihin nelivetoihin.Laaja katrasŠkodalla on 79 vaihtoehdon nelivetokatras: Octavioita 27, Yetejä 24 ja Superbeja 28 mallia.Nelivetoisuudesta on tietty maksettava. Esimerkiksi Octavia LB 1.6 TDI Style maksaa 28 225 euroa, sama malli nelivetoisena 31 674 euroa.Škodiin nelivedon saa käytännössä läpi varustelutasojen, ainoana poikkeuksena on Octavian alin varustetaso Active, jota ei saa nelivetoa. Octavian edullisimman nelivedon keulilla on 1,6-litrainen dieselmoottori. Ambition-varusteisena sen hinta on 29 367 euroa.Superbin edullisin neliveto (1.4 TSI ACT Active) maksaa 32 871 euroa. Sen voimanlähteenä on sylinterien lepuutustoiminnolla varustettu pihi 1,4-litrainen bensiinimoottori.Edullisin neliveto-Yeti (1.4 TSI 150 Active) maksaa 27 503 euroa. Yetin uusi moottori on käytännössä yhtä terhakas kuin edellisen moottorisukupolven 1,8-litrainen bensiinimoottori. Uuden ja vanhan moottoripolven ero tarkoittaa hiilidioksidipäästöjen laskemista 189 grammasta ja 147 grammaan kilometrillä. Se tarkoittaa myös lempeämpää verokohtelua.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti