30.1.2016 Ajoneuvot Jääradalla herää kysymys: kumpi vie auto vai kuski? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoisilla Škodilla pysyy lumipenkkojen välissä – myös liukkaalla. Sähkönsininen Škoda Octavia RS etenee rivakasti ja määrätietoisesti jääradalla. Ajolinjat ovat luontevat, eikä auto reippaasta vauhdista huolimatta juuri puske ulos kaarteista tai ammu niistä ulos kylki edellä .Linjoista pitää huolta pätevä ajettavuus ja nelivetoisuus, mutta myös varmaotteinen ammattilainen ratin takana.Vaikka rallikuski Esapekka Lappi vie autoa eleettömästi ilman turhia sivuttaisheilahteluja. Lappi ajaa Škodan Fabia R5 -autolla WRC2-sarjaa.Lapin kierrosajat peittoavat kerta kerralta innokkaiden autotoimittajien suoritukset, joissa ajoittainen näyttävyys syö järkevää ja nopeinta mahdollista etenemistapaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa ja itsesuojeluaPerusautoilijan erottaa ammattilaisesta myös siitä, että osaavalla vetomiehellä tai -naisella ajolinja pysyy vallien välissä ja samanlaisena kierros kierrokselta.Rokonarpinen jäärata Itävallan jylhissä vuoristomaisemassa Thomatalissakäy liukkaammaksi, joten ajotapaa saa hieman mukauttaa kierrosten kertyessä.Hevosvoimia Octavia RS:n kaksilitraisessa dieselissä on ihan riittävästi eli 184, joten auton, kuskin ja fysiikan lakeja saa kutitella. Liialliset riskit taltuttaa ponnekkaasti paimentava luistonesto – ja itsesuojeluvaisto.Jääradalla on lysti päästellä. Octavia RS:n lisäksi radalla on mahdollista ajaa nelivetoisella Superbilla. Kookaskin suostuu nöyrästi vietäväksi.Kaikki alkoi vuonna 1999Škodan nelivetohistoria alkaa Octaviasta ja vuodesta 1999. Sittemmin on tultu nelivetotekniikan kehityksessä pitkä matka. Toimivuudesta huolehtii viidennen sukupolven elektronisesti ohjattu monilevykytkin.Liikkeelle lähdettäessä voima jakaantuu aina tasan etu- ja taka-akselille, ajossa tilanteen mukaan. Tasaisessa matka-ajossa kaikki voima on käytössä etuakselilla. Tämä tuo taloudellisuutta eli laskee polttoaineenkulutusta silloin, kun olosuhteet renkaiden alla eivät ole lipsuvaiset.Nelivetoiset vetävätNelivetoautot vetävät haastavissa olosuhteissa ja muutoinkin: niiden suosio Suomessa on kasvussa. Talvet opettavat.Merkityksetöntä ei ole myöskään se, että nelivetoiset autot ovat haastavissa ajo-olosuhteissa paitsi etenemiskykyisiä, myös sikäli turvallisia, että ne pysyvät todennäköisemmin etenkin kaarteissa kuskinsa käsissä.Viime vuonna noin joka viides Suomessa myytävä auto oli nelivetoinen.Suomen myydyin automalli vuonna 2015 oli Škoda Octavia. Suomessa myydyistä Octavioista yksi neljästä on ollut nelivetoinen, mutta maahantuojan mukaan viriämistä on ilmassa. Esimerkiksi käy uusi Superb, jonka myydyin malli on ollut 190 hevosvoimaisella dieselillä ryyditetty neliveto automaattivaihteistolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi, bemari, Volvo ja SubaruAudi ja BMW ovat kilvoitelleet varsin tasapäin keskenään kunniasta, kumpi saa harteilleen Suomessa myydyimmän nelivetomerkin viitan. Kunnian vuoden 2015 osalta vei tällä kertaa BMW.Baijerilaismerkki on houkutellut hinnoittelulla yhä useampia bemaristeja nelivetokuskeiksi: vuonna 2015 xDrive-nelivetojen osuus myydyistä bemareista oli 63 prosenttia. Laaja mallisto avittaa suosiota: tarjolla on peräti 135 erilaista vaihtoehtoa xDrive-nelivedoksi.Viime vuonna myydyistä uusista Audista nelivetoisia oli hieman yli puolet eli 51 prosenttia. Viime vuonna rekisteröitiin kaikkiaan 70 erilaista Audin nelivetoversiota.Volvolla on hinnastossa 19 nelivetomallia. Viime vuonna myydyistä uusista Volvoista joka kolmas oli nelivetoinen.Aasialaisista merkeistä etenkin Subaru tunnetaan jatkuvalla nelivedolla varustettujen autojen taitajana. Subarulla kasvaneen myynnin taustalla on maahantuojan mukaan aiempaa laajempi mallisto, mutta myös suomalaisautolijoiden kasvanut kiinnostus automaattivaihteistolla varustettuihin nelivetoihin.Laaja katrasŠkodalla on 79 vaihtoehdon nelivetokatras: Octavioita 27, Yetejä 24 ja Superbeja 28 mallia.Nelivetoisuudesta on tietty maksettava. Esimerkiksi Octavia LB 1.6 TDI Style maksaa 28 225 euroa, sama malli nelivetoisena 31 674 euroa.Škodiin nelivedon saa käytännössä läpi varustelutasojen, ainoana poikkeuksena on Octavian alin varustetaso Active, jota ei saa nelivetoa. Octavian edullisimman nelivedon keulilla on 1,6-litrainen dieselmoottori. Ambition-varusteisena sen hinta on 29 367 euroa.Superbin edullisin neliveto (1.4 TSI ACT Active) maksaa 32 871 euroa. Sen voimanlähteenä on sylinterien lepuutustoiminnolla varustettu pihi 1,4-litrainen bensiinimoottori.Edullisin neliveto-Yeti (1.4 TSI 150 Active) maksaa 27 503 euroa. Yetin uusi moottori on käytännössä yhtä terhakas kuin edellisen moottorisukupolven 1,8-litrainen bensiinimoottori. Uuden ja vanhan moottoripolven ero tarkoittaa hiilidioksidipäästöjen laskemista 189 grammasta ja 147 grammaan kilometrillä. Se tarkoittaa myös lempeämpää verokohtelua.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?