29.12.2021

Jättitilaus viritteillä: Qantas vaihtaa Boeing-kapearungoista Airbusiin

Qantas Boeing Airbus A321neo XLR

Tulossa on mahdollisesti Australian ilmailuhistorian suurin lentokonetilaus, johon kuuluu 299 lentokonetta.

Australialainen Qantas-lentoyhtiö aikoo vaihtaa nykyisen Boeing 737- ja 717-kapearunkokaluston kokonaan Airbus- A220- ja A320-sarjan koneisiin. Qantasilla on nyt 75 kappaletta 174-paikkaisia Boeing 737-800 -koneita ja 20 kappaletta 100–125-paikkaisia Boeing 717-koneita, jotka ovat ikääntymässä.

Qantasin harkinnassa olivat suuremmassa kokoluokassa Boeing 737 MAX ja Airbus A320 Neo -tuoteperhe ja pienemmässä kokoluokassa Embraer E-195 ja Airbus A220. Pitkän harkinnan tuloksena päädyttiin Airbus -lentokoneisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Osto-oikeus yli 10 vuodeksi

Aiesopimuksen ensimmäinen vaihe on 40 lentokonetta, joista 20 on pitkän matkan lennoille tarkoitettuja A321 XLR -koneita / Extra Long Range, kantama 8 700 km. Toiset 20 konetta ovat pienempää A220-sarjaa.

Sopimuksen piiriin kuuluu myös 94 lentokoneen osto-oikeus yli 10 vuoden ajanjaksolle, jonka aikana on tarkoitus korvata Boeing 737-800- ja Boeing 717 -koneet ja lisätä koneiden määrää.

Uusi tilaus yhdistetään aiempaan Jetstar -yhtiön tilaukseen, joka käsittää yli 100 kappaletta Airbus A320 Neo -tuoteperheen konetta.

Qantas ilmoittaa, että tilausten yhdistäminen merkitsee kaikkiaan 299 lentokoneen toimitusta Qantas- , Jetstar- ja QantasLink-yhtiöille. Sopimuksen vahvistaminen merkitsisi Australian ilmailuhistorian suurinta lentokonetilausta.

Joustavuutta kysynnän mukaan

Qantas hakee konevalinnoillaan joustavuutta reittien kulloisenkin kysynnän ja tarpeen mukaan.

Jetstar -yhtiöllä on ollut hyvät kokemukset A320 -sarjasta ja nyt A320 -sarjaa laajenee myös Qantas -yhtiöissä laajempaan käyttöön. Pienempi A220 on optimaalinen lyhyemmille alueellisille reiteille. Valitsemalla Airbusin Qantas voi valita kapearunkokalustoonsa, joko pienehkön, keskikokoisen tai suuren lentokoneen joustavasti liikennetilanteiden mukaan.

Airbusin kapearunkomallisto alkaa 108–150-paikkaisesta A220 -koneesta (A 220-100 ja A220-300) keskikokoiseen A320:een ja suurimmillaan 244-paikkaiseen A321 Neo -koneeseen. Kaikki tilattavat Airbus -koneet toimitetaan Pratt&Whitneyn moottoreilla varustettuna.

Kova isku Boeingille

Qantasin lisäksi myös Air France tilasi 60 Airbus A220 -konetta ja lisäksi optio 30 koneeseen. Boeingin johtokunnalla alkaa olla vakava mietinnän paikka, kun Airbusilla poksautellaan sampanjapullojen korkkeja koska Airbusin kapearunkokoneet, etenkin Airbus A220 ja A321 käyvät kaupaksi kuin häkä.

Australialainen Qantas on yksi maailman arvostetuimpia lentoyhtiöitä ja monien turvallisuusinnovaatioiden käyttöönoton edelläkävijä. Qantas on myös tunnettu erittäin perusteellisista lentokonekaluston arvioinneistaan ja vertailuistaan. Nyt uuden kapearunkokaluston suunnitteluvaiheessa Qantas on suorittanut tarkat arvioinnit muun muassa matkustuskokemuksen, huoltojen, ympäristötekijöiden (muun muassa CO2- ja melupäästöt) ja rahoituksen suhteen.

Qantas oli myös aktiivisesti mukana ehdotuksineen menestyksekkään Boeing 787 Dreamliner -koneen kehitystyössä. Pääosin komposiittirakenteinen Boeing 787 oli uuden sukupolven laajarunkokone, joka pakotti Airbusin suunnittelemaan A350-koneen kokonaan uudelleen. Alun perin A350 oli vain A330-koneen parannettu muunnos, facelift, mutta Boeing 787:n uudet hyvät ominaisuudet pakottivat Airbusin uudelleen suunnittelupöydälle. Tuloksena oli menestyksekäs, täysin uusi A350!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tiivistä yhteistyötä

Boeing on jo lukuisten vuosikymmenten ajan ollut Qantas -lentoyhtiön ”hovihankkija”. Qantas on tehnyt Boeingin kanssa tiivistä yhteistyötä muun muassa Boeing 707:n ja 747:n hankintojen yhteydessä.

Qantas Boeing Airbus
Qantas jätti jäähyväiset "Taivaiden kuningattarelle" kesällä 2020 Sydneyssä.

Monet ilmailuasiantuntijat pitävät Boeing 737 MAX -konetta hyvin kilpailukykyisenä Airbus A320 -konetta vastaan. Se onkin. Mutta se ei nykyään riitä. MAX-koneen kilpailukyky on hyvä vain A320 -konetta vastaan, ei A220- eikä A321 -koneita vastaan. Airbusilla on laajempi kapearunkomallisto, kuin mitä Boeing MAX -sarjan koneet MAX 7,-8,- 9-, 200- ja MAX 10 voivat tarjota. A220 on ainoa täysin uusi, kapearunkoinen yli 100-paikkainen lentokonemalli vuosikymmeniin.

Airbus iski ajan hermoon

Airbusilla on Boeing 737-sarjaa hiukan pienempi ja taloudellisempi A220-sarja (aikaisemmin nimellä Bombardier C-Series), joka on ainoa täysin uusi kapearunkoinen lentokonemalli vuosikymmeniin. Näin ollen se tarjoaa paremman matkustuskokemuksen, esimerkiksi suositun istuinrivijaon, turistiluokassa rivillä 2 ja 3 istuinpaikkaa sekä paremman polttoainetalouden.

Suosittua Airbus A320 -sarjaa on onnistuneesti uudistettu uusin moottorein, NEO (New Engine Option) sekä laajettu ylöspäin, pitempään A321 Neo-mallistoon, jonka uutuutena ovat A321 LR (Long Range) ja A321 XLR (Extra Long Range).

Ne osuvat ajan hermoon. Koronapandemian ja sen jälkeisenä aikana monien reittien matkustajamäärät ovat liian vähäiset laajarunkokoneille, mutta sopivat kapearunkokoneille. Moni yhtiö suunnittelee lentävänsä entistä pitempiä lentoja kapearunkokoneilla, mikä niiden kantama ja matkustusmukavuus riittävät.

Kantama ratkaisee paljon

Pitemmillä lennoilla A321:n leveämpi matkustamo sekä pitempi kantama ovat tärkeitä lisäetuja Boeing 737 MAX -konetta vastaan. Suurimman Boeing 737 MAX-10:n kantama ja matkustajamäärä eivät pärjää Airbus A321 XLR -koneelle, joka halpalentoversiona yhdellä matkustusluokalla voi kuljettaa 240 matkustajaa noin 8 400 kilometrin kantamalla.

Boeing 737 MAX-10 voi kuljettaa 230 matkustajaa, mutta sen kantama on 2 400 kilometriä Airbusia lyhyempi. Tämä on merkittävä ero etenkin mannerten välisillä lennoilla.

Boeing 737 MAX on tullut valitettavan tutuksi otsikoista, mutta A321 pistää konetyypin ahtaalle jo ominaisuuksia verrattaessa.

Erittäin suositut Airbus A321 LR ja XLR -kapearunkokoneet edustavat melko tarkasti sitä koko- ja kantamaluokkaa, mitä lentäjien suuresti arvostama ja suosittu Boeing 757 edusti. Lopettamalla Boeing 757:n valmistuksen Boeing iski itseään nilkkaan. Nyt Boeing 757 -kalusto on ikääntymässä ja lentoyhtiöt etsivät kuumeisesti sen korvaajaa, mikä löytyy kilpailijan hangaarista – Airbus A321 eri versioineen.

Airbus A321:n menestystä katsottaessa herää kysymys, onko 60-luvun perusrakenteeseen perustuvan Boeing 737:n tuotekehitysvara käytetty jo loppuun. Boeing on yrittänyt räpiköidä vanhaa perusrakennetta uudistamalla, mutta täysin uusi Airbus A220 ja vahvasti uudistettu A321 muodostavat todella kovan vastuksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Boeing on pakkoraossa

Ilmailuasiantuntijat pohtivat jo kuumeisesti, että Boeingin on pian pakko ottaa täysin uusi keskikokoinen konetyyppi, Boeing 797, suunnittelupöydälle.

Boeing on jo vuosikausia suunnitellut niin sanottua NMA-konetta (New Midsize Aircraft). NMA-projekti laitettiin kuitenkin hyllylle, koska Boeingin resursseja olivat sitoneet Boeing 787:n alkuvaiheen akkupalot ja moottoriongelmat. Kun niistä selvittiin, iski MAX-saaga, pitkä, lähes kahden vuoden lentokielto kahden onnettomuuden vuoksi. Eikä tässä vielä kaikki, sitten tuli korona!

Lukuisat ilmailuasiantuntijat ovat jo vuosikausia spekuloineet, onko Boeing 757:n korvaava 797 / NMA kapea- vai leveärunkoinen? Viimeisimpien spekulaatioiden mukaan kapearunkoisen Boeing 757:n korvaava uusi Boeing 797 (NMA) olisi kaksikäytäväinen laajarunkokonetta muistuttava kone, joka kuljettaisi 220–280 matkustajaa ja kantama olisi noin 8 500 km.

Boeing 797 / NMA korvaisi suositun, mutta nyt jo ikääntyneen 239-paikkaisen kapearunkoisen Boeing 757:n ja ikääntyneen leveärunkoisen 245–290-paikkaisen Boeing 767:n ollen hieman pienempi kuin Boeing 787-8.

Leveä runko tuo mukavuutta

Leveärunkoisen 797:n etuna Boeing katsoo olevan paremman matkustusmukavuuden 2-2-2 istuinjärjestelyllä verrattuna kapearunkoisen 3-3 -istuinjärjestelyyn.

Kaksi käytävää nopeuttaisi 797:n kääntöaikaa lentokentällä matkustajien helpomman sisäänkäynnin ja poistumisen vuoksi. Toiset asiantuntijat taas toteavat, että Boeingille olisi pienempi riski tehdä kapearunkoinen, noin 250-paikkainen uusi kone, mutta se tapahtuisi matkustusmukavuuden kustannuksella.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Qantas, Boeing Lähteet: www.simpleflying.com, www.airlineratings.com, www.lentoposti.fi, www.flightglobal.com

a:15:{i:0;s:5:"86725";i:1;s:5:"72174";i:2;s:5:"50737";i:3;s:5:"50220";i:4;s:5:"50221";i:5;s:5:"61698";i:6;s:5:"70703";i:7;s:5:"61678";i:8;s:5:"61909";i:9;s:5:"65703";i:10;s:5:"52423";i:11;s:6:"105386";i:12;s:4:"4013";i:13;s:5:"23166";i:14;s:5:"52761";}

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat