3.12.2022 Ajoneuvot Jouluinen Pepsi-rekka aloitti liikenteessä – siis ensimmäiset Tesla Semit luovutettu asiakkaalle, arvoitusten kera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se, että ensimmäinen asiakas PepsiCo todella sai autonsa luvatusti joulun alla, oli pienoinen yllätys. Se, että autoon liittyy edelleen paljon ällistystä ja mystiikkaa, oli vähemmän yllätys. Ei varmasti ole väärin sanoa, että nyt liikenteeseen on laskettu melko ainutlaatuinen ja ennennäkemätön rekkaveturi. Teslan järjestämä juhlallinen luovutustilaisuus päätehtaassaan Kalifornian Fremontissa oli tuotantotaipaleen alun lisäksi päätepiste yli viisi vuotta kestäneelle mysteerien savuverholle. Ainakin melkein. Alun perin jo vuodeksi 2019 kaupalliseen liikenteeseen suunnitellusta sähkörekkaveturista on tihkunut tietoja niukahkosti, minkä lisäksi jo annettuja tietoja on vedetty takaisin. Edelleenkin meiltä puuttuu muutamia hyvin oleellisia detaljeja Semistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHauska ajettava, mutta millä hinnalla?Teslan toimitusjohtaja Elon Musk laittaa tunnetusti paljon persoonaansa peliin, ja käyttää juuri ostamaansa Twitteriä melkeinpä tärkeämpänä viestintäkanavana Teslalle, kuin mitä merkin pressisivu on. Vähän ennen torstai-iltana järjestettyä luovutustilaisuutta Musk twiittasi muun muassa Semin olevan "hauska ajettava", mikä ei ole ainakaan niitä tavallisimpia kuvailuja täysikokoisesta, pohjoisamerikkalaisesta Class 8 -rekkaveturista, joka todennäköisesti painaakin reilusti enemmän kuin vastaavan kokoiset dieselautot.Tilaisuudessa ei ollut puhetta Autopilotista, mutta Semissä on ainakin järjestelmä, jonka pitäisi estää yhdistelmää menemästä linkkuun.Toinen Muskin twiittaama tieto koski toimintamatkaa. Semillä nimittäin ajettiin 500 mailin eli 804 kilometrin matka Fremontista San Diegoon lähes täytenä, tarkalleen 36,7-tonnin painoisena. Näin ainakin rangeen liittyvät lupaukset näyttävät täyttyvän. Myös paikaltaankiihdytys täydessä lastissa kuuden prosentin nousua vasten onnistui kuin napista painaen.Painosta puheen ollen, Semin omamassa kuuluu hämärän peitossa oleviin tietoihin, kyse on siis ennen muuta siitä, mikä on veturin paino suhteessa yhdistelmän kokonaismassaan, joka saa olla tässä tapauksessa 82 000 paunaa eli hieman yli 37 000 kiloa. Myöskään auton hinta ei enää tätä nykyä ole tiedossa, sillä aiempi 180 000 dollarin hintatieto poistettiin Teslan sivuilta. Niin ikään ensiasiakas PepsiCo on ollut kovin vaitonainen näistä yksityiskohdista.Semissä on muita vastaavan koko luokan pohjoisamerikkalaisia sähkörekkavetureita suurempi akku ja pidempi toimintamatka. Myös painoa on todennäköisesti enemmän.Vä-ke-vä sähkövoimalinja, mutta millä lukemilla?Tesla Semi on tunnetusti siitä erikoinen raskasliikenneauto, että siinä hyödynnetään suoraan hypersedan Model S Plaidista lainattua kolmen sähkömoottorin konfiguraatiota. Teslalle tyypillistä, mutta niin ikään rekannupille hurjan epätyypillistä on Semin kiihdytyskapasiteetti. Ilman perävaunua auto nimittäin kiihtyy nollasta sataan 5 (!) sekunnissa, täydessä kuormassakin se vie ainoastaan 20 sekuntia. Teholukemia ei kuitenkaan - edelleenkään - ole paljastettu.Maantieajoa Semillä voi ajaa yhden moottorin varassa, mutta sitä mukaa kun vääntökapasiteetin tarve kasvaa, voidaan käyttöön ottaa yksi ja kaksi moottoria lisää.Paljastamattomia tietoja sisältyy niin ikään akuston kapasiteettiin. Muskin Twitter-tililtä voimme kuitenkin vakoilla, että Semin sähkönkulutus on 1,7 kWh mailia kohden, mistä voi puolestaan suurpiirteisesti laskea, että akkukapasiteetin täytyy olla jopa lähemmäs 1 000 kilowattituntia. Se olisi 9 - 10-kertainen 100 kilowattitunnin Model S:ään verrattuna. Muskin mukaan Semissä on 1 000 voltin järjestelmä, joka sallii edelleen jopa tuhannen kilowatin eli yhden megawatin lataustehon. Tällä kerrassaan hurjalla laturilla Semin voisi ladata tyhjästä noin 550 kilometrin matkaa varten puolessa tunnissa. Todennäköisesti yhtä vähän eurooppalaisia koskeva, mutta mainitsemisen arvoinen tieto on, että tämä megawatin lataus tulisi aikanaan sopimaan myös Cybertruckiin.Ensimmäisistä kaupallisista Tesla Semeistä molemmat kuuluvat PepsiCo:lle. Sininen kuljettaa sihisevää juomaa, keltainen rouskuvia sipsejä. Ja molemmilla on hauska ajaa.Tesla on julkistanut Semin osalta myös tuotantosuunnitelmiaan, ja nekin ovat kunnianhimoisia. Tavoite on puskea jo vuonna 2024 Nevadan Gigafactorysta ulos 50 000 Semiä vuodessa. Vertailun vuoksi esimerkiksi Scania myi vuonna 2021 koko Euroopassa kaikkiaan 42 900 kuorma-autoa, mukana siis kaikki mallit. Vuonna 2017 PepsiCo teki tilauksen sadasta Semistä. Niistä kaksi oli luovutustilaisuudessa esillä, mutta kolajuomatehtaan odotettujen, sähköisten joululahjarekkojen tämänhetkisestä kokonaismäärästä ei ole tietoa. Teslalta on kuitenkin viestitetty, että vuoden 2022 aikana voitaisiin valmistaa noin 100 ällistyttävää Semiä.Lähteet: Tesla, Inside EVs, Fox News Kuvat: Tesla Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous