17.3.2019 Liikenne Juna myöhässä, kuka korvaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi koettelee raideliikennettä – ja matkustavaisten hermoja. Junan myöhästymisen vuoksi voi hakea korvauksia, kerromme kuinka se onnistuu. Talven säähaasteet ja nopeasti vaihtelevat kelit ovat myrkkyä raideliikennettä. Lumituiskujen ja pakkasen tekosten vuoksi vaihteita ei saada puhdistetuiksi riittävän rivakasti ja junien ovetkin temppuilevat niiden väliin paakkuuntuneen lumen vuoksi.Lopputuloksena junat myöhästelevät ja aiheuttavat harmaita hiuksia täsmällisiin ja yleensä aikatauluissa pysyviin juniin tottuneille matkustajille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMistä tieto, jos laiturinäyttö rikki?Viranomaiset ovat saaneet kiukkuista palautetta ihmisiltä myös puutteellisista kuulutuksista asemilla ja näyttötaulujen tietojen puuttumisesta.Jos juna-aseman laiturinäytöt eivät toimi tai kuulutuksia aikataulumuutoksista ei tule ajoissa, kannattaa junien ajantasaista kulkutietoa etsiä sähköisistä palveluista.Tiedon etsintä kannattaa aloittaa Finrailin asemainfo.fi -nettipalvelusta . Asemainfo kertoo junien ajantasaiset aikataulut, junaliikenteen häiriötiedotteet, reittioppaat ja ohjeita junamatkustamiseen.Finrailin Junalähdöt-aikataulupalvelu auttaa sekin. Sivustolla näkee aseman tai junanumeron mukaan ajantasaisen aikataulunäkymän, jossa avautuu kaikkien aseman junien lähtöajat. Sivuilla voi klikata esiin myös saapumisajat tai määräaseman kirjoittamalla sen aikataulun vasempaan yläreunaan.Ajantasaiset aikataulut netissäVR:n Junien kulkutiedot -palvelu avittaa. Ajantasaisen junien aikataulun saa näkyviin kirjoittamalla aseman tai junanumeron hakuun, olipa kyse kauko- tai lähijunasta, lähtö- tai saapumisajasta.VR:n Junat kartalla-palvelu taasen paljastaa reaaliaikaisesti junien kulkemisen kartalla ympäri Suomen.Puhelimitsekin saa apua, ja jopa maksutta! VR:n asiakaspalvelun numero 0800 166 888 vastaa ma–pe kello 5–22, la–su sekä arkipyhinä kello 7–22. Kenen vastuu, kuka korvaa? Rautatieasemien ja laitureiden aikataulunäyttöjen toimivuudesta sekä niillä näytettävistä tiedoista huolehtii valtion erityistehtäväyhtiöön Traffic Management Finlandiin kuuluva Finrail Oy. Se huolehtii myös asemilla kuultavista kuulutuksista. Finrail myös omistaa näytöt ja kuulutuksiin liittyvät laitteet. Tällaisia asemia on 180 Suomessa. Asemilla olevista kiinteistä opasteista vastaa puolestaan Väylä, ja junissa annettavista tiedotuksista junaliikenteen operaattori, VR (kaukojunat) ja pääkaupunkiseudun lähijunissa VR ja HSL yhteistyössä. Palautetta voit antaa sähköisessä Väylän, Finrailin ja ELY-keskusten Palauteväylä-palvelussa tai VR:lle palautelomakkeella. Lisää tietoa junamatkan myöhästymiseen liittyvistä korvauskäytännöistä saa VR:n verkkosivuilta. Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa