17.3.2019 Liikenne Juna myöhässä, kuka korvaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi koettelee raideliikennettä – ja matkustavaisten hermoja. Junan myöhästymisen vuoksi voi hakea korvauksia, kerromme kuinka se onnistuu. Talven säähaasteet ja nopeasti vaihtelevat kelit ovat myrkkyä raideliikennettä. Lumituiskujen ja pakkasen tekosten vuoksi vaihteita ei saada puhdistetuiksi riittävän rivakasti ja junien ovetkin temppuilevat niiden väliin paakkuuntuneen lumen vuoksi.Lopputuloksena junat myöhästelevät ja aiheuttavat harmaita hiuksia täsmällisiin ja yleensä aikatauluissa pysyviin juniin tottuneille matkustajille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMistä tieto, jos laiturinäyttö rikki?Viranomaiset ovat saaneet kiukkuista palautetta ihmisiltä myös puutteellisista kuulutuksista asemilla ja näyttötaulujen tietojen puuttumisesta.Jos juna-aseman laiturinäytöt eivät toimi tai kuulutuksia aikataulumuutoksista ei tule ajoissa, kannattaa junien ajantasaista kulkutietoa etsiä sähköisistä palveluista.Tiedon etsintä kannattaa aloittaa Finrailin asemainfo.fi -nettipalvelusta . Asemainfo kertoo junien ajantasaiset aikataulut, junaliikenteen häiriötiedotteet, reittioppaat ja ohjeita junamatkustamiseen.Finrailin Junalähdöt-aikataulupalvelu auttaa sekin. Sivustolla näkee aseman tai junanumeron mukaan ajantasaisen aikataulunäkymän, jossa avautuu kaikkien aseman junien lähtöajat. Sivuilla voi klikata esiin myös saapumisajat tai määräaseman kirjoittamalla sen aikataulun vasempaan yläreunaan.Ajantasaiset aikataulut netissäVR:n Junien kulkutiedot -palvelu avittaa. Ajantasaisen junien aikataulun saa näkyviin kirjoittamalla aseman tai junanumeron hakuun, olipa kyse kauko- tai lähijunasta, lähtö- tai saapumisajasta.VR:n Junat kartalla-palvelu taasen paljastaa reaaliaikaisesti junien kulkemisen kartalla ympäri Suomen.Puhelimitsekin saa apua, ja jopa maksutta! VR:n asiakaspalvelun numero 0800 166 888 vastaa ma–pe kello 5–22, la–su sekä arkipyhinä kello 7–22. Kenen vastuu, kuka korvaa? Rautatieasemien ja laitureiden aikataulunäyttöjen toimivuudesta sekä niillä näytettävistä tiedoista huolehtii valtion erityistehtäväyhtiöön Traffic Management Finlandiin kuuluva Finrail Oy. Se huolehtii myös asemilla kuultavista kuulutuksista. Finrail myös omistaa näytöt ja kuulutuksiin liittyvät laitteet. Tällaisia asemia on 180 Suomessa. Asemilla olevista kiinteistä opasteista vastaa puolestaan Väylä, ja junissa annettavista tiedotuksista junaliikenteen operaattori, VR (kaukojunat) ja pääkaupunkiseudun lähijunissa VR ja HSL yhteistyössä. Palautetta voit antaa sähköisessä Väylän, Finrailin ja ELY-keskusten Palauteväylä-palvelussa tai VR:lle palautelomakkeella. Lisää tietoa junamatkan myöhästymiseen liittyvistä korvauskäytännöistä saa VR:n verkkosivuilta. Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle