28.1.2024

Kaikkien BMW-tehtaiden äiti valmistautuu pelkkien sähköautojen tuotantoon

BMW hioo tuotantoketjuaan entistä tehokkaammiksi, jotta uuden täyssähköisen Neue Klassen tuotanto pääsee alkamaan varmalta ja tehokkaalta pohjalta.

BMW:n kotitehdas Münchenin keskustassa, Olympia-puistoa vastapäätä ja BMW:n pääkonttorin kupeessa. Tämä tehdas on iso pala koko BMW:n värikästä historiaa. Münchenissä valmistettiin lentokonemoottoreita jo reilusti yli 100 vuotta sitten, mistä koko Bayerische Motoren Werken tarina alkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sama tehdas samalla paikalla yli 100 vuotta

Kun nykyisen Münchenin Olympiapuiston ympäristö oli vielä maaseutua, BMW osti itselleen Gustav Otto Flugmaschinenwerken vuonna 1922. Pian paikalla alkoi moottoripyörien tuotanto vuonna 1923.

Toisen maailmansotaan valmistautuminen alkoi Münchenissä vuonna 1934, kun lentokoneiden moottoreiden tuotanto päräytetttiin taas käyntiin. Yksi legendaarisempia tuon ajan moottoreita on BMW 132T -tähtimoottori, joka nostatti mm. Junkers JU 52:n taivaalle. Sotavuosina tehtailta valmistui myös tuhansia 14-sylinterisiä BMW 801 -tähtimoottoreita Focke Wulf -hävittäjäkoneisiin.

Sodan jälkeen tehtiin ensin pannuja ja kattiloita ennen kuin moottoripyörien tuotanto käynnistyi uudestaan vuonna 1948. Vuonna 1952 alkoi myös autojen tuotanto. V8-moottorien tuotanto 502:een alkoi Münchenissä vuonna 1954.

Münchenin tehtaassa valmistettiin myös lisenssillä legendaarista Isettaa sekä BMW:n pelastanutta 700-sarjaa, joka mahdollisti alkuperäisen Neue Klassen tuotekehityksen. Münchenissä valmistettiin toki myös 02-sarjan autoja. 3-sarjan tuotanto alkoi puolestaan Münchenissä vuonna 1975.

Tämä on kaikki BMW:n historiaa, joka avautuu kaikille hyvin tehtaan lähellä olevassa ja BMW:n pääkonttorin juuressa olevassa hienossa museossa.

650 miljoonan euron investointi

Vanhassa tehdashallissa on menossa lehdistötilaisuus. Tila on vanha polttomoottorien kokoomalinja, josta työkalut ja viimeiset polttomoottorit ovat jo poistuneet. BMW investoi yhteensä 650 miljoonaa euroa tähän tehtaaseen, kun tuotantolinjat valmistellaan uuden sähköisen Neue Klassen tuotantoa varten.

BMW on siirtymässä nopeasti ja entistä vauhdikkaammin kohti sähköä. Tämän vuoden aikana valmistuneista autoista joka viides BMW tulee olemaan täyssähköinen. Se on yli 500 000 sähköautoa. Viime vuonna BMW valmisti noin 350 000 täyssähköautoa. Münchenin tehtaassakin joka toinen linjalta rullaava auto on tällä hetkellä täyssähköinen i4.

Neue Klassen tuotanto alkaa ensi vuonna, ja Münchenissä ensimmäiset porrasperäiset autot rullaavat ulos linjalta vuonna 2026. Vuodesta 2027 lähtien tehtaassa valmistetaan pelkästään sähköautoja.

Legendaarinen Werk 0

Münchenin tehdas on myös legendaarisen Werk 0:n koti. Tuo tuotantolinja nolla valmistui vuonna 1979, ja se on samalla eräänlainen pilottilinjasto, jossa koko tuotantolinjan toiminta hierotaan huippuunsa. Werk nollan avulla BMW siirtyi myös aikoinaan i-aikaan vuonna 2007, kun i3:n tuotantoa alettiin hioa ensin täällä valmiiksi ennen kuin tuotanto alkoi Leipzigissä vuonna 2013.

Ja kun kaikki Werk nollan linjalla lopulta toimii niin kuin on haluttu, linja voidaan kopioida muihin tehtaisiin. Näin tapahtuu myös Neue Klassen kanssa. München ei tule olemaan ainoa tehdas, missä niitä valmistetaan. Itse asiassa ensimmäinen uuden Neue Klassen pohjalevyn päälle kasattava auto tulee olemaan SUV, joka valmistuu Unkarin tehtaassa maan toiseksi suurimman kaupungin Debrecenin kupeessa.

BMW noudattaa samaa filosofiaa myös akkujen valmistuksen kanssa. Niiden pilottitehdas sijaitsee puolestaan hieman Münchenin itäpuolella Parsdorfissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iso palapeli

Iso autotehdas on kuin iso palapeli, jossa palat liikkuvat ja päivittyvät koko ajan. Münchenin tehdas on kokenut automatisaation, nähnyt BMW:n ensimmäiset teollisuusrobotit vuonna 1982, ja nyt isoin muutos on käynnissä digitalisaation avulla. Tehtaan yli 100-vuotinen historia on ollut enemmän tai vähemmän jatkuvaa sopeutumista.

Nykyisin Münchenin tehtaassa pyörii 10 vuoroa viikossa. Jokaisen vuoron aikana valmistuu noin 500 autoa, eli työntekijöiden pitää toistaa sama työtehtävä samat 500 kertaa.

Kaikki tuotannossa tapahtuva data kerätään talteen ja sitä voidaan analysoida pikkutarkasti. Se luo mahdollisuuden sekä joustavaan että ennakoivaan tuotantoon.

Jopa tekoäly on jo valjastettu mukaan karkeloihin. Sen avulla on tehty jo yli 70 parannusta tuotantoprosessiin.

Kierrätyksestä kilpailuvaltti tulevaisuudessa

Ja jotta tehdas toimii niin kuin sen on suunniteltu toimivan, koko logistiikka- ja tuotanoketjun on pelattava saumattomasti yhteen. BMW on etenkin sähköautojen kohdalla varmistamassa tämän rakentamalla ketjun niin toimintavarmaksi kuin mahdollista.

Yksi iso tekijä tässä on kierrätys. Kun lähitulevaisuudessa jokaisessa uudessa BMW:ssä on vähintään puolet joko kierrätettyjä materiaaleja tai uusiokäytössä olevia osia, tuotantoketju on vähemmän haavoittuvainen kuin ennen. Samalla ketju on myös entistä ympäristöystävällisempi. Ja luonnollisesti myös tuotantokustannukset laskevat, mikä puolestaan auttaa kilpailukyvyn säilyttämisessä sekä heijastuu lopulta myös tuotteiden hintoihin.

Teksti: Vesa Eskola, kuvat: BMW ja Vesa Eskola

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat