17.3.2021

Kamux: Lähes joka kolmas suomalainen ostaisi auton näkemättä

autot

Kamuxin tuoreeltaan teettämän tutkimuksen mukaan lähes joka kolmas suomalainen ostaisi auton näkemättä sitä itse oikeassa elämässä autokaupassa.

Kamuxin teettämän kyselytutkimuksen mukaan lähes joka kolmas suomalainen ostaisi auton näkemättä ja kokematta sitä autokaupassa. Tällä tarkoitetaan lähikontaktitonta kaupantekoa, joka suoritetaan autoliikkeessä käymättä. Tällöin välineinä voivat olla puhelin, chat-palvelu, verkko sekä videopuhelu.

Tulos on yllättävä, sillä kyseessä on monelle mahdollisen asunnon jälkeen jopa elämän kallein yksittäinen hankinta. Tähän voisi kuvitella käytettävän erityisen paljon aikaa ja vaivaa – aina fyysistä paikan päällä tehtävää tarkastelua myöden. Toisaalta tämän vuoden tilanne on saattanut estää osalta mahdollisuuden vierailla autoliikkeessä – sama syy on kasvattanut oman auton merkitystä.

Tämä Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähes joka kolmas suomalainen ostaisi auton näkemättä

Tutkimuksen mukaan noin kolme kymmenestä vastaajasta olisi valmis ostamaan auton käymättä autoliikkeessä. Lähikontaktittoman kaupanteon suosituin muoto olisi tällöin puhelin, kun taas noin neljäsosa voisi lisäksi käyttää chat-palveluita ja videopuhelua autoliikkeen kanssa asioimiseen.

Pandemia-aika on tuonut tullessaan suosituksia välttää kasvokkain tapahtuvaa kanssakäymistä, ja käytänteet näkyvät myös autokaupassa. Lähes joka kolmas (29 %) suomalainen voisi ostaa auton käymättä autoliikkeessä, miesten (32 %) ollessa ajatukselle hieman naisia (24 %) avoimempia.

– Koronapandemian aikana etäyhteyksien ja digitaalisuuden merkitys on korostunut. Toki autokauppa meillä on jo pitkään ollut varsin digipainotteista, mutta esimerkiksi viime vuonna chat-keskustelujen määrä kasvoi noin 20 prosenttia. Chat-palvelu tukee nimenomaan verkkoasiointia, kommentoi Kamuxin maajohtaja Ilkka Virtanen.

Puhelin osoittautuu suosituimmaksi asioimistavaksi etänä. Suurin osa vastaajista, eli kaksi kolmasosaa, käyttäisi mieluiten puhelinta autoliikkeen kanssa asioimiseen, mikäli ei olisi aikeissa vierailla paikan päällä liikkeessä. Hieman yli neljäsosa turvautuisi mielellään chat-palveluun ja hieman alle neljäsosa puolestaan videopuheluun.

Vastauksissa korostuu nuorten aikuisten tottuneisuus nykyteknologiaan, sillä jokainen vaihtoehtona ollut yhteydenpitoväline koetaan 18–34-vuotiaiden keskuudessa mielekkäämmäksi kuin sitä vanhempien vastaajien piirissä. Ainoastaan videopuhelut eivät saa kolmekymppisiä innostumaan.

– Meidän havaintomme arjessa on sama kuin tutkimuksenkin eli puhelin on kuitenkin edelleen se kaikkein suositun tapa tehdä kauppaa. Whatsapp-videoesittelyihin kiinnostus on ollut kasvavaa, etenkin silloin, jos kiinnostava auto sijaitsee jollakin toisella paikkakunnalla. Videon avulla saa sekä auton sisä- että ulkopuolen kunnosta ja varustuksesta hyvän käsityksen, jolloin ostopäätöstä ei tarvitse tehdä niin sanotusti sokkona. Totta kai asiakas aina saa auton tarkistettavakseen ja koeajettavakseen ennen luovutusta, mutta on huomattavasti mukavampaa, kun siinä kohtaa ei enää tule yllätyksiä odotusten suhteen. Nuori ikäpolvi on tottunein teknologiaan, mutta kyllä se nykyään on arkea kaikille ikäryhmille, sanoo Virtanen.

Kuvituskuva: Moottorin arkisto, Lähde: Kamux

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat