27.3.2016

Katto pois, että V10 kuuluu! Audi R8 Spyder

Audi R8 Spyder

Audilla on tipunkeltainen ehdotus oman elämänsä pääsiäispupuille.

New Yorkin autonäyttelyssä esitelty keväisen keltainen Audi R8 Spyder ei ole valtavan yllättävä lisäys Audin superautomallistoon. Edellisen sukupolven R8 osoitti keskimoottorisena ja avokattoisenakin verrattain hyviä käyttöominaisuuksia jopa talvella, joten katon lähteminen uudesta R8:sta oli lähinnä ajan kysymys.

Audi R8 Spyder

Puhtaasti suorituskyvyn valossa R8 Spyderissä ei tosin ole järkeä. 5,2-litrainen V10 toki kiidättää nelivetoisen auton 0–100 km/h sangen siedettävässä 3,6 sekunnissa, huippunopeuden ollessa 318 km/h, mutta eroa vastaavaan kovakattoiseen malliin tulee silti baariväittelyssä merkittävät 0,1 sekuntia ja 2 km/h. Teholukema on 540, niin hevosvoimaa kuin newtonmetriä. Aerodynaamisuuden lisäksi eroa kertyy kattoa paikkaavan tukirakenteen painosta, joskin kokonaislisäys kovakattoon nähden on vain muutamia kymmeniä kiloja.

Audi R8 Spyder

Avoauton auvo löytyy tietysti lähes loputtomasta pääntilasta, lempeästi hiuksissa tuivertavasta tuulesta ja siitä, ettei vapaasti hengittävän V10:n jumalaista huutoa voi paeta mihinkään. Tarvittaessa katto liikkuu 20 sekunnissa suuntaansa aina 50 kilometrin tuntinopeuteen asti.

Audi R8 Spyder

R8 Spyderin Suomeen saapumisesta ei ole vielä tietoa, mutta hinta asettautunee kovakattoisten mallien väliin noin 310 000 euron tuntumaan.

Audi R8 Spyder

Lähde ja kuvat: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat