28.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: supernopea Audi R8 V10 Plus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopea, näyttävä ja liiankin vaivaton? Hyvää: Moottori, ajettavuus, käytettävyys. Huonoa: Fiilis varauksin Tekninen täydellisyys on uuden Audi R8:n ilo ja murhe. Leppoisassa ajelussa eksoottiset juuret häviävät taustalle. Jousitusmukavuus ja äänieristys ovat niin hyviä, että ajoittain ajokokemus ei paljoa eroa tavallisemmista Audeista.Upeinta R8:ssa on sulava muutos vaivattomasta arkiautosta todelliseksi superautoksi.Täyskaasu katkaisee ajatuksen. V10 syöksyy kohti punarajaa toistuvina pulsseina, jotka katkeavat vain kaksoiskytkinvaihteiston nopeisiin vaihtoihin. 610 hevosvoimaa on julma määrä tehoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottori Lamborghinista5,2-litrainen V10 on perua R8:n ensimmäisestä sukupolvesta. Täydellä 610 hevosvoiman virityksessä sitä on aiemmin saanut vain sisarmalli Lamborghini Huracánissa. Suuresta ja upeaäänisestä ahtamattomasta moottorista nöyrin kiitos Audille – kilpailijat ovat Ferrari 488 GTB:tä myöten siirtyneet turboahtimiin.Koeajetun Plus-version lisäksi tarjolla on edullisempi 540 hevosvoimainen versio samasta moottorista. Molemmat tulevat aina seitsenpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kera.Ensivilkaisulla uutta ja vanhaa R8:ia on vaikea erottaa toisistaan. Lähempi tarkastelu paljastaa aggressiivisemmat ja särmikkäämmät linjat, joiden ansiosta R8 näyttää aiempaa teknisemmältä. Linjat kätkevät alumiinia ja hiilikuitua yhdistävän korirakenteen.Matala ja leveä keskimoottorinen auto on kuin tehty mutkateille. R8:n suunnanmuutokset ovat todella nopeita, ja käytös ylipäänsä luottamusta herättävää: hiilikuitukeraamiset jarrut pysäyttävät Audin kuin seinään, eikä iskunvaimennus jätä kuljettajaa pulaan. Suorastaan törkeän pidon vuoksi Audi R8 on järjettömän nopea mutkissa.Ajamisen helppous perustuu onnistuneen ohjauksen, jarrujen ja hyvän alustan lisäksi uuteen nelivetojärjestelmään. Ensimmäisen sukupolven R8:n neliveto perustui viskokytkimeen, joka välitti vetoa etuakselille vasta takapyörien menetettyä pidon. Se piti kuljettajan varpaillaan liukkaalla tiellä.Uuden R8:n neliveto on toteutettu sähköhydraulisesti ohjatulla lamellikytkimellä. Sähköisen ohjauksen ansiosta voimanjakoa voidaan muokata ennakoidusti tilanteen tai auton asetusten mukaan. Lopputuloksena on aiempaa nopeampi ja varmemmin käyttäytyvä auto.Viimeistely vie tunnelmaaSiitä pääseekin R8:n ongelmaan. Sillä ajaessa unohtaa usein ohjaavansa superautoa. Ensimmäisen sukupolven viehättävä yhdistelmä audimaista arkikelpoisuutta ja italialaista raakuutta on hioutunut moitteettomaksi, mutta samalla valtava hevosvoimamäärä on kesyyntynyt.R8 V10 Plus ei onnistu herättämään pelonsekaista kunnioitusta.Ehkä kuolemanpelko ei kuitenkaan ole asia, jota varusteitta 348 000 euroa maksavan auton ostaja etsii. Ja arkikelpoisuudesta uudelle R8:lle täytyy antaa lähes täydet pisteet superautojen sarjassa. Super-Audi suoriutuu arkiajosta jopa niin hyvin, että siltä alkaa vaatia älyttömiä: missä on aktiivinen vakionopeudensäädin, tai törmäyksenestoavustin?Nykyisellään Audi R8:n tekniset hienoudet rajoittuvat digitaaliseen Virtual Cockpit –mittaristoon ja lisävarusteisiin laser-kaukovaloihin. Audi TT:n tapaan keskikonsolin näytön näkymät on siirretty mittaristoon nopeus-, matka- ja muiden tietojen sekaan. Se tekee käytettävyydestä sekavaa, mutta silmänkarkkia riittää.Audi on onnistunut luomaan 610 hevosvoimaisen superauton, jonka suurimmat moitteet kohdistuvat mittariston käyttöliittymään ja aktiivisen vakionopeudensäätimen puutteeseen.On mielipideasia, tekeekö se R8:sta tylsän vai täydellisen superauton.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Audi R8 V10 Plus 5.2 FSI quattro S tronic Hinta alkaen 348 217 € Koeajetun auton hinta varusteineen 393 315 € Moottori 5 204 cm³ V10, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 449 kW (610 hv), 8 250 r/min Vääntö 560 Nm (6 500 r/min) Vääntö 560 Nm (6500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,2 s Huippunopeus 330 km/h Kulutus l/ 100 km 17,5 (kaup.) / 9,3 (maant.) / NEDC-kulutus 12,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 287 g/km Mitat Tavaratila: 112 l Omamassa: 1630 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen