28.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: supernopea Audi R8 V10 Plus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopea, näyttävä ja liiankin vaivaton? Hyvää: Moottori, ajettavuus, käytettävyys. Huonoa: Fiilis varauksin Tekninen täydellisyys on uuden Audi R8:n ilo ja murhe. Leppoisassa ajelussa eksoottiset juuret häviävät taustalle. Jousitusmukavuus ja äänieristys ovat niin hyviä, että ajoittain ajokokemus ei paljoa eroa tavallisemmista Audeista.Upeinta R8:ssa on sulava muutos vaivattomasta arkiautosta todelliseksi superautoksi.Täyskaasu katkaisee ajatuksen. V10 syöksyy kohti punarajaa toistuvina pulsseina, jotka katkeavat vain kaksoiskytkinvaihteiston nopeisiin vaihtoihin. 610 hevosvoimaa on julma määrä tehoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottori Lamborghinista5,2-litrainen V10 on perua R8:n ensimmäisestä sukupolvesta. Täydellä 610 hevosvoiman virityksessä sitä on aiemmin saanut vain sisarmalli Lamborghini Huracánissa. Suuresta ja upeaäänisestä ahtamattomasta moottorista nöyrin kiitos Audille – kilpailijat ovat Ferrari 488 GTB:tä myöten siirtyneet turboahtimiin.Koeajetun Plus-version lisäksi tarjolla on edullisempi 540 hevosvoimainen versio samasta moottorista. Molemmat tulevat aina seitsenpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kera.Ensivilkaisulla uutta ja vanhaa R8:ia on vaikea erottaa toisistaan. Lähempi tarkastelu paljastaa aggressiivisemmat ja särmikkäämmät linjat, joiden ansiosta R8 näyttää aiempaa teknisemmältä. Linjat kätkevät alumiinia ja hiilikuitua yhdistävän korirakenteen.Matala ja leveä keskimoottorinen auto on kuin tehty mutkateille. R8:n suunnanmuutokset ovat todella nopeita, ja käytös ylipäänsä luottamusta herättävää: hiilikuitukeraamiset jarrut pysäyttävät Audin kuin seinään, eikä iskunvaimennus jätä kuljettajaa pulaan. Suorastaan törkeän pidon vuoksi Audi R8 on järjettömän nopea mutkissa.Ajamisen helppous perustuu onnistuneen ohjauksen, jarrujen ja hyvän alustan lisäksi uuteen nelivetojärjestelmään. Ensimmäisen sukupolven R8:n neliveto perustui viskokytkimeen, joka välitti vetoa etuakselille vasta takapyörien menetettyä pidon. Se piti kuljettajan varpaillaan liukkaalla tiellä.Uuden R8:n neliveto on toteutettu sähköhydraulisesti ohjatulla lamellikytkimellä. Sähköisen ohjauksen ansiosta voimanjakoa voidaan muokata ennakoidusti tilanteen tai auton asetusten mukaan. Lopputuloksena on aiempaa nopeampi ja varmemmin käyttäytyvä auto.Viimeistely vie tunnelmaaSiitä pääseekin R8:n ongelmaan. Sillä ajaessa unohtaa usein ohjaavansa superautoa. Ensimmäisen sukupolven viehättävä yhdistelmä audimaista arkikelpoisuutta ja italialaista raakuutta on hioutunut moitteettomaksi, mutta samalla valtava hevosvoimamäärä on kesyyntynyt.R8 V10 Plus ei onnistu herättämään pelonsekaista kunnioitusta.Ehkä kuolemanpelko ei kuitenkaan ole asia, jota varusteitta 348 000 euroa maksavan auton ostaja etsii. Ja arkikelpoisuudesta uudelle R8:lle täytyy antaa lähes täydet pisteet superautojen sarjassa. Super-Audi suoriutuu arkiajosta jopa niin hyvin, että siltä alkaa vaatia älyttömiä: missä on aktiivinen vakionopeudensäädin, tai törmäyksenestoavustin?Nykyisellään Audi R8:n tekniset hienoudet rajoittuvat digitaaliseen Virtual Cockpit –mittaristoon ja lisävarusteisiin laser-kaukovaloihin. Audi TT:n tapaan keskikonsolin näytön näkymät on siirretty mittaristoon nopeus-, matka- ja muiden tietojen sekaan. Se tekee käytettävyydestä sekavaa, mutta silmänkarkkia riittää.Audi on onnistunut luomaan 610 hevosvoimaisen superauton, jonka suurimmat moitteet kohdistuvat mittariston käyttöliittymään ja aktiivisen vakionopeudensäätimen puutteeseen.On mielipideasia, tekeekö se R8:sta tylsän vai täydellisen superauton.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Audi R8 V10 Plus 5.2 FSI quattro S tronic Hinta alkaen 348 217 € Koeajetun auton hinta varusteineen 393 315 € Moottori 5 204 cm³ V10, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 449 kW (610 hv), 8 250 r/min Vääntö 560 Nm (6 500 r/min) Vääntö 560 Nm (6500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,2 s Huippunopeus 330 km/h Kulutus l/ 100 km 17,5 (kaup.) / 9,3 (maant.) / NEDC-kulutus 12,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 287 g/km Mitat Tavaratila: 112 l Omamassa: 1630 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa