20.4.2016 Liikenne Kaupunkipyörä – näin se toimii! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toukokuu tuo pirteän keltaiset yhteiskäyttöpyörät Helsingin katukuvaan. Ne ovat kaupunkikulkijan vaivaton valinta. Kaupunkipyörä on keltainen ja katu-uskottava, vankka ja vaivaton sekä hauska ja helppo. Moottori koepolki kirkkaan keltaisen yhteiskäyttöpyörän, joista tulee toukokuun tullen tuttu näky Helsingin katukuvassa – pyöriä tulee vuokrattaviksi kaikkiaan 500. Valittu kausimaksu kattaa jokaisella käyttökerralla puolen tunnin polkemisajan. Lisämaksusta pyörää voi yhdellä kerralla käyttää viisi tuntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySujuvasti myös turisteilleKaupunkipyörän käyttöoikeutta voi ostaa päiväksi, viikoksi tai kaudeksi. Palveluun rekisteröityvä saa henkilökohtaisen pyöräilijätunnuksen ja pin-koodin pyörän noutoa varten. Pyöräilijätunnuksen sijasta voi käyttää HSL:n matkakorttia. Rekisteröityminen ehkäisee tietty sitäkin, etteivät pyörät rikkoudu tahallisesti. Se oli iso ongelma kun Helsinki edellisen kerran yritti vakinaistaa pyörien yhteiskäyttöä: pyörät rikkoutuivat ja niitä löytyi ties mistä kuten satama-altaasta.Helsingissä vieraileva turisti voi lunastaa kaupunkipyörän ajettavakseen maksukortilla, ilman rekisteröitymistä palveluun, mutta vain muutamilta pyöräasemilta, jotka ovat Kaivopuisto, Unioninkatu, Rautatientori/Itä, Kiasma ja Hakaniemen metroasema.Kantakaupungissa 50 pyöräasemaaPyörät ovat tarjolla 50 kaupunkipyöräasemalla, jotka sijaitsevat Helsingin kantakaupungissa alueella, joka rajoittuu Ruoholahteen, Taka-Töölöön ja Sörnäisiin. Pyöräasemat sijaitsevat varsin lähellä toisiaan, etäisyyttä asemilla on vain noin 300 metriä.Kaupunkipyöräasemien sijainnin ja vapaiden pyörien tilanteen voi tarkistaa netistä Reittioppaasta. Kaupunkipyörän voi käytön jälkeen palauttaa mille tahansa kaupunkipyöräasemalle, jossa on vapaata.Pyörän palauttajan kannattaa aina varmistua, että näyttöön syttyy vihreä valo pyörää palauttaessa. Se kertoo, että pyörä on lukittu telineeseen.Tanakka ja vakaaTanakkarakenteinen 26-tuumainen pyörä on helppo poljettava. Pyörä on vakaa, ja runkomuto tekee sen selkään nousemisesta vaivatonta.Satulan korkeutta on helppo säätää, sillä runkoputken säätövipu on lujarakenteinen ja kookas, sitä on helppo käyttää vähäisemmilläkin käsivoimilla.– Sastulaputken säätövarat riittävät hyvin erikokoisille polkijoille, projekti-insinööriSamuli Mäkinen Helsingin kaupungin liikennelaitokselta kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOdotukset korkeallaJos on kaupungin ja sen liikennelaitoksen odotukset korkealla kaupunkipyörien tulevan suosion suhteen, niin kovasti niitä tuntuvat myös kaupunkilaiset vartovan.Koeajon aikana Hakaniemen ja Kallion alueella, erittäin moni ohikulkija tuli kyselemään pyörän ominaisuuksista, vuokrahinnoista ja eritoten siitä, koskas ne pyörät nyt oikein tulevat vuokrattaviksi. Toukokuu ilahdutti vastauksena.– Täytyykin heti ensi kuussa kokeilla, hihkaisi eräs noin seitsenkymppinen mies.Koira koriin ja liikkeelle!Jämäkkä rakenne tuo etuna kestävyyden, haittana painavuuden. Toisaalta kaupunkipyörällä ei ole tarkoituskaan ajaa pitkiä matkoja tai vaativissa maasto-olosuhteissa.Kallion ylämäissä puskee hiki otsalle, mutta onneksi kolmivaihteisesta pyörästä löytyy sopiva välitys.Pyörän tangossa on etukori, johon mahtuu pienet ostokset – tai koira! Korin sisälle on painettu selkeät kuvitetut ohjeet pyörän käytöstä ja lukitsemisesta. Pyörässä on heijastimia ja valaisin.Rakenne estää ilkivaltaaPyörän rakenneratkaisut ehkäiset ilkivaltaa tai osien varastamista.Esimerkiksi satulaa ei saa irti pyörästä, koska satulatolppa ei irtoa putkirungosta. Polkupyörien renkaat ja vanteet on kiinnitetty erikoispultein ja mutterein.On erittäin kekseliäs ratkaisu, että pyörän tangon sisältä voi vetää esiin noin puolimetrisen vaijerilukon, joka kiinnittyy etuhaarukan yläosan kiinnityshahloon. Pyörä on siis hyvin vaivatonta lukita tavalliseen pyörätelineeseen, eikä mukana tarvitse kantaa erillistä lukkoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1500 pyörää kesäksi 2017Tulevalta kesältä kerätään käyttökokemuksia, mutta jo nyt on selvää, että kesäksi 2017 pyörämäärä ja alue kasvavat. Tavoite on, että käytössä olisi tuolloin 1 500 pyörää ja 150 pyöräasemaa alueella, joka ulottuu kantakaupungista Munkkiniemeen, Pasilaan ja Kumpulaan asti. Kaupunkipyörän käyttöhinta koostuu kausimaksusta ja mahdollisesta lisämaksusta. Kausimaksuajaksi voi valita joko vuoden, viikon tai päivän. Kausimaksu päiväksi on 5 euroa, viikoksi 10 euroa ja vuodeksi 25 euroa. Kausimaksuun sisältyy se, että kaupunkipyörä on käytössäsi jokaisella käyttökerralla puoli tuntia. Ylimenevästä ajasta veloitetaan erikseen. Esimerkki avaa hinnoittelun. Jos haluaa käyttää pyörää yhden päivän aikana ja tarvitsee sitä neljä tuntia, tulee maksettavaa seuraavasti: kausimaksua 5 euroa + ensimmäisestä tunnista 50 senttiä, seuraavasta tunnista kaksi euroa ja kahdesta viimeisestä tunnista kahdeksan euroa. Esimerkkilaskelman pyöräilypäivä maksaa kaikkiaan 15,50 euroa. Teksti Marko Jokela Kuvat Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa