17.2.2020

Käytetyt erikoisuudet – Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant - Tori.fi

Audi RS6 Avant tarkoittaa poikkeuksellisen pirteää nelivetoista perhefarkkua. Sen ensimmäisen sukupolven moottorina on turboahdettu 4,2-litrainen V8.

Audi RS6 Avant esiteltiin ensimmäisen kerran Geneven autonäyttelyssä vuonna 2002 C5-sukupolvessa ja mallinimen tarkenteesta voikin päätellä kyseessä olleen farmarimalli. Kyseessä oli merkin suurimman farmarin huipputehoinen sporttinen lippulaiva. Viimeistään näin poistettiin kaikki epäilykset farmariautojen tylsyydestä, vaikka rinnalle toki seurasi pian myös sedan.

Audi RS6 Avant taka - Tori.fi
Ensimmäinen Audi RS6 esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 2002 ja kyseessä oli farmariversio eli Avant.

Tuo ratkaisu on kantanut pitkälle. Yhä edelleen Ingolstadtilla on tarjota Audi RS6 Avant, vaikka sukupolvia on välissä vaihtunutkin. Tehtaan kieli on tässä suhteessa onneksi yksinkertainen, sillä c-kirjaimen perässä olevaa numeroa on jokaisessa vaihdoksessa kasvatettu yhdellä yksiköllä.

RS-maailmasta puhuttaessa alkuperäinen C5 säilyi tuotannossa vuoteen 2004, mutta vain kaksi vuotta tuotannossa säilynyttä seuraajaa (C6) jouduttiin odottamaan 4 vuotta. Vuonna 2013 esitelty C7 jatkoi aina vuoteen 2018 asti ja Moottori koeajoi sen viimeisimmän version vuoden 2017 puolella. Tuorein C8 RS6 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa 2019 ja ainoa korivaihtoehto on jälleen Audi RS6 Avant juttusarjamme C5-sukupolven yksilön mukaisesti.

Audi RS6 Avant sivu - Tori.fi
Audin S- ja RS-mallien historia polveutuu tavallaan Quattron menestyksestä, sillä sen seuraaja oli nimeltään S2.

Audin S- ja RS-mallien historia juontaa juurensa moottoriurheiluun, mutta mielleyhtymiin merkki haluaa tietenkin nostaa vahvasti myös Quattron rallimenestyksen. Sen katulaillisen version suora seuraaja olikin Audi S2 ja tästä voi jo bongata tutun kirjaimen. Sen jälkeen nämä lisäkirjaimin varustetut sporttiset versiot ovat löytäneet tiensä lähes koko mallistoon – ehkä liiankin kanssa.

Audi RS6 Avant etu - Tori.fi
Etu-umpioissa on havaittavissa pientä sameutta, mutta muuten tämä vuosimallin 2003 Audi RS6 Avant vaikuttaa ryhdikkäältä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Audi RS6 Avant

Käytetyt erikoisuudet –juttusarjan huomion herättää tällä viikolla vuosimallin 2003 Audi RS6 Mäntsälästä. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 190 000 kilometriä ja kuvien perusteella se saattaisi hyvinkin vastata auton kuntoa. Muuten siistin auton xenon-ajovalojen umpiot näyttävät hieman samealta, mutta niiden kunnostus on tarvittaessa pikkuasia.

C5 esitteli Audin uudistunutta muotokieltä upealla tavalla ja aikakin on ollut armollinen sen puhtaille linjoille. Toisinaan on mainittu Avantin tarkoittavan saksalaismerkin kielellä kaunista farmariautoa eikä C5 väitä vastaan. RS6 Avantin saamat pullistukset tekevät muodoille oikeutta eikä autosta löydy liioiteltua ja teennäistä aggressiivisuutta.

Tummansininen metalliväri istuu ilmeeseen hienosti ja samaa voi sanoa tyylikkäistä kevytmetallivanteista, joiden hopeinen sävy auttaa yhdistämään muun muassa sivupeilit, kattokiskot ja ikkunalistat samaan kokonaisuuteen. Varsinainen varustelu vaanii vasta sisätiloissa. Tukevasti topatut nahkaiset etuistuimet kutsuvat kuljettajan automaatti-ilmastoinnin, navigaattorin, pysäköintitutkan ja vakionopeudensäätimen pariin samalla kun ulkoilmaa voi haukata myös kattoluukun kautta.

Audi RS6 Avant moottori - Tori.fi
Turboahdettu 4,2-litrainen V8-moottori on yhdessä nelivetojärjestelmän kanssa koko auton sielu, joka oikeuttaa RS-lisäkirjaimiin.

Auton huonosti piilotettu salaisuus on kuitenkin sen voimalinja. Moottorina on Cosworthin rakentama lähes 4,2-litrainen turboahdettu V8-moottori, jonka huipputeho on 331 kilowattia ja vääntöä tarjotaan parhaimmillaan 560 newtonmetriä. Sen parina on aina quattro-neliveto sekä 5-pykäläinen momentinmuuntimella toteutettu Tiptronic-automaattivaihteisto.

Tuo tekniikka sinkoaa yli 2 tonnia painavan perhefarkun paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen selvästi alle 5 sekunnissa ja huippunopeus on herrasmiessopimuksen mukaisesti rajoitettu (250 kilometriä tunnissa). Auton kulkupuolesta ei siis voi syyttää perheen myöhästymistä kissanristiäisistä.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat