14.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ukkosen jumala – Audi RS 6 Performance Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi RS 6 Performance on kuin lähestyvä ukkosrintama. Se jyrisee uhkaavasti, mutta pysyy etäällä – jos kuljettaja niin haluaa. Kevyellä kaasunpainalluksella rajuilma pääsee välittömästi irti. Hyvää: mahtava suorituskyky, ajo-ominaisuudet, tilat, äänimaailma. Huonoa: kulutus, autovero. Audi RS 6 Performance on hämmentävän hieno auto. Sen kuvailemiseen on otettava superlatiivit avuksi. 605 hevosvoimaa on järisyttävä lukema 5-paikkaisessa perheautossa. Vääntöäkin on muhkeat 750 newtonmetriä.Vertailun vuoksi esimerkiksi Lamborghini Huracán jää näistä lukemista altavastaajaksi 5,2 litran V10 -moottorista huolimatta. Vastaavat luvut ovat 573 hevosvoimaa ja 533 newtonmetriä.Vääntöä Audi tarvitseekin, sillä se painaa yli 2000 kiloa. Painosta huolimatta 0-100 kiihdytys vie vain 3,7 sekuntia. Huippunopeudeksi valmistaja ilmoittaa 305 km/h. Näillä lukemilla pärjää hyvin jopa urheiluautojen eliitille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää tehoaAudi RS 6 Performancen 4-litrainen alumiinikasi on varustettu kahdella turboahtimella. Tehoa on tavalliseen RS6:een verrattuna 45 hevosvoimaa enemmän. Lisähevosten syy lienee Mercedes-AMG E 63 S -mallissa, joka Audin Performance-lisähevosvoimista huolimatta pysyy turvan mitan edellä. Kilpailu kiristyy entisestään, kun BMW uusi M5 saapuu nelivetoisena.Neliveto tarpeenAudin turbovoimalan jatkeena on 8-vaihteinen Tiptronic -automaattivaihteisto. Voima siirtyy tiehen nelivedon avustuksella. Jatkuva neliveto on tarpeen, sillä siitäkin huolimatta Audi luistelee tarvittaessa näyttävästi nelipyöräluisussa. Varsinkin jos tien pinta on märkä. Voimalinja toimii esimerkillisesti. Automaatti vaihtaa nykimättä ja sen reagointi on salamannopeaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy... ja ne pakoäänetMoottorin voimavarat tuntuvat loputtomilta. Audi RS 6 Performance asettaa kuljettajan vaikeaan asemaan, sillä sen voimaa on vaikea vastustaa. Pakoputkista kantautuva jylinä, ja vaihteen vaihtoa säestävä pauke saa sydämen hakkaamaan rajusti. Dynamic asetus tiukentaa jousituksen ja iskunvaimennuksen hyökkäysvalmiuteen. Vaihteisto vaihtaa valmiiksi pari pykälää alemmaksi ja pakoputket avartuvat ammolleen. Moottorijarrutuksessa ilmoille kantautuu mahtava jytinä. Perheautosta murisee kuin täysverinen kilpa-auto.Urheiluauto perheauton vaatteissaRS 6:n hienous piilee siinä, että se on urheiluauton suorituskyvystä huolimatta mukava ja tilava perheauto. Lisäksi kun malttaa pitää säätöasetuksen Comfort asennossa, pakoäänetkin pysyvät vaimeina. Ainoastaan etäinen jyrinä kertoo uinuvasta jättiläisestä konehuoneessa.Mainiosti toimiva ilmajousitus on täydellinen yhdistelmä urheilullisuutta ja mukavuutta. Tiukimmalla Dynamic-asetuksellakaan jousitus ei tunnu liian kovalta. Ei siitäkään huolimatta, vaikka vanteet ovat 21 tuumaiset. Performance mallin vakiorengaskoko on 285/30 R21.Iso ja suorituskykyinen farmariauto tarvitsee myös isot jarrut. Audi pysähtyy tehokkaasti yhtä nopeasti kuin on nopeuden kerännytkin. Lisävarusteena on tarjolla myös keraamiset jarrut. Lisähinta on vaikuttavat 17 200 euroa. RS 6 lokasuojat ovat vakiomallia leveämmät. Takapuskurin alla on ilmanohjain ja sen laidoilla vaikuttavan kokoiset pakoputkenpäät. Muuten ulkomuoto on jopa aavistuksen hillitty. Voimasta kertoo ulospäin parhaiten moottorin jyrinä.Kattava varustelu, mutta lisääkin on tarjollaAudi RS 6 Performancen sisätilat ovat mustanpuhuvat. Nahkaa ja koristeompeleita, sekä sopivasti hiilikuitukoristeita. Sähköllä säätyvät urheiluistuimet tarjoavat erinomaisen tuen. Säätövarat ovat riittävät ja sivutukea voi säätää sopivaksi. Mittaristo sen sijaan on edelleen on analoginen.Isojen mittareiden keskellä on näyttö, johon saa esimerkiksi navigaattorin karttanäkymän tai nopeusnäytön numeerisesti. Kojelaudan päällä oleva Heads Up display maksaa lisää 2846 euroa. Se heijastaa näkökenttään nopeuden, sekä tiellä vallitsevan nopeusrajoituksen. Näin kalliin auton ostajalle se voi olla pieni summa siitä, että välttää ylinopeussakot. Koeajoauton hintalapussa lukee 230 753 euroa, josta lisävarusteiden osuus on noin 20 000 euroa. Se on järkyttävä kasa euroja, mutta kaikki on niin suhteellista. Lähes neljännesmiljoonalla saa tilavan perheauton ja urheiluauton samoissa kuorissa.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi RS 6 Avant Performa¬nce 4.0 V8 TFSI 445 kW quattro tiptronic Hinta alkaen 198 355 € Koeajetun auton hinta varusteineen 230 753 € Moottori Bensiinimoottori 3993 cm³,, 8-sylinteriä, 2 turboahdinta, 8-v. automaatti, neliveto Teho 445 kW (605 hv), 6100–6800 r/min Vääntö 750 Nm (1750–6000 r/min) Vääntö 750 Nm (1750–6000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 305 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 223 g/km Mitat pituus 4979 mm, leveys 2086 mm, korkeus 6141 mm, akseliväli 2915 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen