14.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ukkosen jumala – Audi RS 6 Performance Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi RS 6 Performance on kuin lähestyvä ukkosrintama. Se jyrisee uhkaavasti, mutta pysyy etäällä – jos kuljettaja niin haluaa. Kevyellä kaasunpainalluksella rajuilma pääsee välittömästi irti. Hyvää: mahtava suorituskyky, ajo-ominaisuudet, tilat, äänimaailma. Huonoa: kulutus, autovero. Audi RS 6 Performance on hämmentävän hieno auto. Sen kuvailemiseen on otettava superlatiivit avuksi. 605 hevosvoimaa on järisyttävä lukema 5-paikkaisessa perheautossa. Vääntöäkin on muhkeat 750 newtonmetriä. Vertailun vuoksi esimerkiksi Lamborghini Huracán jää näistä lukemista altavastaajaksi 5,2 litran V10 -moottorista huolimatta. Vastaavat luvut ovat 573 hevosvoimaa ja 533 newtonmetriä. Vääntöä Audi tarvitseekin, sillä se painaa yli 2000 kiloa. Painosta huolimatta 0-100 kiihdytys vie vain 3,7 sekuntia. Huippunopeudeksi valmistaja ilmoittaa 305 km/h. Näillä lukemilla pärjää hyvin jopa urheiluautojen eliitille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää tehoa Audi RS 6 Performancen 4-litrainen alumiinikasi on varustettu kahdella turboahtimella. Tehoa on tavalliseen RS6:een verrattuna 45 hevosvoimaa enemmän. Lisähevosten syy lienee Mercedes-AMG E 63 S -mallissa, joka Audin Performance-lisähevosvoimista huolimatta pysyy turvan mitan edellä. Kilpailu kiristyy entisestään, kun BMW uusi M5 saapuu nelivetoisena. Neliveto tarpeen Audin turbovoimalan jatkeena on 8-vaihteinen Tiptronic -automaattivaihteisto. Voima siirtyy tiehen nelivedon avustuksella. Jatkuva neliveto on tarpeen, sillä siitäkin huolimatta Audi luistelee tarvittaessa näyttävästi nelipyöräluisussa. Varsinkin jos tien pinta on märkä. Voimalinja toimii esimerkillisesti. Automaatti vaihtaa nykimättä ja sen reagointi on salamannopeaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ... ja ne pakoäänet Moottorin voimavarat tuntuvat loputtomilta. Audi RS 6 Performance asettaa kuljettajan vaikeaan asemaan, sillä sen voimaa on vaikea vastustaa. Pakoputkista kantautuva jylinä, ja vaihteen vaihtoa säestävä pauke saa sydämen hakkaamaan rajusti. Dynamic asetus tiukentaa jousituksen ja iskunvaimennuksen hyökkäysvalmiuteen. Vaihteisto vaihtaa valmiiksi pari pykälää alemmaksi ja pakoputket avartuvat ammolleen. Moottorijarrutuksessa ilmoille kantautuu mahtava jytinä. Perheautosta murisee kuin täysverinen kilpa-auto. Urheiluauto perheauton vaatteissa RS 6:n hienous piilee siinä, että se on urheiluauton suorituskyvystä huolimatta mukava ja tilava perheauto. Lisäksi kun malttaa pitää säätöasetuksen Comfort asennossa, pakoäänetkin pysyvät vaimeina. Ainoastaan etäinen jyrinä kertoo uinuvasta jättiläisestä konehuoneessa. Mainiosti toimiva ilmajousitus on täydellinen yhdistelmä urheilullisuutta ja mukavuutta. Tiukimmalla Dynamic-asetuksellakaan jousitus ei tunnu liian kovalta. Ei siitäkään huolimatta, vaikka vanteet ovat 21 tuumaiset. Performance mallin vakiorengaskoko on 285/30 R21. Iso ja suorituskykyinen farmariauto tarvitsee myös isot jarrut. Audi pysähtyy tehokkaasti yhtä nopeasti kuin on nopeuden kerännytkin. Lisävarusteena on tarjolla myös keraamiset jarrut. Lisähinta on vaikuttavat 17 200 euroa. RS 6 lokasuojat ovat vakiomallia leveämmät. Takapuskurin alla on ilmanohjain ja sen laidoilla vaikuttavan kokoiset pakoputkenpäät. Muuten ulkomuoto on jopa aavistuksen hillitty. Voimasta kertoo ulospäin parhaiten moottorin jyrinä. Kattava varustelu, mutta lisääkin on tarjolla Audi RS 6 Performancen sisätilat ovat mustanpuhuvat. Nahkaa ja koristeompeleita, sekä sopivasti hiilikuitukoristeita. Sähköllä säätyvät urheiluistuimet tarjoavat erinomaisen tuen. Säätövarat ovat riittävät ja sivutukea voi säätää sopivaksi. Mittaristo sen sijaan on edelleen on analoginen. Isojen mittareiden keskellä on näyttö, johon saa esimerkiksi navigaattorin karttanäkymän tai nopeusnäytön numeerisesti. Kojelaudan päällä oleva Heads Up display maksaa lisää 2846 euroa. Se heijastaa näkökenttään nopeuden, sekä tiellä vallitsevan nopeusrajoituksen. Näin kalliin auton ostajalle se voi olla pieni summa siitä, että välttää ylinopeussakot. Koeajoauton hintalapussa lukee 230 753 euroa, josta lisävarusteiden osuus on noin 20 000 euroa. Se on järkyttävä kasa euroja, mutta kaikki on niin suhteellista. Lähes neljännesmiljoonalla saa tilavan perheauton ja urheiluauton samoissa kuorissa. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi RS 6 Avant Performa¬nce 4.0 V8 TFSI 445 kW quattro tiptronic Hinta alkaen 198 355 € Koeajetun auton hinta varusteineen 230 753 € Moottori Bensiinimoottori 3993 cm³,, 8-sylinteriä, 2 turboahdinta, 8-v. automaatti, neliveto Teho 445 kW (605 hv), 6100–6800 r/min Vääntö 750 Nm (1750–6000 r/min) Vääntö 750 Nm (1750–6000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 305 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 223 g/km Mitat pituus 4979 mm, leveys 2086 mm, korkeus 6141 mm, akseliväli 2915 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa