29.7.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Isuzu Piazza – Handling by Lotus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isuzu Piazza ei ole ollut järin yleinen näky Suomessa, mutta nyt yksi yksilö on putkahtanut myyntiin. Japanilainen autovalmistaja Isuzu tuo monille suomalaisille ensimmäisenä mieleen lava-autot. Mielikuva ei ole sinänsä outo, sillä Isuzun henkilöautoja ei ole tuotu Suomeen vuoden 1972 jälkeen, jolloin Isuzu siirtyi General Motors -yhteistyön alaisuuteen.Kenties juuri tästä syystä Isuzu on jäänyt myös melko harvinaiseksi vieraaksi Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa. Vuosien varrella Isuzua on käsitelty vain kahdesti, ja molemmat autot ovat olleet Isuzu Belletteja, niin siviilimallina kuin räyhäkkäämpänä ralliversiona.Vaikka Isuzun henkilöautoja ei olekaan tuotu virallisia reittejä pitkin Suomeen sitten 1970-luvun, Isuzulla on kuitenkin ollut olemassa jonkinlaista henkilöautotuotantoa. Tästä yksi esimerkki on Isuzu Piazza.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsuzu PiazzaIsuzu Piazza on pieni ja urheilullinen 3-ovinen liftback coupé , jota japanilaisvalmistaja valmisti vuosien 1981–1992 välillä kahdessa sukupolven ajan. Autosta löytyi jokunen nimikikkailu, sillä Pohjois-Amerikassa Isuzu Piazzaa markkinoitiin nimellä Isuzu Impulse ja Australiassa vuorostaan Holden Piazzana.Piazzan historia alkaa vuodesta 1978, jolloin japanilaisvalmistaja tarvitsi uuden urheilullisen auton korvaamaan Isuzu 117 Coupen. Suunnittelun Isuzu tilasi Giorgetto Giugiarolta, joka oli vastannut myös 117 Coupen suunnittelusta.Projektin tarkoituksena oli korvata ikääntynyt Isuzu 117 -urheiluauto uudella autolla, joka tarjoaisi samalla sekä urheilullista ajokokemusta, että viistoperän käytännöllisyyttä. Jos muistellaan 1970-luvun loppua, niin ensimmäisen sukupolven Volkswagen Golf ja etenkin sen GTI-malli olivat tuolloin nousseet suureen suosioon. Sattumaa tai ei, Giugiaron projekteja nekin. Isuzu antoi antoi Giugiarolle täydellisen vapauden uuden auton suunnittelussa. Auto esiteltiin vuoden 1979 Tokion autonäyttelyssä, jossa se sai osakseen ylistystä. Giugiaro kuvaili autoa viidenneksi kopernikaaniseksi vallankumoukseksi, joka integroi elementtejä monista hänen aikaisemmista malleistaan.Autossa oli erilaisia yksityiskohtia, kuten yksi tuulilasinpyyhin ja integroitu ohjauspyörän säätö, joka liikutti myös mittaristoa. Valtaosa näistä päätyi myös lopulliseen tuotantoversioon, jonka valmistus alkoi syyskuussa 1980.Ensimmäisen sukupolven Isuzu Piazza oli takavetoinen ja siihen oli tarjolla useita moottorivaihtoehtoja. Vaihteistovaihtoehtojakin oli kaksi, eli 5-vaihteinen manuaali tai 4-vaihteinen Ais Corporationin automaattivaihteisto.Toinen sukupolvi Isuzu Piazzasta saatiin vuonna 1990, jolloin auto uudistui täysin ja siitä tuli myös etuvetoinen. Tällä kertaa suunnittelu oli pitkälti General Motorsin vastuulla. Tämä projekti jäi kuitenkin pahasti piippuun, sillä toisen sukupolven tuotanto ajettiin alas jo kolme vuotta myöhemmin.Lopettamispäätökseen vaikutti Japanin talouskuplan puhkeaminen, alati kiristyvät päästö- ja turvavaatimukset sekä General Motorsin markkinasegmenttien muutokset. Samalla Piazzan valmistuksen lopettaminen oli Isuzulta yksi askel poispäin henkilöautojen valmistamisesta, vaikkakin General Motorsin kautta Isuzun logoja aseteltiinkin yhä erilaisiin ajoneuvoihin - mutta jätetään nämä tarinat Moottorin Nimi muutettu -juttusarjan kerrottavaksi.Käytetty erikoisuus: Isuzu Piazza Handling by LotusIsuzu Piazzaa ei tuotu koskaan Suomeen niin sanotusti virallisia reittejä pitkin, mutta käytettynä niitä on tullut maahamme ainakin yksi kappale. Tämä Isuzu Piazza on nyt myynnissä Vantaalla.Auton myynti-ilmoituksessa mainitaan sana "harvinainen", ja sille löytyy kieltämättä tällä kertaa katetta. Nopea katsaus kotimaisiin autonmyyntisivustoihin tiesi kertoa, että kyseessä on tällä hetkellä Suomen ainoa, ainakin myynnissä oleva Isuzu Piazza. Myös myytyjen yksilöiden haku tarjosi esille pyöreät nolla ilmoitusta.Harmillisesti auton historia tai elämänvaiheet eivät ole eriteltynä myynti-ilmoituksessa. Ilmoituksen mukaan auto on saapunut Suomeen syyskuussa 2022, mutta muuten sen historia on jäänyt avoimeksi.Omana lisämausteena muutenkin harvinaiselle autolle on Handling by Lotus -paketti, jonka tarkka sisältö ei oikein auennut nopealla googlettelulla. Vuodesta 1987 alkaen autoon oli mahdollista saada Lotuksen hellä käsittely, joka vaikutti niin auton teknisiin ominaisuuksiin, mutta myös ulkonäköön niin sisä- ja ulkopuolellakin. Ja luonnollisesti autoa koristaa muutama Handling by Lotus -merkki.Vuosimallin 1989 Isuzu Piazzan mittarissa on 132 000 kilometriä. Siinä on 2,0-litrainen bensiinimoottori, joka tarjoaa 103 kilowatin (139 hevosvoiman) tehon. Vaihteistoksi autoon on valittu manuaali.Varustelistaus on kasarin autoksi varsin asiallinen. Maininnan arvoisia ovat ainakin ilmastointi, vakionopeudensäädin, kattoluukku, penkinlämmittimet ja sähkösäätöiset peilit sekä ikkunat.Tämä yksi kaikkiaan 13 000 valmistuneesta Isuzu Piazza -nimisistä henkilöautoista vaihtaisi omistajaa nyt 7700 eurolla.Juttua täydennetty 30.7. klo 14: Moottoriin otti yhteyttä Isuzu-harrastaja, joka tiesi kertoa Suomesta löytyvän ainakin kaksi Isuzu Piazzaa ja yksi Yhdysvalloista tuotu Isuzu Impulse.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk – 710 hevosvoiman järkiostos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?