29.7.2019

Käytetyt erikoisuudet – Isuzu Bellett SM-ralliauto

Isuzu Bellett 1500 Pertti Kärhä - Tori.fi

Juuri tämä kyseinen Isuzu Bellett on toiminut myynti-ilmoituksen mukaan Päijänneajon moninkertaisen mestarin Pertti Kärhän ralliautona SM-sarjassa.

Neste Ralli lähestyy, joten kaikki pyörii rallin ympärillä. Isuzu Bellett ei edustaa enää nykyistä rallikalustoa, mutta se kuuluu vahvasti Jyväskylän Suurajojen historiaan. Ralliviikko vie tällä kertaa Käytetyt erikoisuudet –juttusarjankin mukanaan rallin tunnelmiin.

Tori.fi - Isuzu Bellett takavasemmalta
Isuzu Bellett ei esiinny juttusarjassamme ensimmäistä kertaa, sillä kuvan yksilö nostettiin vuonna 2018 myynti-ilmoituksien seasta esiin.

Toki juttusarjan menneistä osistakin voi löytää löyhiä yhteyksiä rallimaailmaan. Esimerkiksi Saab 96, Audi Quattro ja Mini Cooper omaavat automalleina vahvoja ralliyhteyksiä, joista osaa muisteltiin myös juttusarjassamme. Lisäksi on mainittava muutamaa viikkoa takaperin esitelty Mitsubishi Lancer Evolution Wagon.

Todellisuudessa edes Isuzu Bellett ei suinkaan esiinny juttusarjassamme ensimmäistä kertaa. Esittelimme hienon neliovisen vuosimallin 1966 Bellettin vuoden 2018 syksyllä, mutta emme aio pyytää toistoa anteeksi. Siinä määrin erityisestä yksilöstä taitaa tällä kertaa olla kyse.

Japanista tuleva neliovinen Isuzu Bellett on kaunis 1960-luvun auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Isuzu Bellett

Tällä kertaa historia tekee auton. Myynnissä oleva auto on vuonna 1964 käyttöönotettu neliovinen Isuzu Bellett 1500. Myynti-ilmoituksen mukaan Pertti Kärhä on käskyttänyt sitä rallipoluilla.

Isuzu Bellett - Tori.fi
Myynti-ilmoituksessa on vain yksi kuva Pertti Kärhän rallissa käyttämästä Isuzu Bellettistä.

Tässä kohti on keskeytettävä moottoriurheilun historiaa heikommin tuntevien vuoksi ja palattava 1960-luvulle. Pertti Kärhä sijoittui SM-sarjassa peräti toiseksi vuonna 1968 Isuzulla, vaikka ei välttämättä juuri tällä samaisella yksilöllä. Nyt myynnissä olevalla autolla Kärhä ajoi kuitenkin ilmeisesti SM-rallia ainakin jossain vaiheessa.

Vielä uskomattomammaksi asian tekee se, että Kärhää ei suinkaan muisteta parhaiten rallipoluilta, vaan kaksipyöräisten selästä. Pertti Kärhä on Päijänneajojen viisinkertainen mestari. Hän on ajanut enduroa, maarataa, motocrossia ja lisäksi vielä nelipyöräisillä rallia.

Isuzu Bellett GT Type-R oli aikanaan kovakin menijä 1,6-litraisen moottorinsa turvin, mutta jutun yksilö edustaa tavanomaisempaa malliversiota.

Moottoriurheilun sankari Kärhä on sittemmin palkittu liikuntakulttuurin ja urheilun ansioristillä. Vuonna 1938 syntynyt Pertti Kärhä ajoi rallia vielä pitkään 1960-luvun jälkeen ja on toiminut moottoriurheilussa myös vahvana taustavoimana.

Myynti-ilmoitus kertoo tämän auton olevan ensimmäinen Suomeen tuotu, joten siltäkin kantilta löytyy ulottuvuutta. Myyjä muistelee ostaneensa sen tuoreeltaan ja nauttineensa nuorempana myös kyydistä. Bellett on seisonut aina lämpimässä ja kuivassa autohallissa.

Kaksiovinen Isuzu Bellett on kaunislinjainen auto sekin, vaikka tällä kertaa kyseessä on neliovinen versio.

Auton mittarilukemaksi on ilmoitettu 50 000 kilometriä ja kunnosta on vaikeaa sanoa sen enempää yhden ainoan kuvan perusteella. Väri on mitä ilmeisemmin musta. Manuaalivaihteinen 1,5-litraisella moottorilla varustettu Isuzu Bellett ei välttämättä kaipaa sen suurempaa kuvamateriaalia jos historia todella on näin upea.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi, Isuzu

Luetuimmat