29.7.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Isuzu Piazza – Handling by Lotus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isuzu Piazza ei ole ollut järin yleinen näky Suomessa, mutta nyt yksi yksilö on putkahtanut myyntiin. Japanilainen autovalmistaja Isuzu tuo monille suomalaisille ensimmäisenä mieleen lava-autot. Mielikuva ei ole sinänsä outo, sillä Isuzun henkilöautoja ei ole tuotu Suomeen vuoden 1972 jälkeen, jolloin Isuzu siirtyi General Motors -yhteistyön alaisuuteen.Kenties juuri tästä syystä Isuzu on jäänyt myös melko harvinaiseksi vieraaksi Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa. Vuosien varrella Isuzua on käsitelty vain kahdesti, ja molemmat autot ovat olleet Isuzu Belletteja, niin siviilimallina kuin räyhäkkäämpänä ralliversiona.Vaikka Isuzun henkilöautoja ei olekaan tuotu virallisia reittejä pitkin Suomeen sitten 1970-luvun, Isuzulla on kuitenkin ollut olemassa jonkinlaista henkilöautotuotantoa. Tästä yksi esimerkki on Isuzu Piazza.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsuzu PiazzaIsuzu Piazza on pieni ja urheilullinen 3-ovinen liftback coupé , jota japanilaisvalmistaja valmisti vuosien 1981–1992 välillä kahdessa sukupolven ajan. Autosta löytyi jokunen nimikikkailu, sillä Pohjois-Amerikassa Isuzu Piazzaa markkinoitiin nimellä Isuzu Impulse ja Australiassa vuorostaan Holden Piazzana.Piazzan historia alkaa vuodesta 1978, jolloin japanilaisvalmistaja tarvitsi uuden urheilullisen auton korvaamaan Isuzu 117 Coupen. Suunnittelun Isuzu tilasi Giorgetto Giugiarolta, joka oli vastannut myös 117 Coupen suunnittelusta.Projektin tarkoituksena oli korvata ikääntynyt Isuzu 117 -urheiluauto uudella autolla, joka tarjoaisi samalla sekä urheilullista ajokokemusta, että viistoperän käytännöllisyyttä. Jos muistellaan 1970-luvun loppua, niin ensimmäisen sukupolven Volkswagen Golf ja etenkin sen GTI-malli olivat tuolloin nousseet suureen suosioon. Sattumaa tai ei, Giugiaron projekteja nekin. Isuzu antoi antoi Giugiarolle täydellisen vapauden uuden auton suunnittelussa. Auto esiteltiin vuoden 1979 Tokion autonäyttelyssä, jossa se sai osakseen ylistystä. Giugiaro kuvaili autoa viidenneksi kopernikaaniseksi vallankumoukseksi, joka integroi elementtejä monista hänen aikaisemmista malleistaan.Autossa oli erilaisia yksityiskohtia, kuten yksi tuulilasinpyyhin ja integroitu ohjauspyörän säätö, joka liikutti myös mittaristoa. Valtaosa näistä päätyi myös lopulliseen tuotantoversioon, jonka valmistus alkoi syyskuussa 1980.Ensimmäisen sukupolven Isuzu Piazza oli takavetoinen ja siihen oli tarjolla useita moottorivaihtoehtoja. Vaihteistovaihtoehtojakin oli kaksi, eli 5-vaihteinen manuaali tai 4-vaihteinen Ais Corporationin automaattivaihteisto.Toinen sukupolvi Isuzu Piazzasta saatiin vuonna 1990, jolloin auto uudistui täysin ja siitä tuli myös etuvetoinen. Tällä kertaa suunnittelu oli pitkälti General Motorsin vastuulla. Tämä projekti jäi kuitenkin pahasti piippuun, sillä toisen sukupolven tuotanto ajettiin alas jo kolme vuotta myöhemmin.Lopettamispäätökseen vaikutti Japanin talouskuplan puhkeaminen, alati kiristyvät päästö- ja turvavaatimukset sekä General Motorsin markkinasegmenttien muutokset. Samalla Piazzan valmistuksen lopettaminen oli Isuzulta yksi askel poispäin henkilöautojen valmistamisesta, vaikkakin General Motorsin kautta Isuzun logoja aseteltiinkin yhä erilaisiin ajoneuvoihin - mutta jätetään nämä tarinat Moottorin Nimi muutettu -juttusarjan kerrottavaksi.Käytetty erikoisuus: Isuzu Piazza Handling by LotusIsuzu Piazzaa ei tuotu koskaan Suomeen niin sanotusti virallisia reittejä pitkin, mutta käytettynä niitä on tullut maahamme ainakin yksi kappale. Tämä Isuzu Piazza on nyt myynnissä Vantaalla.Auton myynti-ilmoituksessa mainitaan sana "harvinainen", ja sille löytyy kieltämättä tällä kertaa katetta. Nopea katsaus kotimaisiin autonmyyntisivustoihin tiesi kertoa, että kyseessä on tällä hetkellä Suomen ainoa, ainakin myynnissä oleva Isuzu Piazza. Myös myytyjen yksilöiden haku tarjosi esille pyöreät nolla ilmoitusta.Harmillisesti auton historia tai elämänvaiheet eivät ole eriteltynä myynti-ilmoituksessa. Ilmoituksen mukaan auto on saapunut Suomeen syyskuussa 2022, mutta muuten sen historia on jäänyt avoimeksi.Omana lisämausteena muutenkin harvinaiselle autolle on Handling by Lotus -paketti, jonka tarkka sisältö ei oikein auennut nopealla googlettelulla. Vuodesta 1987 alkaen autoon oli mahdollista saada Lotuksen hellä käsittely, joka vaikutti niin auton teknisiin ominaisuuksiin, mutta myös ulkonäköön niin sisä- ja ulkopuolellakin. Ja luonnollisesti autoa koristaa muutama Handling by Lotus -merkki.Vuosimallin 1989 Isuzu Piazzan mittarissa on 132 000 kilometriä. Siinä on 2,0-litrainen bensiinimoottori, joka tarjoaa 103 kilowatin (139 hevosvoiman) tehon. Vaihteistoksi autoon on valittu manuaali.Varustelistaus on kasarin autoksi varsin asiallinen. Maininnan arvoisia ovat ainakin ilmastointi, vakionopeudensäädin, kattoluukku, penkinlämmittimet ja sähkösäätöiset peilit sekä ikkunat.Tämä yksi kaikkiaan 13 000 valmistuneesta Isuzu Piazza -nimisistä henkilöautoista vaihtaisi omistajaa nyt 7700 eurolla.Juttua täydennetty 30.7. klo 14: Moottoriin otti yhteyttä Isuzu-harrastaja, joka tiesi kertoa Suomesta löytyvän ainakin kaksi Isuzu Piazzaa ja yksi Yhdysvalloista tuotu Isuzu Impulse.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG – 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja