29.7.2023

Käytetyt erikoisuudet: Isuzu Piazza – Handling by Lotus

Isuzu Piazza ei ole ollut järin yleinen näky Suomessa, mutta nyt yksi yksilö on putkahtanut myyntiin.

Japanilainen autovalmistaja Isuzu tuo monille suomalaisille ensimmäisenä mieleen lava-autot. Mielikuva ei ole sinänsä outo, sillä Isuzun henkilöautoja ei ole tuotu Suomeen vuoden 1972 jälkeen, jolloin Isuzu siirtyi General Motors -yhteistyön alaisuuteen.

Kenties juuri tästä syystä Isuzu on jäänyt myös melko harvinaiseksi vieraaksi Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa. Vuosien varrella Isuzua on käsitelty vain kahdesti, ja molemmat autot ovat olleet Isuzu Belletteja, niin siviilimallina kuin räyhäkkäämpänä ralliversiona.

Vaikka Isuzun henkilöautoja ei olekaan tuotu virallisia reittejä pitkin Suomeen sitten 1970-luvun, Isuzulla on kuitenkin ollut olemassa jonkinlaista henkilöautotuotantoa. Tästä yksi esimerkki on Isuzu Piazza.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isuzu Piazza

Isuzu Piazza on pieni ja urheilullinen 3-ovinen liftback coupé , jota japanilaisvalmistaja valmisti vuosien 1981–1992 välillä kahdessa sukupolven ajan. Autosta löytyi jokunen nimikikkailu, sillä Pohjois-Amerikassa Isuzu Piazzaa markkinoitiin nimellä Isuzu Impulse ja Australiassa vuorostaan Holden Piazzana.

Piazzan historia alkaa vuodesta 1978, jolloin japanilaisvalmistaja tarvitsi uuden urheilullisen auton korvaamaan Isuzu 117 Coupen. Suunnittelun Isuzu tilasi Giorgetto Giugiarolta, joka oli vastannut myös 117 Coupen suunnittelusta.

Projektin tarkoituksena oli korvata ikääntynyt Isuzu 117 -urheiluauto uudella autolla, joka tarjoaisi samalla sekä urheilullista ajokokemusta, että viistoperän käytännöllisyyttä. Jos muistellaan 1970-luvun loppua, niin ensimmäisen sukupolven Volkswagen Golf ja etenkin sen GTI-malli olivat tuolloin nousseet suureen suosioon. Sattumaa tai ei, Giugiaron projekteja nekin

Isuzu antoi antoi Giugiarolle täydellisen vapauden uuden auton suunnittelussa. Auto esiteltiin vuoden 1979 Tokion autonäyttelyssä, jossa se sai osakseen ylistystä. Giugiaro kuvaili autoa viidenneksi kopernikaaniseksi vallankumoukseksi, joka integroi elementtejä monista hänen aikaisemmista malleistaan.

Autossa oli erilaisia yksityiskohtia, kuten yksi tuulilasinpyyhin ja integroitu ohjauspyörän säätö, joka liikutti myös mittaristoa. Valtaosa näistä päätyi myös lopulliseen tuotantoversioon, jonka valmistus alkoi syyskuussa 1980.

Ensimmäisen sukupolven Isuzu Piazza oli takavetoinen ja siihen oli tarjolla useita moottorivaihtoehtoja. Vaihteistovaihtoehtojakin oli kaksi, eli 5-vaihteinen manuaali tai 4-vaihteinen Ais Corporationin automaattivaihteisto.

Toinen sukupolvi Isuzu Piazzasta saatiin vuonna 1990, jolloin auto uudistui täysin ja siitä tuli myös etuvetoinen. Tällä kertaa suunnittelu oli pitkälti General Motorsin vastuulla. Tämä projekti jäi kuitenkin pahasti piippuun, sillä toisen sukupolven tuotanto ajettiin alas jo kolme vuotta myöhemmin.

Lopettamispäätökseen vaikutti Japanin talouskuplan puhkeaminen, alati kiristyvät päästö- ja turvavaatimukset sekä General Motorsin markkinasegmenttien muutokset. Samalla Piazzan valmistuksen lopettaminen oli Isuzulta yksi askel poispäin henkilöautojen valmistamisesta, vaikkakin General Motorsin kautta Isuzun logoja aseteltiinkin yhä erilaisiin ajoneuvoihin - mutta jätetään nämä tarinat Moottorin Nimi muutettu -juttusarjan kerrottavaksi.

Käytetty erikoisuus: Isuzu Piazza Handling by Lotus

Isuzu Piazzaa ei tuotu koskaan Suomeen niin sanotusti virallisia reittejä pitkin, mutta käytettynä niitä on tullut maahamme ainakin yksi kappale. Tämä Isuzu Piazza on nyt myynnissä Vantaalla.

Auton myynti-ilmoituksessa mainitaan sana "harvinainen", ja sille löytyy kieltämättä tällä kertaa katetta. Nopea katsaus kotimaisiin autonmyyntisivustoihin tiesi kertoa, että kyseessä on tällä hetkellä Suomen ainoa, ainakin myynnissä oleva Isuzu Piazza. Myös myytyjen yksilöiden haku tarjosi esille pyöreät nolla ilmoitusta.

Harmillisesti auton historia tai elämänvaiheet eivät ole eriteltynä myynti-ilmoituksessa. Ilmoituksen mukaan auto on saapunut Suomeen syyskuussa 2022, mutta muuten sen historia on jäänyt avoimeksi.

Omana lisämausteena muutenkin harvinaiselle autolle on Handling by Lotus -paketti, jonka tarkka sisältö ei oikein auennut nopealla googlettelulla. Vuodesta 1987 alkaen autoon oli mahdollista saada Lotuksen hellä käsittely, joka vaikutti niin auton teknisiin ominaisuuksiin, mutta myös ulkonäköön niin sisä- ja ulkopuolellakin. Ja luonnollisesti autoa koristaa muutama Handling by Lotus -merkki.

Vuosimallin 1989 Isuzu Piazzan mittarissa on 132 000 kilometriä. Siinä on 2,0-litrainen bensiinimoottori, joka tarjoaa 103 kilowatin (139 hevosvoiman) tehon. Vaihteistoksi autoon on valittu manuaali.

Varustelistaus on kasarin autoksi varsin asiallinen. Maininnan arvoisia ovat ainakin ilmastointi, vakionopeudensäädin, kattoluukku, penkinlämmittimet ja sähkösäätöiset peilit sekä ikkunat.

Tämä yksi kaikkiaan 13 000 valmistuneesta Isuzu Piazza -nimisistä henkilöautoista vaihtaisi omistajaa nyt 7700 eurolla.

Juttua täydennetty 30.7. klo 14: Moottoriin otti yhteyttä Isuzu-harrastaja, joka tiesi kertoa Suomesta löytyvän ainakin kaksi Isuzu Piazzaa ja yksi Yhdysvalloista tuotu Isuzu Impulse.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat