Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia

Kuva Nettiauto, Rolls-Royce

Tätä vuosimallin 1987 Rolls-Royce Silver Spur Mk I -projektiautoa saattaa jopa kaukaa katsottuna hetkellisesti erehtyä luulemaan vuoden 2003 Phantom VII Series I:ksi.

Rolls-Roycet eroavat muista autoista monilla kuviteltavilla tavoilla. Yksi tapa, jolla Rolls-Roycet eroavat useimmista muista autoista, on niiden arvon käyttäytyminen. Rollssit maksavat kymmenisen kertaa tavallisen henkilöauton verran, ja niiden arvo säilyy pilvissä pitkään, laskien hitaasti. Toisessa päässä Rollssin arvo alkaa taas nousta, jos auto säilyy olemassa riittävän pitkään.

Johonkin sinne väliin tuntuu mahtuvan vaihe, jolloin Rollssille saa tehdä mitä huvittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Phantomoitu Silver Spur

Vuosimallin 1987 Silver Spur on pitkän akselivälin versio Silver Spiritin Mk I:stä. Auto edustaa Rolls-Roycen konservatiivista aikakautta, jolloin luksusvalmistajan omisti Vickers, ja jolloin Bentley kopioi tarkasti kaiken mitä Rolls-Royce teki. Tätäkin autoa tehtiin 12 vuoden ajan Bentley Mulsannena.

Silver Spirit/Silver Spur eivät olleet mitään teknologian ihmeharppauksia, sillä rakenteellisesti auto lainasi paljon elementtejään edeltäjämalli Silver Shadow'sta, jota kautta juuret voidaan jäljittää aina 1960-luvulle saakka. Malli sai siitäkin huolimatta huiman pitkän tuotantokaaren, joka ulottui vuodesta 1980 nimenomaan Silver Spurin osalta aina vuoden 2000 puolelle.

Vuonna 2003 Rolls-Royce puolestaan buuttasi itsensä kokonaan BMW:n omistuksessa, ja samalla nosti itsensä vakuuttavasti takaisin ultraluksusautojen tähtitaivaalle. Jyhkeä ja nöyristelemätön, omalla tavallaan moderni Phantom VII oli siis juuri sitä mitä pitkään kitunut Rolls-Royce tarvitsi.

Rolls-Royce Silver Spur vm. 1987

Nettiautossa on myynti-ilmoitus vuosimallin 1987 Silver Spurista, jolle on ilmeisesti Virossa tehty pienet phantomoinnit. Auto sijaitsee Loviisassa.

Sekä Silver Spurissa että Phantomissa on 6,75-litrainen V12, mutta himppasen eri alkuperällä.

Silver Spuriin on täytynyt tehdä jos jonkinlaisia muutoksia, että tähän tilaan on tultu. Korissa uusiksi ovat menneet ainakin helmat, puskurit, ovet, takaluukku, siivet, valot, vanteet ja takalasi. Kaikilla muutoksilla Silver Spurista on pyritty tekemään Phantom VII Series I:n replika, ja paikoin onnistuttu melko hyvinkin. Hieman suttuisesta vaikutelmasta iso osa selittyy sillä, ettei uusia osia ole vielä lopullisesti maalattu.

Auton sisätilat edustavat toki edellen ehtaa 1980-luvun Rolls-Roycea.

Lähteet: Nettiauto, Rolls-Royce

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat