10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Reilu 100 000 kilometriä ajetun Toyotan takalasinlämmitys ei asiakkaan mukaan toiminut. Myyjä selvityksissä siitä ei löytynyt mitään vikaa. Helsingissä asuva kuluttaja hankki käytetyn Toyota Auris -merkkisen auton pääkaupunkiseudulla toimivasta suuren autokauppaketjun myyntipisteestä. Auton mittarilukema näytti ostohetkellä 102 000 kilometriä. Auto oli vuosimallia 2016 ja kuluttaja maksoi siitä 16 729 euroa.Pian auton kaupanteon jälkeen siinä ilmeni pikkuvikoja. Muun muassa auton huoltohistoriassa oli epäselvyyksiä, sekä sisätilanpistokkeen kanssa tuli ongelmia. Kun auton huoltohistoriaa selvitettiin ostajan myyjään tekemän yhteydenoton jälkeen, ilmeni myös, että auto oli maahantuotu käytettynä Suomeen. Tätä autoliikkeessä ei ostohetkellä ollut kerrottu ostajalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäpistoke korjattiinSamassa yhteydessä selvisi myös, että auto oli ollut jostain syystä ollut kahdeksan päivää edellisellä omistajalla, jonka jälkeen auto oli palautunut myyjälle. Auton myyjä oli laittanut auton takaisin myyntiin. Syytä, miksi auto oli palautunut myyjäliikkeeseen, ei kuitenkaan selvinnyt.Myyjä hoiti kuitenkin auton sisätilanpistokkeen kuntoon ja matka jatkui.Pian tämän jälkeen auton omistaja huomasi, että auton takalasinlämmitin lakkasi toimimasta osittain. Ostaja reklamoi tästä myyjälle, joka otti auton tutkittavaksi. Myyjän mukaan takalasin lämmityksestä ei kuitenkaan löytynyt mitään vikaa. Ostaja oli kuitenkin eri mieltä, hänen mukaansa takalasinlämmitys oli rikki, ja hän halusi siitä lausunnon merkkihuollolta. Toyotan merkkihuolto otti auton tutkittavaksi – ja totesi, että auton takalasin lämmitys oli suurimmaksi osaksi rikki. Lämmityksen korjaamiseksi koko takalasi olisi vaihdettava uuteen, koska lämmitysvastuselementti oli kiinni lasissa, pelkästään vastusta ei voisi vaihtaa.Auton ostaja vaati, että myyjä korvaisi vaihdon. Lisäksi kuluttaja joutui ajamaan autolla 144 kilometriä ylimääräistä asian hoitamiseksi. Tästä hän vaati myös myyjältä korvauksia. 200 euroa korvausta tai puolet kustannuksistaMyyjä oli toista mieltä kuluttajan vaatimuksesta, mutta olisi ollut valmis hyvittämään 200 euroa hinnanalennuksen muodossa, tai vaihtoehtoisesti maksamaan puolet lasinvaihdon kustannuksista.Myyjän mukaan ostajan ei olisi ollut syytä olettaa, että auto on uutta vastaavassa kunnossa. Myyjän mukaan käytettynä ostetussa autossa voi ilmetä korjaustarvetta. Myyjä oli myös sitä mieltä, että ei ole poikkeuksellista, että tämän ikäisessä autossa takalasin lämmitys ei toimi, sillä lämpövastukset sijaitsevat lasin sisäpinnalla, ja esimerkiksi lasia puhdistettaessa sisäpuolelta, ne voivat vaurioitua, jos niitä hankaa varomattomasti.– Takalasi on myös väistämättä kulunut naarmuille, joten uuden lasin myötä auto tulee tältä osin parempaan kuntoon. Autoa pystyy käyttämään viasta huolimatta normaalisti. Lasia ei ole myyjän tietojen mukaan vaihdettu, joten vika ei tälläkään perusteella ole ilmeisen merkittävä ostajalle, myyjä totesi vastauksessaan.Kuluttajariitalautakunta sai asiassa tuttuun tapaan ratkaistavakseen tapauksen, jossa selvitettiin, että oliko tavarassa virhe, ja oliko se huonommassa kunnossa kuin ostajalla tavaran hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen