11.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Victory Vegas jäi intiaanien tallaamaksi Teksti Janne Huhtala Kuva Tori Autot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Victory valmisti tyylikkäitä amerikkalaisia moottoripyöriä, mutta historia ja tarina merkiltä puuttuivat. Merkin suhteellisen lyhyt historia päättyi, kun sen omistajayhtiö Polaris päätti keskittyä yhden moottoripyörämerkin, Indianin kehittämiseen. Harley-Davidsonin menestys sai muutkin moottoripyörämerkit - ja myös muita vapaa-ajan laitteita valmistavat yritykset - mieittimään, miten pääsisi haukkaamaan palan Harrikan kakusta markkinoilla. Yksi näistä muista yrityksistä oli Polaris, moottorikelkkoja ja maastoajoneuvoja valmistava amerikkalaisfirma. Se alkoi 1990-luvun alussa suunnitella moottoripyörämallistoa, joka kilpailisi suoraan Harley-Davidsonin kanssa, tai mieluummin löisi sen. Vielä piti keksiä tälle moottoripyörälle kuvaava nimi, ja lopulta valittu nimi kuvasikin hyvin pyörän tavoitetta: Victory.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes kokonaan yhdysvalloissa valmistetuista osista tehty pyöräVictory perustettiin Spirit Lakeen, Iowaan vuonna 1997 ja seuraavana vuonna tuotantolinjalta putkahti ensimmäinen oma malli, V92C. Mallimerkinnän numero viittaa moottorin iskutilavuuteen kuutiotuumina, joka meille tutummissa mittayksiköissä on 1507 kuutiosenttimetriä. Esittelyhetkellä se oli markkinoiden toiseksi suurin moottoripyörän moottori. Moottori oli hyvin amerikkalaistyyppinen; ilmajäähdytteinen V2 mutta modernilla polttoaineen ruiskutuksella. Aivan ensimmäisen moottoriversion teho oli 55 hevosvoimaa, mutta männät ja nokat vaihtamalla siitä saatiin kutiteltua jopa 83 hevosvoiman teho. Victory oli moottoripyörä, joka oli Brembon jarruja ja polttoaineruiskutusjärjestelmää lukuunottamatta kokonaan yhdysvaltalainen moottoripyörä.92 - 100 - 106 kuutiotuumaaVuonna 2003 esitelty Vegas debytoi 92-kuutiotuumaisella moottorilla ja viisivaihteisella vaihteistolla, mutta kolme vuotta myöhemmin molemmat päivitettiin. Uusi moottori sain nimekseen Freedom ja kasvoi 100-kuutiotuumaiseksi (1600cc) ja vaihteisto kuusipykäläiseksi. Vuonna 2010 moottori kasvoi 106-kuutiotuumaiseksi eli 1731-kuutioiseksi, jollainen on myös nyt myytävässä Victory Vegasissa. Tehoa tämä viimeisin moottori tuotti 70 kilowattia eli 94 hevosvoimaa, ja amerikkalaisille paljon tärkeämpää vääntöä se puski 144 newtonmetrin verran. Kahdesta syystä harvinaisuusMyynnissä oleva Vegas edustaa tyypillistä Victoryn cruiseria. Harvinaisuudeksi sen voi luokitella kahdesta syystä: maahantuontimäärät olivat aikoinaan melko maltillisia, ja toiseksi koko merkkiä ei enää valmisteta. Tyypillinen on myös parinkymmenen tuhannen kilometrin ajomäärä ja yleisesti Victoryn cruiserien hintahaarukka on 10 000 - 13 000 euroa, joten tämä sopii hyvin siihen keskivälille 11 380 euron hintapyynnöllä.Victory kasvatti cruisermallistoaan useilla teknisesti samanlaisilla versioilla, jotka ulkoisesti ja esimerkiksi vannekooltaan poikkesivat toisistaan. Etupyörän halkaisija vaihteli mallien kesken, samoin takarenkaan leveys. Ensin nähtiin Hammer, sitten Vegas 8-ball, Jackpot ja erikoismaalattuja Arlen Ness -erikoisversioita. Kolmensadan kilon painoiset Victoryn cruiserit olivat ajettavuudeltaan mainioita, moottoreissa oli riittävästi voimaa ja muutenkin hienot ominaisuudet ja ulkonäöltäänkin ne vastasivat rakenneltuja Harley-Davidsonin malleja. Malliston huipulle esiteltiin muotoilultaan erittäin futuristinen custommatkapyörä Vision.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeknisesti hyvä pyörä ei riittänyt markkinoilleMutta jotain puuttui. Kun ei ollut takana satavuotista omaa historiaa kuten Harley-Davidsonilla (perustettu 1903) tai vaikkapa Indianilla (perustettu 1901), niin vaikea oli yltää niiden kanssa samalle viivalle Amerikan markkinoilla. Ensimmäisiä epätoivon merkkejä ilmassa nähtiin vuonna 2011, kun Polaris ilmoitti hankkineensa toisen klassisen amerikkalaisbrändin, Indianin. Polaris lupasi kehittää merkkejä itsenäisinä rinnakkain, ja Indianin hankkimisen jälkeen Victoryltäkin nähtiin vielä uusia malleja kuten bobberhenkinen High Ball apehanger-ohjaustangolla 2012, seuraavana vuonna Judge ja sitä seuraavana Gunner. Niillä kaikilla oli paljon yhteistä, mm. se että ne olivat halpoja muunnelmia jo olemassa olevista malleista. Vaikutti siltä, että Polariksella panostetaan enemmän Indianiin, jonka mallisto kasvoi huomattavasti monipuolisemmaksi. Viimeinen yritys nostaa tappiossa kyntävän Victoryn nenä veden pinnalle oli kaudeksi 2017 esitelty Octane, joka jakoi 35 prosenttia osistaan sisarmerkki Indianin pienimmän mallin Scoutin kanssa.Vain hetkeä Octanen julkaisun jälkeen, tammikuussa 2017 Emoyhtiö Polaris julkaisi lopulta tiedotteen ilmoittaakseen Victory Motorcyclesin toiminnan lopettamisesta. Vaikka Victoryn pyörät olivat teknisesti laadukkaita, niin Harley-Davidsonin kaltaista kulttia sen taakse ei syntynyt. Ja juuri siitä syystä Polaris oli hankkinut itselleen Indianin. Ja nykyään jokainen Indianin tiedote alkaa sanoilla: ”Indian, vanhin amerikkalainen yhä tuotannossa oleva moottoripyörämerkki…” Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2024 Moottoripyörät BMW M 1000 RR palaa entistä rajumpana 8.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Riga 19S on neuvostoliittolainen 50-kuutioinen kilpamoottoripyörä 1970-luvulta 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 6.11.2024 Moottoripyörät KTM 990 Duke R on uusi katujen rankaisija 4.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: elämäntapaversioiden edelläkävijä Volkswagen Golf Country ja toinen kaupan päälle 2.11.2024 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Pulse – moottorikelkka kääntyi sähköprätkäksi 28.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Berliinin muurin murtumisesta selvinnyt Trabant 1.1 kattoteltalla tai ilman 21.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ällönmakeaa mahan täydeltä – kullanvärinen Cadillac Escalade -limusiini 14.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ensimmäisen sukupolven Kia Sportage alennusvaihteistolla, lumiauravalmiudella ja Mazdan tekniikalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 9.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viimeinen Mercedes-Benz 300SL Gullwing 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?