2.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 -ikäauton audioparannukset Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusissa autoissa tietoviihdejärjestelmät tarjoavat nykyään lähes poikkeuksetta langattomat yhteydet ja vähintään kohtuullisen äänentoiston. Moottorin käytetty Mercedes-Benz S124 ei, mutta tähänkin vaivaan on olemassa lääkkeitä. Pääsääntöisesti uusilla autoilla ajavan toimittajan arjessa kaikki poikkeava tuntuu aluksi ehkä hieman todellisuutta hauskemmalta. Niinpä käytetyn Mersumme viitoskoneen tunnusomaista käyntiääntä oli vaihtelun vuoksi ilo kuunnella. Parintuhannen kilometrin jälkeen alkoi kuitenkin kyllästyttää, että pitkillä matkoilla ajomelu oli käytännössä ainoa ääni, mitä autossa pystyi kuuntelemaan. Vaihtoehtona oli ainoastaan radion suhina – hyvänä päivänä taajamavauhdissa saattoi joltakin taajuudelta saada jopa sanan tai kaksi selvää. Auton mukana tullut tarvikemankka kelpasi lähinnä kierrätettäväksi. Niinpä tuhannen kilometrin ajopäivään, josta kerroimme edellisessä väliraportissa (Moottori 3/2024), piti varautua erillisellä bluetooth-kaiuttimella, jonka äänenpaine riittää juuri ja juuri ymmärrettävään podcastin kuuntelemiseen. Ei järin mukava ratkaisu tämäkään, joten muutoksia oli tehtävä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aito retromankka Bluetooth-autostereot eivät ole enää mitään ylellisyystuotteita. Edullisimmat langatonta laiteyhteyttä tukevat soittimet lähtevät kaupasta jo muutamalla kympillä, ja tunnetumpienkin valmistajien laitteisiin pääsee käsiksi alle satasella. Hifistelemällä voi toki joutua pulittamaan helposti nelinumeroisiakin summia. Tällaista tarvetta meillä ei varsinaisesti ollut, mutta suurin osa nykyaikaisista mankoista ei mielestämme sopinut ulkonäöltään 1990-luvun alkupuolen auton kojelautaan. Harkitsimme hetken jopa alkuperäisen radion etsimistä ja sen liittämistä esimerkiksi erilliseen bluetoothilla varustettuun DSP-laitteeseen eli signaaliprosessoriin, jonka kautta olisivat onnistuneet niin musiikin toistaminen puhelimen kautta kuin erilaiset säädötkin. Tämä tuntui kuitenkin turhan monimutkaiselta ratkaisulta. Lopulta löysimme Blaupunktilta erinomaisen näköisen sarjan retrosoittimia. Päädyimme melko hintavaan (479 euroa), mutta sitäkin paremmin Mercedeksen sisustaan sopivaan Frankfurt-malliin. Laite tukee bluetoothin lisäksi aux-liitäntää, muistikorttia ja muistitikkua. Lisäksi mankan mukana tuli mikrofoni hands freetä varten. Tämän suhteen odotukset eivät tosin olleet kovin korkealla, kun jopa osa uusien autojen mikrofoneista on laadultaan kirjaimellisesti kädettömällä tasolla. Esimerkiksi esimerkiksi yleisimpiä 5,25-tuumaisia kaiuttimia varten paikkoja olisi jouduttu jyrsimään suuremmiksi, ja tällaista tuhoa emme halunneet autovanhukselle enää sen eläkepäivinä aiheuttaa. Samalla päivitimme myös kaiutinpuolta. Pienellä tutkimisella selvisi, että Mersun kojelaudassa on vakiona varsin epästandardit 4,75-tuumaiset kolot. Niihin kuitenkin myydään juuri W124-malliin suunniteltuja Ground Zeron kaksitiekaiuttimia vajaalla 80 eurolla pari. Ne päätyivät ostoskoriin. Hankinta oli perusteltu, sillä esimerkiksi yleisimpiä 5,25-tuumaisia kaiuttimia varten paikkoja olisi jouduttu jyrsimään suuremmiksi, ja tällaista tuhoa emme halunneet autovanhukselle enää sen eläkepäivinä aiheuttaa. Mietimme myös takakaiuttimien ostamista, mutta niiden kohtalo jätettiin myöhemmäksi, mikäli etuämyreiden vaihto ei tuottaisi haluttua lopputulosta. Helpot asennukset Audioparannusten asentaminen oli helppoa. Soittimen kytkemistä emme malttaneet odottaa edes tallille asti, vaan heti kun haimme Blaupunkt-paketin postista, revimme vanhan laitteen irti ja kiinnitimme johtosarjat uuteen mankkaan. Toosa napista käyntiin, ja pääsimme jo kotimatkalla kuuntelemaan vihdoin jotain muutakin kuin toimimattoman radion suhinaa. Myöhemmin toki asensimme radion huolellisemmin paikalleen. Kojelaudan sisuksista löytyi vanhalle autolle tyypilliseen tapaan melkoinen johtoviidakko. Radioantennin johtojakin oli jälkiasenteisille antenneille kaksin kappalein – joista kumpikaan ei tosin toimi kovin kummoisesti. Autossa oli joskus aiemminkin ollut hands freetä tukevat stereot, sillä aurinkolipan viereen oli vedetty mikrofoni. Sen johdon liitin ei kuitenkaan ollut sopiva uuden laitteen kanssa, joten lisäsimme soppaan vielä yhden ylimääräisen johdon. Uusi mikki kiinnitettiin alustavasti kojelautaan, johon se oli helppo liimata siististi. Laite asettui ilman ylimääräisiä asennuskehyksiä virheettömästi loveensa. Huonon antennin vuoksi radio ei toimi vieläkään kaikissa olosuhteissa, mutta se ei haittaa kovinkaan montaa toimituksen jäsentä, sillä bluetoothin kautta voi toistaa nettiradioitakin. Suurimpana yllätyksenä oli se, että myös auton alkuperäinen, keskikonsolissa sijaitseva fader-säädin toimii yhteen uuden soittimen kanssa. Seuraavaksi siirryimme kaiuttimien pariin. Ritilät irtosivat varovasti meisselillä raottamalla, ja sieltä paljastui toinen yllätys: samanlaiset kaiuttimet jotka olimme nyt ostaneet! Kehnolle äänenlaadulle löytyi kuitenkin nopeasti selitys – vanhojen kaiuttimien yläripustukset olivat revenneet. Kaiuttimien vaihto vaati vain parin ruuvin pyörittelyn ja liittimien kiinnittämisen. Äänenlaatu parani huomattavasti, mutta takaovien kaiuttimet kuulostavat jäävän selvästi jälkeen, ja niiden äänestä puuttuu syvyys. Audiojärjestelmän jatkoparannukset ovat siis jossain vaiheessa työlistalla, mutta jo nyt ero lähtökohtaan on huomattava. Kolmas yllätys oli se, että myös hands free -järjestelmä toimii varsin hyvällä äänenlaadulla. Jatkossa toimituksen Teams-palavereita voi siis käydä Mersussa ilman kuulokkeitakin. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 9.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n trippimittarin elvytys Mersuforumin ohjein 20.2.2024 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: miten Mercedes-Benz W124 toimi 39 asteen pakkasilla? 6.2.2024 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz W124 on niin haluttu, että se yritettiin ostaa meiltä heti pois 31.10.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: lumiauralla varustettu Mercedes-Benz ML 19.10.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Viron armeijan entinen Mercedes-Benz Unimog 404 29.5.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz 560 SEL 4-seater – kun neljä on viittä enemmän 22.5.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Kaarle XVI Kustaan käytössä ollut Mercedes-Benz 500 SEL Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt