3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti. Koko maassa on määrä palata kesäkauden nopeusrajoituksiin viimeistään viikon 17 loppuun mennessä. Kesänopeudet palaavat piakkoin Suomen teille. Väylävirastosta kerrotaan, että talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti 3.4. alkaen. ELY-keskukset päättävät muutosten tarkemman ajankohdan paikallisten sää- ja keliolosuhteiden mukaan.Koko maassa on määrä palata kesäkauden nopeusrajoituksiin viimeistään viikon 17 loppuun mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallinen nopeus voi olla matalampiTalvi on ollut runsasluminen etelässäkin, ja sulamisveden suuri määrä lisää riskiä liukkauteen etenkin aamun tunteina– Nopeusrajoitus on nimensä mukaisesti suurin sallittu ajonopeus, ei tavoitenopeus, tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen Väylävirastosta toteaa.– Sopivan tilannenopeuden valintaan vaikuttavat niin liikenteen määrä, keliolosuhteet kuin esimerkiksi kuljettajan vireystilakin.Näin muutos etenee eri puolillaKesänopeuksiin on mahdollista siirtyä keskiviikosta 3.4. alkaen Uudenmaan, Kaakkois-Suomen, Varsinais-Suomen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskusten maanteillä ja Etelä-Savon maakunnassa. Pohjois-Savon (paitsi Etelä-Savon alue), Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin ELY-keskusten maanteillä siirtyminen kesänopeuksiin voidaan aloittaa keskiviikkona 10.4.”Päällysteessä voi olla halkeamia”– Talven jäljiltä joillakin teillä voi olla päällysteessä halkeamia tai muita vaurioita. Mikäli tieosuuden vauriot ovat erityisen hankalat, voidaan talvikauden alennetut nopeusrajoitukset joutua jättämään turvallisuussyistä voimaan, kunnes päällyste saadaan kelien kuivumisen myötä korjattua, tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta kertoo.Älä vaihde kesäkumeja alle liian varhainÖsterman tähdentää, että kesärenkaiden vaihtoa kannattaa pohtia oman ajoympäristön mukaan. Jos ajaa talvisilla teillä, ei kannata pitää turhaa kiirettä.Nastarenkaita saa käyttää maaliskuun loppuun saakka ja vielä senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Oikea rengasvalinta on kuljettajan vastuulla.– Lisäksi kannattaa huomioida, että kevään myötä tien päälle tulee taas paljon erilaisia kulkijoita. Kävelijät, potkulautailijat, pyöräilijät, mopoilijat ja kaikki muutkin pitää huomioida jättämällä heille tarpeeksi tilaa esimerkiksi ohittaessa. Myös riittävät turvavälit muihin tielläliikkujiin ovat erittäin tärkeitä, Österman muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikenneturvallisuus Viime vuonna tuplamäärä lapsiuhreja liikenteessä – mistä synkät luvut johtuvat? 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen Kommentit (1) Koko ainutlaatuisesta talvirajoitussysteemistä Suomessa tulee luopua. Ei tällaista ole muissakaan maissa, edes Pohjoismaissa. Ruotsissa saa ajaa läpi vuoden 120, 110, 100, 90 tai 80 km/h-nopeuksilla, mikä vastaa suunnilleen Suomen kesänopeuksia. On outoa ja uskomatonta, että liikenneturvallisuus Suomessa olisi niin paljon heikompi talvisaikaan kuin vaikka Ruotsissa, että sen takia Suomessa tarvitaan talvirajoitukset. Kannatta myös muista liikenteen sujuvuus. Talvirajoitusjärjestelmä maksaa satoja miljoonia euroja Suomessa, kun lasketaan lisääntynyt matka-aika. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija