3.4.2024

Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti

Kuva Moottorin arkisto
uudet liikennemerkit tieliikennelaki

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti. Koko maassa on määrä palata kesäkauden nopeusrajoituksiin viimeistään viikon 17 loppuun mennessä.

Kesänopeudet palaavat piakkoin Suomen teille. Väylävirastosta kerrotaan, että talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti 3.4. alkaen. ELY-keskukset päättävät muutosten tarkemman ajankohdan paikallisten sää- ja keliolosuhteiden mukaan.

Koko maassa on määrä palata kesäkauden nopeusrajoituksiin viimeistään viikon 17 loppuun mennessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turvallinen nopeus voi olla matalampi

Talvi on ollut runsasluminen etelässäkin, ja sulamisveden suuri määrä lisää riskiä liukkauteen etenkin aamun tunteina

– Nopeusrajoitus on nimensä mukaisesti suurin sallittu ajonopeus, ei tavoitenopeus, tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen Väylävirastosta toteaa.

– Sopivan tilannenopeuden valintaan vaikuttavat niin liikenteen määrä, keliolosuhteet kuin esimerkiksi kuljettajan vireystilakin.

Näin muutos etenee eri puolilla

Kesänopeuksiin on mahdollista siirtyä keskiviikosta 3.4. alkaen Uudenmaan, Kaakkois-Suomen, Varsinais-Suomen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskusten maanteillä ja Etelä-Savon maakunnassa. Pohjois-Savon (paitsi Etelä-Savon alue), Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin ELY-keskusten maanteillä siirtyminen kesänopeuksiin voidaan aloittaa keskiviikkona 10.4.

”Päällysteessä voi olla halkeamia”

– Talven jäljiltä joillakin teillä voi olla päällysteessä halkeamia tai muita vaurioita. Mikäli tieosuuden vauriot ovat erityisen hankalat, voidaan talvikauden alennetut nopeusrajoitukset joutua jättämään turvallisuussyistä voimaan, kunnes päällyste saadaan kelien kuivumisen myötä korjattua, tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta kertoo.

Älä vaihde kesäkumeja alle liian varhain

Österman tähdentää, että kesärenkaiden vaihtoa kannattaa pohtia oman ajoympäristön mukaan. Jos ajaa talvisilla teillä, ei kannata pitää turhaa kiirettä.

Nastarenkaita saa käyttää maaliskuun loppuun saakka ja vielä senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Oikea rengasvalinta on kuljettajan vastuulla.

– Lisäksi kannattaa huomioida, että kevään myötä tien päälle tulee taas paljon erilaisia kulkijoita. Kävelijät, potkulautailijat, pyöräilijät, mopoilijat ja kaikki muutkin pitää huomioida jättämällä heille tarpeeksi tilaa esimerkiksi ohittaessa. Myös riittävät turvavälit muihin tielläliikkujiin ovat erittäin tärkeitä, Österman muistuttaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Koko ainutlaatuisesta talvirajoitussysteemistä Suomessa tulee luopua. Ei tällaista ole muissakaan maissa, edes Pohjoismaissa. Ruotsissa saa ajaa läpi vuoden 120, 110, 100, 90 tai 80 km/h-nopeuksilla, mikä vastaa suunnilleen Suomen kesänopeuksia.

    On outoa ja uskomatonta, että liikenneturvallisuus Suomessa olisi niin paljon heikompi talvisaikaan kuin vaikka Ruotsissa, että sen takia Suomessa tarvitaan talvirajoitukset. Kannatta myös muista liikenteen sujuvuus. Talvirajoitusjärjestelmä maksaa satoja miljoonia euroja Suomessa, kun lasketaan lisääntynyt matka-aika.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat