3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti. Koko maassa on määrä palata kesäkauden nopeusrajoituksiin viimeistään viikon 17 loppuun mennessä. Kesänopeudet palaavat piakkoin Suomen teille. Väylävirastosta kerrotaan, että talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti 3.4. alkaen. ELY-keskukset päättävät muutosten tarkemman ajankohdan paikallisten sää- ja keliolosuhteiden mukaan. Koko maassa on määrä palata kesäkauden nopeusrajoituksiin viimeistään viikon 17 loppuun mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turvallinen nopeus voi olla matalampi Talvi on ollut runsasluminen etelässäkin, ja sulamisveden suuri määrä lisää riskiä liukkauteen etenkin aamun tunteina – Nopeusrajoitus on nimensä mukaisesti suurin sallittu ajonopeus, ei tavoitenopeus, tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen Väylävirastosta toteaa. – Sopivan tilannenopeuden valintaan vaikuttavat niin liikenteen määrä, keliolosuhteet kuin esimerkiksi kuljettajan vireystilakin. Näin muutos etenee eri puolilla Kesänopeuksiin on mahdollista siirtyä keskiviikosta 3.4. alkaen Uudenmaan, Kaakkois-Suomen, Varsinais-Suomen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskusten maanteillä ja Etelä-Savon maakunnassa. Pohjois-Savon (paitsi Etelä-Savon alue), Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin ELY-keskusten maanteillä siirtyminen kesänopeuksiin voidaan aloittaa keskiviikkona 10.4. ”Päällysteessä voi olla halkeamia” – Talven jäljiltä joillakin teillä voi olla päällysteessä halkeamia tai muita vaurioita. Mikäli tieosuuden vauriot ovat erityisen hankalat, voidaan talvikauden alennetut nopeusrajoitukset joutua jättämään turvallisuussyistä voimaan, kunnes päällyste saadaan kelien kuivumisen myötä korjattua, tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta kertoo. Älä vaihde kesäkumeja alle liian varhain Österman tähdentää, että kesärenkaiden vaihtoa kannattaa pohtia oman ajoympäristön mukaan. Jos ajaa talvisilla teillä, ei kannata pitää turhaa kiirettä. Nastarenkaita saa käyttää maaliskuun loppuun saakka ja vielä senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Oikea rengasvalinta on kuljettajan vastuulla. – Lisäksi kannattaa huomioida, että kevään myötä tien päälle tulee taas paljon erilaisia kulkijoita. Kävelijät, potkulautailijat, pyöräilijät, mopoilijat ja kaikki muutkin pitää huomioida jättämällä heille tarpeeksi tilaa esimerkiksi ohittaessa. Myös riittävät turvavälit muihin tielläliikkujiin ovat erittäin tärkeitä, Österman muistuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 5.4.2024 Autoilu VTT: näistä kahdesta sähköautoilun tuesta ei tulisi luopua! Kommentit (1) Koko ainutlaatuisesta talvirajoitussysteemistä Suomessa tulee luopua. Ei tällaista ole muissakaan maissa, edes Pohjoismaissa. Ruotsissa saa ajaa läpi vuoden 120, 110, 100, 90 tai 80 km/h-nopeuksilla, mikä vastaa suunnilleen Suomen kesänopeuksia. On outoa ja uskomatonta, että liikenneturvallisuus Suomessa olisi niin paljon heikompi talvisaikaan kuin vaikka Ruotsissa, että sen takia Suomessa tarvitaan talvirajoitukset. Kannatta myös muista liikenteen sujuvuus. Talvirajoitusjärjestelmä maksaa satoja miljoonia euroja Suomessa, kun lasketaan lisääntynyt matka-aika. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?