9.7.2025

Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa

Kuva Kia

EV5 on samalla sähköinen vastine Sportagelle, johon se myös perustuu. Euroopassa auto tulee myyntiin aluksi etuvetoisena, nelivetoversioiden seuratessa ensi vuonna perässä.

Kia EV5 on Kian EV-täyssähköalamalliston kolmas jäsen EV6:n ja EV9:n jälkeen. Täällä Euroopan päässä uutuus on kuitenkin vasta neljäs jäsen EV-mallistoon, sillä Kia päätti viedä vuonna 2023 lanseeraamansa EV5:n ensin Kiinan markkinoille, sitten muille Aasian sekä Oseanian markkinoille, ja nyt vasta Eurooppaan, jolloin B-segmentin EV3 ehti tänne ennen sitä.

Tärkeästä uutuudesta EV5:n kohdalla ilman muuta puhutaan, sillä auto asemoituu C-SUV:ien luokkaan, joka tällä hetkellä hallitsee esimerkiksi juuri Suomen sähköautomyyntitilastoja. Tuohon luokkaan kuuluvat muiden muassa Tesla Model Y, Škoda Enyaq sekä Volkswagen ID.4, jotka löytyvät korkeilta sijoilta koko maan kaikkien henkilöautojen ensirekisteröintitilastoista. Kia haluaa varmasti omansa pois tässä leikissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajattele sitä sähköisenä Sportagena

Jo ulkoisesti Kian "Opposites United" -muotoilufilosofian pelimerkkien mukaan hahmoteltu EV5 näyttää valtavan EV9:n ja kompaktin EV3:n risteytykseltä, ja juuri siitähän uutuudessa on kyse.

Näistä kahdesta EV5 on kuitenkin selvästi lähempänä EV3:a filosofisesti, sillä näistä molemmat perustuvat 800 voltin E-GMP:n sijaan 400 voltin sähköarkkitehtuurille ja polttomoottorimallistosta muokatulle perusrakenteelle.

Kia haluaa kutsua EV3:n ja EV5:n polttomoottoripohjaista perustaa 400 voltin E-GMP:ksi. Asiakkaalle kaikkein tuntuvimmat erot "oikean" eli 800 voltin E-GMP:n ja tämän 400 voltin E-GMP:ksi kutsutun pohjalevyn välillä ovat hitaammat lataustehot ja heikompi maksimaalinen suorituskyky, kuten myös se, että kaksivetomallit ovat 800-volttisissa takavetoisia ja 400-volttisissa etuvetoisia.

Jos unohdetaan hetkeksi markkinointikieli, EV5 perustuu todellisuudessa N3 eK:ksi nimetylle rakenteelle, joka on johdettu konsernin N3-perusrakenteesta, joka puolestaan löytyy monista Kian ja Hyundain C- ja D-segmenttien polttomoottoriautoista ympäri maailman. Niistä EV5:tä lähin on hiljattain uudistunut Kia Sportage, jonka sähköiseksi vastineeksi EV5 asemoituu.

Uutuusmallin ankkuroiminen Kian arkkikatumaasturimalli Sportagen menestykseen ei varmasti ole huono asia.

Kuitenkin, paitsi että EV5 on ulkonäöllisesti täysin Sportagesta poikkeava ja mallien käyttövoima on täysin eri, tulee EV5 myös tarjoamaan jonkin verran Sportagea paremmat sisätilat, mistä varmuuden antaa seitsemän senttimetriä pidempi akseliväli sekä saman verran suurempi kokonaispituus.

Mainituista eroavaisuuksista huolimatta uudistuneen Sportagen ja EV5:n ohjaamonäkymät ja siten kaikki logiikat ovat toisiinsa nähden varsin samanlaiset, ja tutut toki merkin muistakin malleista. EV5:ssä on täten muodikkaan lasinen kojelautanäkymä kahdella 12,3 tuuman näytöllä toisiinsa yhdistettynä, viimeisimmällä käyttöjärjestelmällä ja tekoälyavusteisella puheohjauksella.

Samankokoisten digimittariston ja keskinäytön väliin on tehokkaasti piilotettu erillinen 3-alueisen ilmastoinnin säätönäyttö. Aivan kaikkea ei ole keskitetty kuitenkaan pelkille näytöille. Keskinäytön alapuolisessa paneelissa on pikavalintoja näytöllä suunnistamiseen, ja niiden alapuolelta löytyy vielä pianonkoskettimet puhaltimien pikasäädöille.

Lisäksi takamatkustajia hemmotellaan vielä erikseen omalla ilmastointinäytöllä, joka on sijoitettu keskikonsolin perään.

Myynti alkaa etuvedolla

Kia on tuomassa EV5:n Eurooppaan myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Toisin kuin muualla EV5:n jo olemassaolevilla myyntialueilla, täällä Euroopassa myynti alkaa etuvetoversiolla, nelivetoversioiden, mukaan lukien väkevimmän EV5 GT:n, seuratessa vuoden 2026 aikana perässä. Ensimmäisen nelivetoversion kuitenkin tiedetään jo tässä vaiheessa tuottavan 230 kilowatin eli 312 hevosvoiman järjestelmätehon.

Myynnin aloittavan etuvetoversionkaan ei pitäisi mikään mopo olla, sillä sen yksi moottori tuottaa 160 kilowattia eli 218 hevosvoimaa. Etuvetoversio on samalla pihein versio, ja pienimmillä 18 tuuman vanteilla sen uskotaan yltävän 530 kilometrin toimintamatkaan. Kia kertoo etuvetoisen EV5:n kiihtyvän nollasta sataan 8,4 sekunnissa.

EV5 tulee ainakin alkuun tarjolle kahdella akkuvaihtoehdolla, pienemmällä 60,3-kilowattituntisella sekä jo suhteellisen tukevalla 81,4-kilowattituntisella NMC-akulla. Virtalähteestä on mahdollista purkaa virtaa paitsi auton liikuttamiseen, V2L-toiminnolla eli virran ulosotolla myös ulkoisiin laitteisiin.

Varustetasoja/versioita tulee alkuun tarjolle kaksi, Base Line ja GT-Line, jota ei siis pidä sekoittaa myöhemmin lanseerattavaan EV5 GT:hen.

Kia paljastaa huipputärkeän sähkökatumaasturiuutuutensa hinnat Suomea myöten tulevina kuukausina, jolloin EV5:n myynti käynnistyy Euroopassa.

EV5:een liittyy myös se erikoisuus, että autoa on valmistettu Kiinassa Jiangsu Yueda Groupin tehtaassa sekä tästä vuodesta eteenpäin myös ensimmäisenä Kiana Singaporessa. Euroopan EV5:t tullaan kuitenkin valmistamaan muiden meillä myytävien EV-mallien tavoin Etelä-Koreassa.

Lähde: Kia

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat