11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EV3 käyttää senttimetrinsä tarkasti hyödyksi, mistä ensimmäiset asiakkaat pääsevät nauttimaan marraskuussa. Kia sai tuotua ensimmäisen kappaleen odotettua EV3 -tulokastaan Suomeen noin pari kuukautta ennen kuin ensimmäiset asiakkaat saavat omansa. Vasta ensimmäisten asiakasautojen kanssa maahan saapuvat Etelä-Korean tehtaalta myös lehdistöautot, joiden myötä EV3:sta tullaan saamaan kokemusta Suomen teillä. Tämä tapahtuma oli joka tapauksessa mielenkiintoinen tilaisuus tutustua uutuuden sisätiloihin, ja kuulla siitä maahantuojan näkemyksiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähintäänkin tilat valttikorttinaKia EV3 on kolmas meikäläinen Kia ja kaikkiaan viides meillä myytävä automalli, joka hyödyntää Hyundai-konsernin E-GMP -pohjarakennetta. Ne aiemmat neljähän ovat tunnetusti Kia EV6 ja -EV9 sekä Hyundai Ioniq 5 ja -6. Kaikki nämä neljä serkkua ovat tuntuvasti isompia autoja, ja rakentuvat E-GMP:n sisällä 800 voltin sähköarkkitehtuurille. EV3 on näitä vähintään kaksi kokoluokkaa kompaktimpi, ja rakentuu ensimmäisenä 400 voltin arkkitehtuurin varaan. EV3 edustaa B-SUV:ien kategoriaa, ja asettuu Kian mallistossa kokonsa puolesta - ja vain kokonsa puolesta - Stonicin ja Niron väliin. Kokonaispituutta autolla on tasan 4,3 metriä, ja akseliväliä 2,68 metriä. Takaistuimien istuma-asentoa voisi kuvailla ryhdikkääksi, ja tarvittaessa takana matkustaa se kolmekin henkeä. EV3:ssa jo etuoven avaaminen paljastaa, että auto on alusta lähtien suunniteltu sähköautoksi. EV3:n edustamassa laajassa B-SUV -segmentissä on nimittäin tarjolla useita sähkömalleja, jotka on tehty polttomoottoriauton pohjalle. Tämä taas näkyy joskus lattian suuressa korkeudessa tien pinnasta tai sen erikoisissa muodoissa sekä muun muassa korkeissa kynnyksissä. EV3:ssa näitä outouksia ei ole, vaan auto on helppokulkuinen sisään ja ulos. Kynnyksen mataluus pätee myös takaoveen, jonka oviaukko on lisäksi ehkä aivan alinta osaansa lukuun ottamatta varsin leveä. Moni asiakas päätyy valinnassaan crossover-luokkien autoihin yhtenä tärkeimmistä perusteistaan helppokulkuisuus, joten sen asian on syytäkin olla kunnossa. Ohjaamosta on pyritty tekemään avara. Vaihteenvalitsimen sijaitessa konsernille ominaiseen tapaan ohjauspylväässä, on keskikonsoli voitu suunnitella hyvinkin vapaamielisesti. Keskikyynärnojan alta on mahdollista liu'uttaa esiin pieni pöytätaso, jonka pintamateriaali on suunniteltu kestämään kulutustakin. Siitä voi olla hyötyä esimerkiksi latauspaikalla. Isompiin tiikereihin nähden - joista EV9 nyt ääriesimerkkinä - EV3 käyttää ulkomittansa kaikkein parhaiten hyväkseen, eikä vähiten suorien ja selkeiden ulkolinjojen ansiosta. Vaikka sähkömoottori on EV3:ssa edessä, on konepelti lyhyt eli kabiinille jää mahdollisimman paljon senttimetrejä. Se tuntuu edessä, jota avartaa lisäksi porrastettu keskikonsoli. Se tuntuu myös takana, jossa kokoluokka huomioon ottaen suorastaan nautitaan maksimissaan viittä vaille metrin mittaisista takajalkatiloista. Tilojen osa-alueelle kuuluu vielä tavaratila, tai kuten monien sähköautojen tapauksessa, tavaratilat. EV3:n takakontin tilavuudeksi ilmoitetaan 460 litraa, mikä on vertailun vuoksi noin 140 litraa enemmän kuin samaa luokkaa edustavassa Volvo EX30:ssa, jota Kia vaikuttaa pitävän yhtenä uutuuden tärkeimmistä kilpailijoista. EV3:n tavaratila on selkeästä muodostaan johtuen varmasti käytännöllinen, eikä lastauskorkeuskaan ole ainakaan silmämääräisesti mikään älytön. Lisäksi niin sanotun konepellin alta aukeaa EV3:ssa se kuuluisa "frunk" eli etutavaratila, jonka 25 litran tilavuus vetää latauskaapelin eikä juurikaan muuta. Latausluukku sijaitsee etusiivessä, joten piuhaa on toisaalta käytännöllistäkin pitää edessä. Neliveto tarjolle ensi vuonnaKia EV3:n myynti on lähtenyt käyntiin etuvetoversiolla, jonka sähkömoottori kehittää 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa. Asiakkaan päätettäväksi jää, tarvitseeko hän sitä ruokkimaan pienemmän 58,3- vai isomman 81,4-kilowattituntisen akun. Varustetasoja on neljä, Air, Earth, Inspiration ja GT-Line. Niistä kaksi jälkimmäistä tulevat aina isommalla akulla. Kia EV3:n hinnat alkavat pienempiakkuisen Airin 37 438 eurosta, ja päättyvät GT-Linen 49 412 euroon siis ilman muutamia lisävarusteita, kuten Tech Packia ja kattoluukkua. Välissä on muiden muassa Earth isommalla akulla, jolle maahantuoja ennustaa suurinta, 25 prosentin osuutta EV3:n myynnistä. Myös Isompiakkuiselle Airille ja pienempiakkuiselle Earthille maahantuoja povaa kummallekin 20 prosentin osuuksia EV3:n nykymalliston myynnistä.EV3-malliston on määrä laajeta ensi vuonna, kun tarjolle saadaan kaksimoottorinen nelivetomalli. Viimeistään sen on määrä siivittää EV3 maahantuojan tavoittelemaan hieman reilun kymmenen prosentin markkinaosuuteen tässä kilpaillussa crossover-luokassa. Tämän tavoitteen eteen EV3:sia tulisi rullata Kia-kauppojen ovista ulos noin tuhannen kappaleen vuosivauhtia, minkä ei pitäisi olla mikään mahdottomuus. Pienemmän tiikerin kannattaa muuten varmasti ottaa tässä asiassa mallia isommalta tiikeriltä EV9:ltä, joka pitää tällä hetkellä Suomessa hallussaan oman luokkansa sähkökatumaastureissa 37 prosentin markkinaosuutta. Lähde: Kia Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2024 Ajoneuvot Uudistunut Kia Sorento: vihaisen näköinen lataushybridimaasturi lähtee 58 790 eurolla 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 13.1.2024 Ajoneuvot Kia iskee pakuluokkaan – luvassa futuristisia sähköajoneuvoja 8.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV9 – sähköinen sarjanousija vastaa tilakysymykseen 2.1.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: pari pointtia Kia Niro EV:n talviajettavuudesta 26.12.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV tarjoaa keveyttä ja pehmeyttä 19.12.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV on harvinaisen helppo sähköauto 12.12.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: miten pitkälle Kia Niro EV:llä pääsee? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon