3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten Teksti Benjamin Helander Kuva Kia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä PV5 on ensimmäinen Platform Beyond Vehicle -sarjan jäsen, ja se tarjoaa umpipakettiauton, henkilömallin ja alustamallin monine muunnosmalleineen täyssähköisenä. Kia on mennyt henkilöautojen valmistajana isoja harppauksia eteenpäin siitä, mitä se oli parikymmentä vuotta sitten Euroopan markkinoille tullessaan. Alun perinkin merkittävästi Eurooppaan tähdänneen korealaisvalmistajan mallisto on nyt kertaluokkia suurempi, monipuolisempi ja tasokkaampi kuin kaksikymmentä- tai vielä kymmenen vuotta sitten. Aika on siis kypsä sille, että Kia kokeilee siipiään hyötyajoneuvojen valmistajana myös täällä Euroopassa, siinä missä se on ollut tunnettu erilaisista hyötyautoistaan esimerkiksi kotimarkkinoillaan Etelä-Koreassa jo perustamisajoistaan lähtien. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeä tähtäinPV5 on siis ensimmäinen Kian Platform Beyond Vehicle (PBV) -liiketoimintastrategian mukainen tuotantomalli. PBV-sarja tulee erilaisten konseptien, esitelmien ja puheiden perusteella saamaan paljon jatkoa, myös futuristisemmilla teknologioilla. Kia PV5 tulee muun muassa saamaan noin kahden vuoden sisällä suuremman sisaren PV7:n, joka tulee asettumaan vähintään tonniluokan pakettiautokerhoon. PV5 sen sijaan tyytyy futuristiseen muotoiluun sekä omassa luokassaan vielä myynnillisesti selkeässä vähemmistöasemassa olevaan täyssähköisyyteen. 2,995 metrin akselivälinsä ja suurin piirtein muidenkin mittojensa, tietenkin käyttövoimansa sekä erikoisen, erottuvan muotoilunsa vuoksi on päivänselvää, että Kia PV5 on asemoitu paljon julkisuutta saaneen Volkswagen ID. Buzzin suoraksi kilpailijaksi. Ja aivan kuten ID. Buzz perustuu oman merkkinsä henkilöautotarjontaan MEB-pohjarakenteensa kautta, myös Kia PV5 lainaa perustansa henkilöautopuolelta. Kia kutsuu auton alustaa Electric-Global Modular Platform for Serviceksi eli E-GMP.S:ksi, mutta tosiasiassa se perustuu Kia EV3- ja EV4 -henkilöautoista tuttuun 400 voltin E-GMP -alustaan, joka se puolestaan on täyssähköautoille muokattu versio konsernin K3-polttomoottorialustasta. Näin PV5 on etuvetorakenteinen. Kia on muokannut E-GMP:n E-GMP.S:ksi ottamalla huomioon pakettiauton tarpeet, kuten suuremman kantavuuden sekä matalan takaosan. Jos ID. Buzzilla on myynnillisenä valttikorttinaan vahva ja jopa tunteisiin vetoava taustatarina, onhan se visuaalisesti ankkuroitu rakastettuun hippipakuun, Volkswagenin historialliseen "Kleinbusiin", Kia PV5:n valttikortiksi voisi ensi alkuun nimetä tarjonnan laajuuden ja sitä kautta muunneltavuuden. Jos Volkswagen on ID. Buzzin kohdalla pitäytynyt henkilömallissa ja umpipakettiautoversiossa kahdella akselivälillä, lähtee Kia tarjoamaan PV5:tä reilusti laveammalla tarjottimella. Perusmallit ovat nimeltään Passenger, Cargo, Chassis-Cab. Lisäksi tarjolle on tulossa muunnosmalleja, kuten WAV (Wheelchair Accessible Vehicle), Family, Crew, Drop Side, Box Van, Freezer Box, Prime (Passengeriin perustuva kehittynyt malli) sekä Light Camper. Muunnosmallien tuotanto alkaa perusmallien jälkeen ensi vuoden aikana. Perusmalleista Cargo tarjoaa kolme erilaista versiota: Standard, Long ja High-roof. Standard- ja Long -versiot on suunniteltu tyypilliseen kaksipaikkaiseen matkustajajärjestelyyn, joissa kolmen istuimen järjestely on valinnainen. Tavaratilaa PV5 Cargo tarjoaa yli viiden kuutiometrin verran. Passenger-malli on sen sijaan kolmirivinen tila-auto, jonka istuin- ja tilajärjestelyt ovat laajasti muunneltavissa. PV5 Chassis Cab on puolestaan se perusmalli, jonka päälle monet muunnosmallit rakennetaan. Kolmella akkukoollaKia PV5 rakentuu melko yksinkertaisen voimalinjapaletin ympärille. Mikäli voimalinjaksi laskettaisiin pelkät sähkömoottorit, olisivat asiat hyvin yksinkertaisia, sillä saatavilla on vain yksi etuakselille sijoitettu 120 kilowatin ja 250 newtonmetrin sähkömoottori. Nelivetoversiot ja sporttiversio GTX:n kaltaiset sirkushuvit jätetään siis suosiolla ID. Buzzin heiniksi. Akkukoot sen sijaan riippuvat asiakkaan tarpeista sekä osittain siitä, onko kyse henkilö- vai tavara-autosta. Kaikki Kia PV5:n malliversiot saavat voimansa joko 51,5- tai 71,2-kilowattituntisella NCM-akulla. Kuitenkin lisäksi PV5 Cargossa on tarjolla myös 43,3 kWh:n LFP-akku. PV5 Passengerilla isommalla 71,2 kilowattitunnin akulla on mahdollista yltää 400 kilometrin toimintamatkaan. Pikalatauksella 10:stä 80:aan prosenttiin on mahdollista päästä puolessa tunnissa, ja käytössä on myös V2L-ominaisuus eli virran ulosottomahdollisuus, josta voi olla ekstrapaljon hyötyä täällä hyötyajoneuvopuolella. Kia PV5 tulee täällä Euroopassa myyntiin kuluvan vuoden toisella puoliskolla, ja siihen mennessä saamme tietoomme vähintäänkin mielenkiinnolla odotettavat hintatiedot. Autocar-lehden mukaan Kia PV5:n pakettiautoversion hinta olisi asettumassa 30 000 euron tuntumaan, mikä asemoisi sen edullisemmaksi kuin dieselkäyttöinen Ford Transit Custom. Lisäksi 30 000 euron hintalappu olisi järisyttävät 20 000 euroa pienempi kuin Volkswagen ID. Buzz Cargon reilun 52 000 euron hinta. Lähteet: Kia, Autocar Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 22.5.2024 Ajoneuvot Uudistunut Kia Sorento: vihaisen näköinen lataushybridimaasturi lähtee 58 790 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen