28.2.2025

Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli

Kuva Kia

Hatchback-mallisena Slovakiassa valmistettava EV4 muistuttaa ulkonäöltään EV6:ta mutta tekniikaltaan EV3:a. EV4 vetoaa eri korimalleillaan asiakkaisiin, jotka eivät koe SUV-tyyppiä omakseen.

Kian EV-sähköautosarja syntyi vuosikymmenen alkupuolella, ja on tasaiseen tahtiin kasvanut eri suuntiin, samalla kun palkintoja siihen kuuluville automalleille on ropissut kansallisilla ja kansainvälisillä areenoilla. Tänne Eurooppaan saatiin ensimmäisenä matalaprofiilinen crossover EV6 sekä sen jälkeen valtavan kokoinen kolmirivinen SUV EV9.

Viime vuonna EV-sarjaa vietiin huomattavasti kompaktimpaan suuntaan, kun Eurooppaan tuotiin B-SUV-segmentin EV3, joka on tyyliltään kuin EV9:n pikkuinen sisar. Nyt kompaktimman pään EV-sarja saa täydennystä EV4:stä, joka puolestaan muistuttaa olemukseltaan enemmän EV6:ta. Teknisessä mielessä EV4:llä on kuitenkin huomattavasti enemmän yhteistä EV3:n kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keihin SUV:it eivät pure

EV-sarjan isommat jäsenet perustuvat konsernin 800 voltin sähköarkkitehtuurille rakennettuun, takavetolähtöiseen E-GMP-pohjarakenteeseen, mutta EV3 ja nyt EV4 perustuvat puolestaan ratkaisuun, jota kutsutaan 400 voltin E-GMP:ksi, mutta joka on ensisijaisesti sähköautoja varten muokattu versio konsernin etuvetolähtöisestä K3-pohjarakenteesta, johon muiden muassa Kia Niro ja Hyundai Elantra perustuvat.

Kia on taivuttanut EV4:n peräti kahdelle eri korimallille, ne ovat sedan ja hatchback. EV4:ää ei siis varsinaisesti markkinoida crossoverina, vaan se pyrkii vetoamaan joka tuutista tulevien sähköcrossoverien keskellä niihin ostajiin, jotka suosivat matalampia korimalleja. SUV-vibat jätetään EV3:lle siinäkin mielessä, että siitä poiketen EV4:ää ei saa ainakaan tässä alkuvaiheessa kuin etuvetoisena.

Hatchback-mallinen EV4, joka on tarkoitettu pelkästään Euroopan markkinoille, muistuttaa ulkoiselta olemukseltaan EV6:ta. Sedan-mallinenkaan EV4 ei toki aivan maailman perinteisimpiä sedaneita ole.

Kia on toteuttanut EV4:n kaksi korimallia varsin kustannustehokkaasti, sillä eri korimallit jakavat tasan saman 2,82 metrin akselivälin, ja ovat oikeastaan takaoviin saakka käytännössä identtisiä. Sedan on siis toteutettu venyttämällä hatchbackin perää. EV4 hatchbackin kokonaispituus on 4,43 metriä, ja -sedanin puolestaan 4,73 metriä eli pituuseroa on 30 senttimetrin verran. EV4 hatchback on muuten noin 13 senttimetriä pidempi kuin EV3, ja akseliväleissä ero EV3:n ja EV4:n välillä on 14 senttimetriä.

Luvut kertovat, että Kia EV4 asemoituu C-segmenttiin, mutta aivan suoria kilpailijoita nimenomaan korimallin ja käyttövoiman yhdistelmänä on hankalampi hahmottaa.

Sisätilojen näkökulmasta korimallin ei pitäisi vaikuttaa juuri muuhun kuin tavaratilaan, joka on sedanissa 490-litrainen, siis laskennallisesti 55 litran verran suurempi kuin hatchbackissä.

Sedan on kuitenkin samalla muotoseikoistaan johtuen aerodynaamisempi, ja siksi sille ilmoitettavat WLTP-toimintamatka-arvot ovat 20 tai isomman akun osalta jopa 40 kilometriä hatchbackin lukemia paremmat. Ilmanvastuskertoimeksi sedanille ilmoitetaan hyvinkin siisti lukema 0,23.

Kahdella akkukoolla

Kia EV4:n voimalinjapaletti on muutoin täysin sama kuin EV3:ssa, mutta kuten tuli jo mainittua, nelivetoversio jää ainakin tässä alkuvaiheessa EV3:n yksinoikeudeksi. EV4 on siis aina etuvetoinen, ja tämä tarkoittaa 150 kilowatin eli 204 hevosvoiman etuakselille sijoitettua sähkömoottoria.

Voimalinjapalettiin kuuluvat sähköautojen kohdalla myös akustot, ja EV4:n kohdalla nekin mukailevat EV3:a. Pienemmällä akulla varustettu malliversio kulkee nimellä Base, ja se tarkoittaa 58,3 kilowattitunnin kapasiteettia, kun taas Long Range -malliversion isompi akku on 81,4-kilowattituntinen.

Toimintamatkoja tulikin jo sivuttua, mutta ne ovat hatchback-mallissa 410 kilometriä Baselle ja 590 kilometriä Long Rangelle. Kauneus on katsojan silmässä, mutta WLTP-syklillä EV4:n kauniimmaksi puoliskoksi tarkoitettu sedan yltää Basena 430 kilometriin ja Long Rangena vastaavasti jopa 630 kilometriin.

Kia ei paljasta auton pikalataustehoa, mutta kertoo isommankin akun yltävän 10:stä prosentista 80 prosentin varaustilaan 31 minuutissa. Lisäksi auto mahdollistaa virran ulosoton (V2L) 3,6 volttiampeerin teholla.

Siellä missä se on sähköverkon puolesta mahdollista, EV4 pystyy myös syöttämään akustaan virtaa verkkoon 10 volttiampeerin teholla. Tämä ominaisuus mahdollistaisi virran lataamisen edullisen sähkön aikaan, ja vastaavasti virtaa voisi syöttää verkkoon niinä hetkinä kun se on kalliimpaa.

Jos ja kun suorituskyky kiinnostaa, EV4 kiihtyy molemmissa korimuodoissaan nollasta sataan 7,4 sekunnissa pienemmällä akulla ja 7,7 sekunnissa painavammalla akulla. Huippunopeus on aina 170 kilometriä tunnissa.

EV4 edustaa ulkoa ja sisältä vankkaa Kian EV-sarjan tyyliä, ja auton ohjaamossa tämä tarkoittaa tuttua ilmettä sekä kahden 12,3 tuuman diginäytön kokonaisuutta. Muutamia toimintoja on säästetty yleisön pyynnöstä fyysisille painikkeille, ja ilmastoinnin säädöt hoituvat niin ikään totutusti 5,3 tuuman pikkunäytön kautta.

Kia on jo parinkymmenen vuoden ajan panostanut vahvasti Eurooppaan, mikä näkyy pelkästään Eurooppaan suunnattuina malleina ja tietysti myös tuotantona Euroopassa. Kian Slovakian tehdas on tunnettu Ceedin ja Sportagen tuotannosta, mutta hatchback-mallinen EV4 tulee olemaan tehtaan ensimmäinen sähköauto.

Muillekin kuin Euroopan markkinoille suunnattu sedan-mallinen EV4 tullaan sen sijaan valmistamaan Autoland Gwangmyeongissa Etelä-Koreassa EV3:n ja EV9:n rinnalla.

EV4:n Korean-tuotanto on alkamassa jo maaliskuussa, mutta Euroopassa ensimmäiset EV4:t nähdään vasta vuoden toisella puoliskolla.

Lähde: Kia

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat