14.11.2021 Liikenne Kierrä ruuhkat, tietyöt ja löydä latauspaikka – näillä vinkein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tietyöt, ruuhkat ja muut pullonkaulat sekä tulevan reitin ajokelin voi selvittää jo ennen ajoon lähtöä, kiitos Liikennetilanne-palvelun, jossa ovat myös sähköautojen latauspaikat kartalla. Kun autoilija on suuntaamassa muille kuin omille vakioreiteille, voi olla syytä ennakolta selvittää, mikä on fiksuin reitti ja mihin aikaan. Omien vakioreittien pullonkaulat niin ajoreittien kuin otollisten ajoaikojenkin suhteen ovat todennäköisesti jo autoilijan selkäytimessä.Avuksi käy Liikennetilanne-palvelu, jonka kartoilla ovat esillä Fintrafficin, Väyläviraston sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keräämiä liikennetietoja.Fintraffic on liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa toimiva erityistehtäväkonserni, jonka tehtävänä on varmistaa turvallinen, sujuva ja ympäristöystävällinen liikkuminen maanteillä, raiteilla, vesillä ja ilmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistunut palveluLiikennetilanne-palvelu muokkautui edukseen aivan vastikään: palvelun käytettävyys kohentui ja tietojen tarkastelu helpottui.Autoilija saa täältä tietoa tieliikennettä haittaavista häiriöistä, ajokelistä ja sen ennusteesta, liikenteen sujuvuudesta ja ruuhkista, kelirikon aiheuttamista painorajoituksista, auki ja kiinni olevista jääteistä sekä kuvia tiellä olevista kameroista. Karttapohjalla saa tietoonsa myös sähköautojen latausasemat.Liikennetilanne-palvelulla on kuukausittain 70 000–100 000 käyttäjää.Liikennetilanne-palvelu toimii myös älykännykällä. Mobiilisovelluksen voi ladata ilmaiseksi Play Storesta tai App Storesta. Matkapuhelimen näytöllä karttasovelluksen tiirailu on tosin välillä työlästä ja symbolit pienikokoisia.Pääväylien varsilta kamerakuvaaPääväylien varsilla sijaitsevat kelikamerat ottavat säännöllisesti kuvia tieolosuhteista. Kuvista voi päätellä ajokelejä kuten tienpinnan märkyyttä, lumi- tai vesisadetta, sohjoa tai uria tiellä. Kuvasato kielii myös liikenteen sujuvuudesta kuten mahdollisesta jonoutumisesta.Kelikamerat ovat edukseen uusiutuneessa palvelussa jaoteltu maantieteellisesti eli sijaintiensa mukaisesti, mikä helpottaa kuvien etsintää omalta ajoreitiltä. Samassa yhteydessä selviää lähimmän tiesääaseman keräämät tiedot kuten tuulen voimakkuus sekä ilman ja tienpinnan lämpötila.Vihmooko vettä, paiskooko räntää?Liikennetilanne-palvelun tärkeä käyttötapa on selvittää ajokeli nyt ja lähitulevaisuuteen ennustettuna. Ajokeli-näkymästä selviää tiejaksoittain ajokelin, säätilan, tuulen nopeuden ja suunnan sekä ilman ja tienpinnan lämpötilan. Tarjolla on myös ennustetietoa ajokelin kehittymisestä.Palvelussa kerrotut ajokelitiedot perustuvat Fintraffic Tien tiesääasemista kerättyyn tietoon sekä Vaisalan säämalleihin perustuviin ennusteisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuuhkaisuuden mittaamistaPalvelun ruuhkat-näkymä esittää reaaliaikaisen liikennetilanteen yksittäisissä mittapisteissä koko maassa.Ruuhkaisuutta seurataan yksittäisten mittauspisteiden avulla. Ne ovat tiehen upotettuja induktiosilmukoita, jotka kykenevät tunnistamaan ylitse ajavat autot ja määrittelemään ajoneuvojen ajonopeuden ja tyypin. Mittauspisteiden tiedoista lasketaan pisteen ylittävien autojen määrä ja keskinopeus viiden minuutin ajalta ja verrataan tätä laskennallisesti määriteltyihin sujuvan liikenteen arvoihin. Viidenlaisia häiriötiedotteita Häiriötiedotteet kertovat liikennettä haittaavista tapahtumista. Ne laaditaan teitä reaaliaikaisesti valvovissa tieliikennekeskuksissa. Häiriötiedotteita lähetetään onnettomuuksista sekä muista liikenteen haasteista, joita voivat olla esimerkiksi kelitilanne, este, esine tai eläin tiellä, liikennerajoitukset, hankalat näkyvyys- ja ympäristöolosuhteet, vaaraa kanssakulkijoille aiheuttava ajoneuvo tai kuljetus. Häiriötiedotteissa kerrotaan arvio häiriön kestosta, vaikutuksista ja mahdollisista liikennejärjestelyistä. Ensitiedotteet ovat onnettomuustilanteista ensimmäiseksi laadittavia tiedotteita, jotka perustuvat Hätäkeskuksen automaattisesti välittämiin tietoihin onnettomuuden lajista ja sijainnista. Ensitiedotteen sisältöä tarkennetaan sen jälkeen, kun häiriöpaikalta saadaan viranomaistietoa. Ensitiedotteet poistuvat kartalta automaattisesti 30 minuuttia viestin lähettämisestä. Liikennetiedote on puolestaan liikenteen häiriötilanteista annettava tiedote, joka perustuu Fintrafficin tieliikenneohjauksen tieliikennekeskuksilta tai muilta viranomaisilta saatuihin vahvistettuihin tietoihin. Liikennetiedotteissa pyritään kuvaamaan häiriön aiheuttamat vaikutukset liikenteelle sekä arvio häiriön kestosta. Tilanne ohi -tiedote kertoo aikaisemman häiriön vaikutusten loppumisesta ja liikenteen palautumisesta normaaliksi. Tietyötiedotteet välittävät tiedon liikennettä häiritsevistä ja liikennettä vakavasti häiritsevistä tietöistä, niiden kestosta ja mahdollisista erikoisjärjestelyistä. Painorajoitukset ovat maanteillä voimassa olevia kelirikon aiheuttamia painorajoituksia. Painorajoituksista kerrotaan painorajoituksen sijainti ja rajoitettu tiejakso sekä varsinainen painorajoitus. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Fintraffic, Väylävirasto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficoma:4:{i:0;s:5:"87880";i:1;s:6:"100082";i:2;s:5:"70335";i:3;s:5:"39789";} Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster