24.11.2020 Ajoneuvot Kiinalainen sähköauto Didi D1 näyttää niin kovin tutulta – härski kopio? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Didi D1 on uusi liikkumispalveluiden käyttöön suunniteltu kiinalainen sähköauto, mutta mieleen tulee ensimmäisenä Volkswagen ID.3. Noinkohan yhdennäköisyys on sattumaa, vaiko sittenkin tietoinen valinta. Didi D1 on täysin uusi sähköauto Kiinan markkinoille, mutta se on tavallista mielenkiintoisempi. Valmistaja kertoo sen olevan ensimmäinen yksityisiä liikkumispalveluja varten alusta asti kehitetty sähköauto.Tässä kohti on tärkeää tietää, että valmistaja Didi ei oikeastaan ole autonvalmistaja, vaan autoja kuljettajille vuokraava yritys. Didillä on yli 550 miljoonaa käyttäjää ja kuljettajiakin kymmeniä miljoonia.Samasta syystä Didi, tai oikeammin Didi Chuxing, on toiminut yhteistyössä BYD:n kanssa, joka on maailman suurin sähköautovalmistaja ja omaa pitkän kokemuksen myös akkuteknologiasta. Uusia Didi D1 -sähköautoja nähdään Kiinan suurimmissa kaupungeissa jo seuraavien kuukausien aikana ja vuoden 2021 tavoitellaan valmistettavaksi ensimmäiset 100 000 autoa. Kiinalaisten liikkumispalvelujen potentiaali on hurja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDidi D1Teknisistä tiedoista kerrottakoon tärkeimpänä, että autossa on kapasiteetiltaan 50 kilowattitunnin akku. Tämän avulla luvataan saavuttaa 418 kilometrin NEDC-syklin mukainen toimintamatka, joka on siis eri asia kuin nykyään Euroopassa käytettävä WLTP-mittaustapa. Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 100 kilowattia ja huippunopeudeksi on asetettu 130 kilometriä tunnissa.Tuleva sähköauto Didi D1 pitää sisällään näitä liikkumispalveluja varten suunnitellun avustinjärjestelmän, joka kulkee nimellä Didi Smart Driver. Tämä hoitaa kuljettajan tunnistautumisen, kertoo lähtöpisteen ja määränpään sekä auttaa maksun ja asiakaspalvelun kanssa. Lisäksi sen kerrotaan tehostavan energiankäyttöä ja valmistajan mukaan D1 kuluttaa 12,8 kWh/100km joissakin olosuhteissa, joka on lukemana varsin kohtuullinen.Tutussa muotissaMikäli auton muodot tuntuvat tutulta, emme osaa väittää vastaankaan. Yllä näkyvä Volkswagen ID.3 esitteli hyvin samankaltaisen muotokielen jo huomattavasti aiemmin. Didi D1 muistuttaa Volkswagenin muotoilusta monellakin tavalla.Vanteet, takavalot ja kyljen ikkunalinja ovat hyvin samankaltaiset eikä kyljestä näkyvä a-pilarista, katon kautta, c-pilariin jatkuva vaalea koriste-elementtikään eroa suuremmin muodoltaan. Erojakin on. Didi D1 tarjoaa suunniteltua käyttöä silmällä pitäen niin sanotu kaapparioven eli auton takaovi on saranoitu takareunasta kulun helpottamiseksi.Kiinalaisten ei tarvitse näillä näkymin näitä autoja vertailla, sillä tällä hetkellä ID.3 ei ole tarjolla Kiinassa eikä se ole myöskään saksalaisvalmistajan suunnitelmissa. Volkswagen aikoo tähdätä niille markkinoille SUV-mallistolla. Vastaavasti Didi D1 tuskin tulee tarjolle Eurooppaan ainakaan kovin pian.Kuvat: Didi, Volkswagen ja lähteet: Didi, Handelsblatt Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija