24.11.2020 Ajoneuvot Kiinalainen sähköauto Didi D1 näyttää niin kovin tutulta – härski kopio? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Didi D1 on uusi liikkumispalveluiden käyttöön suunniteltu kiinalainen sähköauto, mutta mieleen tulee ensimmäisenä Volkswagen ID.3. Noinkohan yhdennäköisyys on sattumaa, vaiko sittenkin tietoinen valinta. Didi D1 on täysin uusi sähköauto Kiinan markkinoille, mutta se on tavallista mielenkiintoisempi. Valmistaja kertoo sen olevan ensimmäinen yksityisiä liikkumispalveluja varten alusta asti kehitetty sähköauto.Tässä kohti on tärkeää tietää, että valmistaja Didi ei oikeastaan ole autonvalmistaja, vaan autoja kuljettajille vuokraava yritys. Didillä on yli 550 miljoonaa käyttäjää ja kuljettajiakin kymmeniä miljoonia.Samasta syystä Didi, tai oikeammin Didi Chuxing, on toiminut yhteistyössä BYD:n kanssa, joka on maailman suurin sähköautovalmistaja ja omaa pitkän kokemuksen myös akkuteknologiasta. Uusia Didi D1 -sähköautoja nähdään Kiinan suurimmissa kaupungeissa jo seuraavien kuukausien aikana ja vuoden 2021 tavoitellaan valmistettavaksi ensimmäiset 100 000 autoa. Kiinalaisten liikkumispalvelujen potentiaali on hurja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDidi D1Teknisistä tiedoista kerrottakoon tärkeimpänä, että autossa on kapasiteetiltaan 50 kilowattitunnin akku. Tämän avulla luvataan saavuttaa 418 kilometrin NEDC-syklin mukainen toimintamatka, joka on siis eri asia kuin nykyään Euroopassa käytettävä WLTP-mittaustapa. Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 100 kilowattia ja huippunopeudeksi on asetettu 130 kilometriä tunnissa.Tuleva sähköauto Didi D1 pitää sisällään näitä liikkumispalveluja varten suunnitellun avustinjärjestelmän, joka kulkee nimellä Didi Smart Driver. Tämä hoitaa kuljettajan tunnistautumisen, kertoo lähtöpisteen ja määränpään sekä auttaa maksun ja asiakaspalvelun kanssa. Lisäksi sen kerrotaan tehostavan energiankäyttöä ja valmistajan mukaan D1 kuluttaa 12,8 kWh/100km joissakin olosuhteissa, joka on lukemana varsin kohtuullinen.Tutussa muotissaMikäli auton muodot tuntuvat tutulta, emme osaa väittää vastaankaan. Yllä näkyvä Volkswagen ID.3 esitteli hyvin samankaltaisen muotokielen jo huomattavasti aiemmin. Didi D1 muistuttaa Volkswagenin muotoilusta monellakin tavalla.Vanteet, takavalot ja kyljen ikkunalinja ovat hyvin samankaltaiset eikä kyljestä näkyvä a-pilarista, katon kautta, c-pilariin jatkuva vaalea koriste-elementtikään eroa suuremmin muodoltaan. Erojakin on. Didi D1 tarjoaa suunniteltua käyttöä silmällä pitäen niin sanotu kaapparioven eli auton takaovi on saranoitu takareunasta kulun helpottamiseksi.Kiinalaisten ei tarvitse näillä näkymin näitä autoja vertailla, sillä tällä hetkellä ID.3 ei ole tarjolla Kiinassa eikä se ole myöskään saksalaisvalmistajan suunnitelmissa. Volkswagen aikoo tähdätä niille markkinoille SUV-mallistolla. Vastaavasti Didi D1 tuskin tulee tarjolle Eurooppaan ainakaan kovin pian.Kuvat: Didi, Volkswagen ja lähteet: Didi, Handelsblatt Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle