24.11.2020 Ajoneuvot Kiinalainen sähköauto Didi D1 näyttää niin kovin tutulta – härski kopio? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Didi D1 on uusi liikkumispalveluiden käyttöön suunniteltu kiinalainen sähköauto, mutta mieleen tulee ensimmäisenä Volkswagen ID.3. Noinkohan yhdennäköisyys on sattumaa, vaiko sittenkin tietoinen valinta. Didi D1 on täysin uusi sähköauto Kiinan markkinoille, mutta se on tavallista mielenkiintoisempi. Valmistaja kertoo sen olevan ensimmäinen yksityisiä liikkumispalveluja varten alusta asti kehitetty sähköauto. Tässä kohti on tärkeää tietää, että valmistaja Didi ei oikeastaan ole autonvalmistaja, vaan autoja kuljettajille vuokraava yritys. Didillä on yli 550 miljoonaa käyttäjää ja kuljettajiakin kymmeniä miljoonia. Samasta syystä Didi, tai oikeammin Didi Chuxing, on toiminut yhteistyössä BYD:n kanssa, joka on maailman suurin sähköautovalmistaja ja omaa pitkän kokemuksen myös akkuteknologiasta. Uusia Didi D1 -sähköautoja nähdään Kiinan suurimmissa kaupungeissa jo seuraavien kuukausien aikana ja vuoden 2021 tavoitellaan valmistettavaksi ensimmäiset 100 000 autoa. Kiinalaisten liikkumispalvelujen potentiaali on hurja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Didi D1 Teknisistä tiedoista kerrottakoon tärkeimpänä, että autossa on kapasiteetiltaan 50 kilowattitunnin akku. Tämän avulla luvataan saavuttaa 418 kilometrin NEDC-syklin mukainen toimintamatka, joka on siis eri asia kuin nykyään Euroopassa käytettävä WLTP-mittaustapa. Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 100 kilowattia ja huippunopeudeksi on asetettu 130 kilometriä tunnissa. Tuleva sähköauto Didi D1 pitää sisällään näitä liikkumispalveluja varten suunnitellun avustinjärjestelmän, joka kulkee nimellä Didi Smart Driver. Tämä hoitaa kuljettajan tunnistautumisen, kertoo lähtöpisteen ja määränpään sekä auttaa maksun ja asiakaspalvelun kanssa. Lisäksi sen kerrotaan tehostavan energiankäyttöä ja valmistajan mukaan D1 kuluttaa 12,8 kWh/100km joissakin olosuhteissa, joka on lukemana varsin kohtuullinen. Tutussa muotissa Mikäli auton muodot tuntuvat tutulta, emme osaa väittää vastaankaan. Yllä näkyvä Volkswagen ID.3 esitteli hyvin samankaltaisen muotokielen jo huomattavasti aiemmin. Didi D1 muistuttaa Volkswagenin muotoilusta monellakin tavalla. Vanteet, takavalot ja kyljen ikkunalinja ovat hyvin samankaltaiset eikä kyljestä näkyvä a-pilarista, katon kautta, c-pilariin jatkuva vaalea koriste-elementtikään eroa suuremmin muodoltaan. Erojakin on. Didi D1 tarjoaa suunniteltua käyttöä silmällä pitäen niin sanotu kaapparioven eli auton takaovi on saranoitu takareunasta kulun helpottamiseksi. Kiinalaisten ei tarvitse näillä näkymin näitä autoja vertailla, sillä tällä hetkellä ID.3 ei ole tarjolla Kiinassa eikä se ole myöskään saksalaisvalmistajan suunnitelmissa. Volkswagen aikoo tähdätä niille markkinoille SUV-mallistolla. Vastaavasti Didi D1 tuskin tulee tarjolle Eurooppaan ainakaan kovin pian. Kuvat: Didi, Volkswagen ja lähteet: Didi, Handelsblatt Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt