24.11.2020 Ajoneuvot Kiinalainen sähköauto Didi D1 näyttää niin kovin tutulta – härski kopio? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Didi D1 on uusi liikkumispalveluiden käyttöön suunniteltu kiinalainen sähköauto, mutta mieleen tulee ensimmäisenä Volkswagen ID.3. Noinkohan yhdennäköisyys on sattumaa, vaiko sittenkin tietoinen valinta. Didi D1 on täysin uusi sähköauto Kiinan markkinoille, mutta se on tavallista mielenkiintoisempi. Valmistaja kertoo sen olevan ensimmäinen yksityisiä liikkumispalveluja varten alusta asti kehitetty sähköauto.Tässä kohti on tärkeää tietää, että valmistaja Didi ei oikeastaan ole autonvalmistaja, vaan autoja kuljettajille vuokraava yritys. Didillä on yli 550 miljoonaa käyttäjää ja kuljettajiakin kymmeniä miljoonia.Samasta syystä Didi, tai oikeammin Didi Chuxing, on toiminut yhteistyössä BYD:n kanssa, joka on maailman suurin sähköautovalmistaja ja omaa pitkän kokemuksen myös akkuteknologiasta. Uusia Didi D1 -sähköautoja nähdään Kiinan suurimmissa kaupungeissa jo seuraavien kuukausien aikana ja vuoden 2021 tavoitellaan valmistettavaksi ensimmäiset 100 000 autoa. Kiinalaisten liikkumispalvelujen potentiaali on hurja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDidi D1Teknisistä tiedoista kerrottakoon tärkeimpänä, että autossa on kapasiteetiltaan 50 kilowattitunnin akku. Tämän avulla luvataan saavuttaa 418 kilometrin NEDC-syklin mukainen toimintamatka, joka on siis eri asia kuin nykyään Euroopassa käytettävä WLTP-mittaustapa. Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 100 kilowattia ja huippunopeudeksi on asetettu 130 kilometriä tunnissa.Tuleva sähköauto Didi D1 pitää sisällään näitä liikkumispalveluja varten suunnitellun avustinjärjestelmän, joka kulkee nimellä Didi Smart Driver. Tämä hoitaa kuljettajan tunnistautumisen, kertoo lähtöpisteen ja määränpään sekä auttaa maksun ja asiakaspalvelun kanssa. Lisäksi sen kerrotaan tehostavan energiankäyttöä ja valmistajan mukaan D1 kuluttaa 12,8 kWh/100km joissakin olosuhteissa, joka on lukemana varsin kohtuullinen.Tutussa muotissaMikäli auton muodot tuntuvat tutulta, emme osaa väittää vastaankaan. Yllä näkyvä Volkswagen ID.3 esitteli hyvin samankaltaisen muotokielen jo huomattavasti aiemmin. Didi D1 muistuttaa Volkswagenin muotoilusta monellakin tavalla.Vanteet, takavalot ja kyljen ikkunalinja ovat hyvin samankaltaiset eikä kyljestä näkyvä a-pilarista, katon kautta, c-pilariin jatkuva vaalea koriste-elementtikään eroa suuremmin muodoltaan. Erojakin on. Didi D1 tarjoaa suunniteltua käyttöä silmällä pitäen niin sanotu kaapparioven eli auton takaovi on saranoitu takareunasta kulun helpottamiseksi.Kiinalaisten ei tarvitse näillä näkymin näitä autoja vertailla, sillä tällä hetkellä ID.3 ei ole tarjolla Kiinassa eikä se ole myöskään saksalaisvalmistajan suunnitelmissa. Volkswagen aikoo tähdätä niille markkinoille SUV-mallistolla. Vastaavasti Didi D1 tuskin tulee tarjolle Eurooppaan ainakaan kovin pian.Kuvat: Didi, Volkswagen ja lähteet: Didi, Handelsblatt Lue lisää Kaikki artikkelit 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?