7.3.2023 Ajoneuvot Kiinalaisen Nion ratkaisu latausongelmiin: sähköauton akku vaihtoon kolmessa minuutissa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen suurin haaste polttomoottoriautoon nähden on akun latausnopeus. Vaikka supertehokkaat laturit ovat yleistymässä vauhdilla, lataus tyhjästä täyteen vie silti minimissään kymmeniä minuutteja. Paitsi silloin, kun alla on kiinalainen Nio. Olympiakaupunki Lillehammerin keskustan tuntumassa sijaitseva rakennus muistuttaa erehdyttävästi autopesulaa. Pienen mökin kylkeen on rakennettu katos, jonka sisällä tapahtuu sähköautomielessä lähes taianomainen operaatio. Vaatimattoman näköisen rakennuksen alla piilee robotti, jonka tehtävänä on vaihtaa Nion sähköautoihin akkuja.Akun vaihtaminen on tähän asti ollut kallista puuhaa. Hetki sitten uutisoimme Moottorin nettisivuilla, kuinka Poschen Taycanin patterin vaihtaminen maksoi omistajalle muhkeat 80 000 euroa. Nion tapauksessa moista ei pääse syntymään, sillä auton akut ovat vuokratavaraa, josta maksetaan kuukausittaista maksua.Nio siirtyy automaattisesti latausasemalle ja lukittuu paikoilleen. Robotti irrottaa akun ja siirtää sen varastoon lataukseen. Kuvassa lattialuukut ovat avoinna huoltotoimien vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRobotti kolistelee auton allaNio on ensimmäinen valmistaja, joka on saanut sähköautojen vaihdettavat akut toimimaan käytännössä. Vastaavan asian äärellä on pilotoinut tiettävästi ainakin Tesla ja Renault. Kumpikaan valmistaja ei onnistunut tehtävässään, mutta Niolla tie ei noussut pystyyn.Akun vaihto-operaatio on simppeli ja suoraviivainen. Auto ajetaan vaihtopisteen edessä sijaitsevaan parkkiruutuun ja painetaan keskikonsolin näytöstä vaihtonamiskaa. Tämän jälkeen auto ajaa itsensä vaihtopisteelle, ja robotti aloittaa työnsä.Robotti liikuttaa autoa sivuttaissuunnassa, jotta auton helmoista nostavat tuet asettuvat oikeille kohdilleen. Auto kohoaa muutaman kymmenen sentin verran ilmaan, jotta laitteistolle saadaan riittävästi tilaa operoida. Auton alta kuuluu muutama kolaus, ja akku häviää maan alla sijaitsevaan varastoon ladattavaksi.Akun irrotuksen jälkeen kuluu minuutti, minkä jälkeen uusi akku nostetaan auton pohjaa vasten ja robotti kolauttaa sen paikoilleen. Kuljettaja ja matkustajat istuvat auton sisällä vaihto-operaation ajan, eikä kuskilta vaadita mitään toimenpiteitä. Kun täysi akku on asennettu kärryn pohjaan, on koko homma valmis ja kuski voi ajaa autonsa pois vaihtopisteeltä.Akunvaihtopiste, jossa operaatio tapahtuu, on yksinkertainen rakennus. Näitä löytyy Norjasta viisi.360 vaihtoa vuorokaudessaKokonaisuudessaan hommaan tuhraantuu aikaa valmistajan ilmoituksen mukaan kolme minuuttia. Aivan tarkkaa aikaa ei vaihto-operaatiossa tullut kellotettua, mutta kahvia tuossa ajassa ei välttämättä olisi ehtinyt hörpätä. Uusi akku on varaukseltaan 90-prosenttinen, mikä johtuu siitä, että akun käyttöikä halutaan pitää mahdollisimman pitkänä.Pelkästään Norjassa Niolla on viisi akunvaihtopistettä, joissa autoonsa saa miltei täyden akun minuuteissa. Yksi akkuasema pystyy suorittamaan vuorokaudessa 360 vaihtoa, joten kapasiteettia riittää.Nio tarjoaa autoihinsa kolmea eri akkukokoa: 75 kWh, 100 kWh ja 150 kWh. Näistä viimeisin ei ole vielä tullut markkinoille Euroopassa, mutta sen pitäisi tapahtua tämän vuoden puolella. Koska kyseessä on vuokrattu akku, voi Nio-kuski halutessaan ajella arkiajot pienemmällä akulla ja vuokrata pidemmän matkan tarpeeseen isomman, jopa tuhanteen kilometriin yltävän akun.Akunvaihto käynnistetään auton kosketusnäytöstä, eikä kuskilta vaadita muuta.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus ja Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla