7.3.2023 Ajoneuvot Kiinalaisen Nion ratkaisu latausongelmiin: sähköauton akku vaihtoon kolmessa minuutissa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen suurin haaste polttomoottoriautoon nähden on akun latausnopeus. Vaikka supertehokkaat laturit ovat yleistymässä vauhdilla, lataus tyhjästä täyteen vie silti minimissään kymmeniä minuutteja. Paitsi silloin, kun alla on kiinalainen Nio. Olympiakaupunki Lillehammerin keskustan tuntumassa sijaitseva rakennus muistuttaa erehdyttävästi autopesulaa. Pienen mökin kylkeen on rakennettu katos, jonka sisällä tapahtuu sähköautomielessä lähes taianomainen operaatio. Vaatimattoman näköisen rakennuksen alla piilee robotti, jonka tehtävänä on vaihtaa Nion sähköautoihin akkuja.Akun vaihtaminen on tähän asti ollut kallista puuhaa. Hetki sitten uutisoimme Moottorin nettisivuilla, kuinka Poschen Taycanin patterin vaihtaminen maksoi omistajalle muhkeat 80 000 euroa. Nion tapauksessa moista ei pääse syntymään, sillä auton akut ovat vuokratavaraa, josta maksetaan kuukausittaista maksua.Nio siirtyy automaattisesti latausasemalle ja lukittuu paikoilleen. Robotti irrottaa akun ja siirtää sen varastoon lataukseen. Kuvassa lattialuukut ovat avoinna huoltotoimien vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRobotti kolistelee auton allaNio on ensimmäinen valmistaja, joka on saanut sähköautojen vaihdettavat akut toimimaan käytännössä. Vastaavan asian äärellä on pilotoinut tiettävästi ainakin Tesla ja Renault. Kumpikaan valmistaja ei onnistunut tehtävässään, mutta Niolla tie ei noussut pystyyn.Akun vaihto-operaatio on simppeli ja suoraviivainen. Auto ajetaan vaihtopisteen edessä sijaitsevaan parkkiruutuun ja painetaan keskikonsolin näytöstä vaihtonamiskaa. Tämän jälkeen auto ajaa itsensä vaihtopisteelle, ja robotti aloittaa työnsä.Robotti liikuttaa autoa sivuttaissuunnassa, jotta auton helmoista nostavat tuet asettuvat oikeille kohdilleen. Auto kohoaa muutaman kymmenen sentin verran ilmaan, jotta laitteistolle saadaan riittävästi tilaa operoida. Auton alta kuuluu muutama kolaus, ja akku häviää maan alla sijaitsevaan varastoon ladattavaksi.Akun irrotuksen jälkeen kuluu minuutti, minkä jälkeen uusi akku nostetaan auton pohjaa vasten ja robotti kolauttaa sen paikoilleen. Kuljettaja ja matkustajat istuvat auton sisällä vaihto-operaation ajan, eikä kuskilta vaadita mitään toimenpiteitä. Kun täysi akku on asennettu kärryn pohjaan, on koko homma valmis ja kuski voi ajaa autonsa pois vaihtopisteeltä.Akunvaihtopiste, jossa operaatio tapahtuu, on yksinkertainen rakennus. Näitä löytyy Norjasta viisi.360 vaihtoa vuorokaudessaKokonaisuudessaan hommaan tuhraantuu aikaa valmistajan ilmoituksen mukaan kolme minuuttia. Aivan tarkkaa aikaa ei vaihto-operaatiossa tullut kellotettua, mutta kahvia tuossa ajassa ei välttämättä olisi ehtinyt hörpätä. Uusi akku on varaukseltaan 90-prosenttinen, mikä johtuu siitä, että akun käyttöikä halutaan pitää mahdollisimman pitkänä.Pelkästään Norjassa Niolla on viisi akunvaihtopistettä, joissa autoonsa saa miltei täyden akun minuuteissa. Yksi akkuasema pystyy suorittamaan vuorokaudessa 360 vaihtoa, joten kapasiteettia riittää.Nio tarjoaa autoihinsa kolmea eri akkukokoa: 75 kWh, 100 kWh ja 150 kWh. Näistä viimeisin ei ole vielä tullut markkinoille Euroopassa, mutta sen pitäisi tapahtua tämän vuoden puolella. Koska kyseessä on vuokrattu akku, voi Nio-kuski halutessaan ajella arkiajot pienemmällä akulla ja vuokrata pidemmän matkan tarpeeseen isomman, jopa tuhanteen kilometriin yltävän akun.Akunvaihto käynnistetään auton kosketusnäytöstä, eikä kuskilta vaadita muuta.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus ja Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?