24.4.2025

Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot

Kuva Petri Munukka
MG 3 Hybrid

Asiakkaat haluavat yhtä, päättäjät toista. Jopa tuontitariffit mutkistavat kiinalaismerkkien tilannetta.

Alkuvuoden myynneissä kiinalaismerkeillä menee hyvin. Yhteensä Kiina-merkkien markkinaosuus nousi peräti 78 prosenttia Euroopassa kuluvan vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana, merkitsen yli 148 000 auton myyntiä. Markkinaosuutena tämä tarkoittaa 4,5 % viipaletta kakusta.

Mutta kasvu on tullut polttomoottorivetoisesti. Sähköautoissa kiinalaismerkkien osuus polki paikallaan, 7,9 %, ja merkkien omassa myynnissä täyssähkön osuus kasvoi 29 %, eli yleisen markkinatrendin verran. Samoin täyssähköautojen osuus kiinalaismerkkien myynnistä oli enää 29 %. Samalla ei-ladattavien mallien, eli täyshybridien ja bensiinimallien, myynti on noussut 100 % vuodentakaisesta.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentit (1)

  • SEPPO KOPONEN

    Tuo väliotsikko ”asiakkaat yhtä, päättäjät toista” tiivistää tilanteen hyvin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat