9.2.2023

Kiinalaisvalmistaja Maxus pyrkii vieläkin enemmän piireihin uudella tila-automallillaan

Maxus lanseerasi uuden Mifa9-mallin Suomessa. Ensin tulee 7-paikkainen versio, 8-paikkainen malli ja neliveto tulevat myöhemmin.

Kiinalainen SAIC Maxus lanseerasi uusia automalleja Suomessa. Myynnissä on jo Maxus T90 EV -avolava ja myöhemmin kevättalvesta myyntiin tulee myös Suomessa lehdistölle esitelty Maxus Mifa9.

Nyt esitelty Mifa9 oli 7-paikkainen tila-auto, myöhemmin tänä vuonna siitä on tulossa vielä 8-paikkainen versio. Lisäksi auton saa myöhemmin myös nelivetona. Nyt esitellyn Mifa9:n lisäksi Maxus esittelee tänä vielä tänä vuonna uuden hyötyautomallin sekä uuden henkilöautomallin. Kaikki esiteltävät automallit ovat täyssähköautoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

5,3 metriä pitkä tila-auto

Maxuksella on mennyt Suomessa ihan hyvin, sen parin vuoden aikana, mitä automerkki Suomessa on ollut. Täyssähköisten pakettiautojen ensirekisteröinneissä Maxus ponkaisi sijalle 5 ja täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröinneissä sijalle 19. Täyssähköisiä henkilöautoja, johon nyt lanseerattu uutuus Mifa9 myös kuuluu, Maxus-merkkisinä rekisteröitiin viime vuonna 129 kappaletta.

Maahantuojan mukaan erityisesti ammattikuljettajilta, kuten esimerkiksi takseilta on tullut Maxuksesta paljon positiivista palautetta, Maxuksen malleilla on niin sanotusti ”päästy piireihin”.

Nyt esitelty Mifa9-automalli iskee myös erityisesti taksien maailmaan ja arvatenkin samoihin piireihin sillä Maxus myös pyrkii. Mifa9 on niin sanottu luksus-MPV, joka tarjoaa valmistajan mukaan hyvät tilat. Ensi-istumalta voi sanoa, että kyllä todellakin tarjoaa, kaikilla kolmella penkkirivillä on erittäin hyvin jalkatilaa myös aikuisille ihmisille. Auto on lähes 5,3 metriä pitkä ja tasan kaksi metriä leveä, joten väljää on.

Akseliväli on 3,2 metriä, joka on siis suunnilleen sama kuin perus tonniluokan pakettiauton korissa olevassa tila-autossa. Mifa9 on kuitenkin noin kymmenen senttiä matalampi kuin perus-pakun alustalle tehdyt tila-autot tai pikkubussit yleisesti, joka tekee siitä sulavamman ja oletettavasti myös energiankulutuksen kannalta järkevämmän. Maxus on vieläkin useita senttejä matalampi kuin esimerkiksi Volkswagen Multivan. Jarrullinen vetomassa Mifa9:ssä on 1 000 kiloa.

Luksusluokan istuimet takana

Maxuksen matkustamoon kuljetaan molemmin puolin avattavista liukuovista. Kulkiessa takimmaiselle penkkiriville, keskirivin penkit eivät taitu edestä pois, vaan niiden välistä sujahdetaan takaistuimelle. Keskirivin penkkien etäisyyttä toisistaan voi myös säätää sähköisesti, jolloin niiden väliin jäävää kulkutila kasvaa tai pienenee.

Mifa9 tulee aluksi tarjolle 7-paikkaisena versiona, jossa sen keskimmäinen istuinrivi tarjoaa matkustajille erityistä luksusta, maahantuojan RSA Suomen toimitusjohtajan Christer Stahl sanoin, "parempaa kuin Finnairin business-luokassa". Keski-rivillä Mifassa on tarjolla moneen suuntaan säätyvät istuimet. Istuimille annetaan käskyjä kyynärnojassa olevasta kosketusnäytöstä, josta saa napsittua päälle vaikka hieronnan. Istuimista löytyvät myös juomatelineet sekä pienet pöydät.

Keskirivin istuimet saa myös lokoisaan makuuasentoon. Kolaritilanteessa luiskahtamisen vaaraa lattialle ei makaavasta asennosta ole, sillä molemmat keskipaikat on varmistettu kahdella turvavöiden kiristimellä, niin olkavyölle kuin lannevyöllekin on omat kiristimensä. Mifa9 on saanut myös EuroNCAP-törmäystestissä viisi tähteä.

Jokainen istuinrivi Mifa9:ssä myös säätyy sähköllä. Mifa9 myös muuntuu tilanteen mukaan, silloin kun tarvitsee kuljettaa henkilöitä väljästi, viimeisin istuinrivi työntyy aivan taakse, jolloin tavaratilaa ei jää. Kun Mifa9:ssa tarvitsee kuljettaa enemmän tavaraa, istuinrivit työntyvät eteenpäin ja vapauttavat tilaa tavaroille.

Hinnat selviävät myöhemmin

Etuosastossa on myös väljää, mutta myös erittäin pelkistettyä. Ohjaamossa on vain ratti, 12,3 tuuman näyttö ja mittaristo, erilaisten kytkinten ja painikkeiden määrä on minimoitu. Kuljettajalle autosta löytyy langaton puhelimen lataus, mutta sen lisäksi autossa on usd-b ja -c-latausportit sekä myös 220 voltin lataus sähkölaitteille. Myös Apple CarPlay löytyy.

Matkustajien päällä oleva lasikatto tuo avaruutta ja valoa. Sisätiloja valaisee led-valaistus, jonka värimaailmaa voi muuttaa.

Mifa9 on Maxuksen muiden malllien tapaan täyssähköauto ja siinä on kapasiteetiltään 90 kilowattitunnin akku. WLTP:n mukainen toimintasäde autossa on 440 kilometristä 595 kilometriin. Hidas lataus on 11 kilowattia (3-vaihe) ja pikalatausteho maksimissaan 130 kilowattia, tällöin auton ajoakku täyttyy ihannetilanteessa 30 prosentista 80 prosenttiin 36 minuutissa. Autossa on myös lämpöpumppu.

Mifa9 on muotoilultaan ja tilankäytöltään jotain sellaista, mitä Suomessa ja Euroopassa ei ole juurikaan nähty, mutta esimerkiksi Kiinassa, auton suunnittelu- ja lähtömaassa tämän kaltaiset tila-autot ovat hyvin yleinen näky katukuvassa. Nyt nämä sukkulat alkavat yleistyä Suomessakin ja ensisilmäyksellä Mifa9:n uskoisi alkavan näkyäkin hyvin katukuvassa, jos vain hinta on kohdillaan. Maxus Mifa9:n hinnat eivät ole vielä tiedossa, mutta ne selviävät lähiviikkoina.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat