8.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Multivan – huippumukavaa matkantekoa hyvällä muunneltavuudella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Multivan on kokenut melkoiset muutokset varsinkin korin mittojen suhteen ja se sekä näkyy että tuntuu. Hyvää: Ajettavuus, näkyvyys, valoisuus, muunneltavuus. Huonoa: Ei nelivetoa saatavilla. Vuoden auto finaalissakin yleisön suosikiksi noussut Volkswagen ID. Buzz tavoittelee täydellisesti klassista Volkswagen Kleinbus -henkeä modernissa muodossa, mutta ei Volkswagen Multivan -tila-autokaan siitä kaukana ole. Multivanin kaksivärimaalauksessa on samaa perimää kuin klassisessa Kleinbusissa. Multivan myös kerää varsin paljon katseita kaksivärityksellään. Volkswagen Multivan on myös suoraan alenevassa polvessa Kleinbusin perillinen. Kleinbus, joka oli siis 1950- ja 60-luvuilla valmistetun Volkswagen Transporterin -henkilömallin nimitys, oli nimenomaan 8-paikkaisena henkilökuljetuksiin tarkoitettu pikkubussi, aivan kuten Multivankin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Merkittävästi matalampi Multivanin korin mittoja on muutettu nykyiseen ja uusimpaan uuteen sukupolveen melkoisesti, auto on enää vain 1,9 metriä korkea. Auton korkeus on pienentynyt lähes kymmenellä sentillä edellisestä sukupolvesta. Tällä on tietysti vaikutusta muun muassa polttoaineen kulutukseen. Sisätiloissa muuttunut korkeus ei tunnu lainkaan, eikä sisätilojen korkeus itse asiassa ole muuttunut miksikään – se on sama kuin ennenkin. Multivan on tarkoitettu henkilökuljetuksiin ja sisätilojen suunnitteluun on panostettu, se on muunneltavuudeltaan huippuluokkaa. Sen istuimet on irrotettavissa ja siirrettävissä kätevästi lattiassa olevia kiskoja pitkin. Istuimet voi taittaa pöydäksi ja kyynärnojat on irrotettavissa, jolloin esimerkiksi takarivin keskipaikan voi tarvittaessa siirtää vaikka keskirivin keskelle. Sen lisäksi auton voi speksata myös sellaisilla istuimilla, jotka voi sijoittaa halutessaan myös selkä menosuuntaan. Lisävarusteiden määrä matkustamoon on myös runsas, tarjolla on taittopöytää ja vaikka mitä. Koeajossa ollut yksilö oli pitkä versio, jolloin sen tavaratila on huomattavasti suurempi kuin lyhyemmän version. Tavaratila pitkässä versiossa on parikymmentä senttiä pidempi ja 763 litraa, kun lyhyessä versiossa tavaratilaa jää kolmannen penkkirivin taakse 469 litraa. Tämä lisää tavaratilan käytettävyyttä melkoisesti, vaikkakin lisälitrat on mitattu koko tavaratilasta aina lattiasta kattoon asti ja kaikkia niitä ei luonnollisesti pysty hyödyntämään käytössä. Kun pitkästä Multivanista napataan kaikki istuimet pois, ruuman koko on peräti yli neljä kuutiota. Auto on monikäyttöinen siinäkin mielessä, että se palvelee tarvittaessa myös pakuna, kun siitä poistaa takatilan istuimet. Pitkä versio on koriltaan tasan 20 senttiä pidempi kuin lyhyt versio, eikä lisäpituus vaikuta auton käsiteltävyyteen mitenkään, molemmissa malleissa on myös täsmälleen sama akseliväli. Hybridillä taloudellisesti Mielikuva siitä, että ”pakuun” tankataan dieseliä on niin vahva, että kun Multivania tankkaa ensimmäisen kerran, täytyy tarkistaa polttoainetankin korkista, söikö tämä tosiaan bensiiniä? Kyllä syö, sillä Multivan on tarjolla bensiinihybridinä, diesel-versiota ei uuden sukupolven myötä ole lainkaan saatavilla. Autossa on 110-kilowattinen 1,4-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori, yhteistehoa voimalinja tarjoaa 160 kilowattia (218 hv) ja vääntöä dieselin lailla 350 newtonmetriä. Sillä, että Multivan muutettiin dieseliä syövästä nakuttajasta bensiinihybridiksi, on esimerkiksi Suomessa suuri merkitys auton hintaan pienentyneiden hiilidioksidipäästöjen vuoksi. Multivanin hinta putosi verojen laskun myötä kymmeniä tuhansia euroja. Auton akun bruttokapasiteetti on 13 kilowattia, netto 10,4 kilowattia. WLTP-syklin mukainen toimintamatka pelkällä sähköllä on 47 kilometriä. Pikkupakkasessa liikkeelle lähdettäessä auto näytti, että akussa olisi virtaa 98 prosenttia ja toimintasädettä 41 kilometriä pelkällä sähköllä. Akku oli ladattu täyteen julkisessa latauspisteessä ja akun täyttö maksoi 3,23 euroa. WLTP-syklin mukaista testiä autolla ei ajettu, mutta niin sanotussa normaalissa työnmatkaliikenteessä pelkällä sähköllä päästiin 33 kilometriä. Autolla ajettiin sähkön loppumisen jälkeen vielä sataan kilometriin asti ja polttoainetta kului Multivanin ajotietokoneen mukaan 4,6 litra. Silloinkin kun akku on autossa tyhjänä, Multivanilla on helppo päästä seitsemän litran tuntumaan kulutuksessa, jopa alle ja mitä enemmän sähköä päivittäisissä ajoissaan pystyy käyttämään ja autoa ehtii lataamaan, sitä vähemmän polttoainetta kuluu. Latausta Multivan ottaa vastaan 3,6 kilowatin teholla, joka tarkoittaa sitä, että tyhjästä täyteen auton akun saa ladattua noin kolmessa tunnissa. Sen lisäksi, että matkustajat viihtyvät Multivanin avarassa ja valoisassa matkustamossa, myös kuljettaja viihtyy omalla paikallaan, sillä ajettavuus Multivanissa on huippuluokkaa. Matkanteko on todella miellyttävää ja tasaista, kuljettaja näkee joka suuntaan hyvin ja ergonomia on erinomaisesti kunnossa. Life-varusteluun vakiona sisältyvän äänieristyspaketin ansiosta auto on myös todella hiljainen. Multivan on kuin ajaisi erittäin mukavalla henkilöautolla, jossa istutaan vähän korkeammalla. Multivaniin on saatavilla myös dynaaminen alusta ja adaptiivinen alustansäätöjärjestelmä, mutta koeajoauton vakiojousituksella ja iskuvaimennuksellakin se on todella mukava ajettava ja alustaltaan lähes edustusautoluokkaa. Kun Multivanin saisi vielä nelivetona, se olisi kirsikka korean kakun päälle. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Volkswagen Multivan Life Business 1.4 eHybrid OPF 110kW DSG, pitkä Hinta alkaen 67 060 € Koeajetun auton hinta varusteineen 81 178 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 110 kW, 4 sylinteriä, 6v-kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akku brutto / netto: 13,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 47 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,9 (yhd.) CO2-päästöt 42 g/km Mitat pituus 5173 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1907 mm, akseliväli 3124 mm Tavaratila: 763–4005 l Omamassa: 2271 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, akku 8 vuotta/160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku