8.2.2023

Euroopan ensimmäinen sähköavolava Maxus T90 EV nyt Suomessa – hinnasto helposti ulkoa opeteltavissa

Kiinalainen Maxus ennätti ensimmäisenä Eurooppaan T90 EV -täysähköavolavallaan. Automallia vaivaa yksi merkittävä puute.

Tässä se nyt on. Kiinalainen SAIC Maxus ehti ensimmäisenä täyssähköisellä T90 EV -avolavallaan Euroopan markkinoille. Maxus T90 EV -lähtee pick-upien maailmaan myös hyvin yksinkertaisesti ja selkeästi.

Maxus T90 EV -sähköavolavasta on saatavilla tasan yksi malli, eli varustetasoja on vain yksi. Hintaa autolla on 70 556 euroa. Lisävarustelista on lähes yhtä lyhyt luettavaa kuin hinnastokin, autoon saa metallivärin 930 eurolla ja 32 ampeerin latausjohdon Wallboxille 310 euron lisähintaan. Niin selkeää ja yksinkertaista, että tämän luettuaan moni voi sanoa osaavansa Maxus T90 EV -auton hinnaston ulkoa.

Maxuksen markkinointifilosofia lyhyeen ja ytimekkääseen hinnastoon on ”valitse vain väri” – eli perusväri tai metalliväri, kun muuta valittavaa hinnastossa ei ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alamäkihidastin, mutta ei nelivetoa

Maxus T90 EV:stä löytyy normaaleiden turvallisuusvarusteiden, kuten turvatyynyjen ja turvatyynyverhojen lisäksi muun muassa hätäjarruvavustin, ajonvakautusjärjestelmä ja rengaspainevalvonta. Tummennetut takaikkunat, sadetunnistin, peruutuskamera ja pysäköintitutka ovat myös varusteina. Päivävalot ja takavalot ovat ledeillä, ajovalojen virkaa toimittavat halogeenit. Autossa on sähköikkunat, sekä USB-, 12 voltin ja jopa 220 voltinkin pistokepaikka ja 10,3-tuumaisen kosketusnäytön takaa löytyvät bluetooth sekä Apple CarPlay.

Maxus T90 EV -autosta löytyy myös alamäkihidastin. Se on yleensä varuste, joka löytyy joistain jollain tavalla maastoon kykenevistä autoista. Alamäkihidastin on tarkoitettu esimerkiksi erittäin jyrkkiin laskuihin, paikkoihin, joissa tarvitaan parempaa ja tarkempaa alamäen alasajon hallintaa ja vältytään kyseisen varusteen avulla esimerkiksi jarrujen lukkiutumiselta. Alamäkihidastimen avulla kuljettaja voi myös jyrkässä alamäessä keskittyä jarruttamisen sijaan ohjaamiseen ja oikealla ajolinjalla pysymiseen.

Alamäkihidastin yhdistetään yleisesti myös nelivetoon – ja siten, että jos autossa on neliveto, silloin siinä saattaa olla myös alamäkihidastin. Maxus T90 EV:stä alamäkihidastin löytyy, mutta ei nelivetoa. Auton saa mäen päältä alas, mutta kuinka sen saa takaisin sinne vaativan mäen päälle ilman nelivetoa?

Maxus T90 EV on avolava ja tarkoitettu ennen kaikkea työkäyttöön, joten senkin puolesta autossa soisi olevan nelivedon. Tämä onkin Maxuksessa merkittävä puute. Toki nelivedon lisääminen olisi nostanut varmasti auton hintaa ja sen lisäämisen myötä auton toimintasäde olisi myös lyhentynyt kasvaneen kulutuksen myötä, mutta silti.

Maahantuojan vastaus kysymykseen, onko T90 EV tulossa myyntiin myös nelivetoisena versiona, vastaus on yhtä ytimekäs kuin auton hinnastokin – ei. Mutta myöhemmin Maxukselta on mahdollisesti tulossa muita malleja, jotka ovat nelivetoisia.

Maavaraa 160 milliä

Maxus T90 EV:n maavara on 160 milliä – eli ei valtavasti, se on hieman vähemmän kuin esimerkiksi Volkswagen ID.4:ssä. T90 EV näyttää siltä, että maavaraa olisi enemmän, mutta todellisuudessa sitä ei ole tavallista henkilöautoa enempää. Kun auton alle kurkkaa, huomaa, että akkupaketti autossa on sijoitettu hyvin alas, se ei ole auton helmojen tasalla, vaan hyvin paljon helmoja alempana. Tämä taas johtuu siitä, että Maxus T90 EV on rakennettu polttomoottorikäyttöisen auton perustalle. Akkupaketti on jouduttu sijoittamaan auton aihioon, jota ei ole sille suunniteltu ja sen vuoksi akkupaketti jää hyvin alas, että se ei söisi lattiatilaa auton matkustamosta.

Vaikka Maxus T90 yrittää olla täysverinen avolava komeine kromimaskeineen, se ei sitä ihan täysin onnistu olemaan, sillä nelivedon puute ja vaatimaton maavara syövät uskottavuutta tässä luokassa. Pick-up -maailmassa maavaraa autoissa on yleensä reilusti yli 20 senttiä.

Akun lämmitys löytyy

Muuten Maxus T90 EV on Ford Rangerin kokoluokkaa. Maxus T90 EV on 5 365 milliä pitkä, tasan 1 900 milliä leveä, korkeutta on 1 809 milliä ja akseliväli on 3 155 milliä. Auton jarrullinen vetomassa on tasan 1 000 kiloa. Auton lava on lähestulkoon neliön muotoinen, se on noin 1,5 metriä kanttiinsa. Lavan päällä komeileva kromikaari on vakiovaruste. Kromikaaren saa myös vaihdettua esimerkiksi mattamustaan kaareen auton myyntiverkoston kautta. Mattakaaren lisäksi tarjolla on myös muita tanskalaisen Mountain Topin valmistamia varusteita, kuten lavakatteita ja -suojia.

Voimalinja on Maxus Euniqista tuttu eli auton sähkömoottori kehittää 130 kilowattia ja 310 newtonmetriä vääntöä.

Ajoakku T90 EV:ssä on sama isompi versio, joka on saatavilla myös Maxus e-Deliver -malliin. Bruttokapasiteetiltaan akku on 88,6 kilowattitunnin kokoinen, ja WLTP-normin mukainen toimintasäde Maxus T90 EV:ssä on kaupunkiajossa 417 kilometriä ja yhdistetyssä ajossa 336 kilometriä. T90 EV:n WLTP:n mukainen keskikulutus on 26,4 kilowattituntia sadalla. Maxuksen ajoneuvot ovat pärjänneet hyvin siinä, että niiden poikkeama WLTP:n ja tosielämän välillä on ollut pieni, esimerkiksi Norjan autoliiton talvitestissä Maxus Euniq 6 pääsi testin pienimpään, 10,45 prosentin poikkeamaan.

Maxuksen akku täyttyy kahdeksassa tunnissa nollasta sataan prosenttiin 11 kilowatin 3-vaiheen kautta ja 12 tunnissa 6,6 kilowatin 1-vaiheen kautta. Pikalatausteho on maksimissaan 80 kilowattia ja sillä auton akun ilmoitetaan täyttyvän 20 prosentista 80 prosenttiin 45 minuutissa. Edellä olevat latausnopeudet Maxus ilmoittaa toteutuvan 25 asteen lämpötilassa. Maxus ilmoittaa myös, että autossa on akun lämmitys.

Maxuksen maahantuojana toimii norjalainen RSA Group, jolla on oma organisaatio Suomessa. Jälleenmyyjiä on tällä hetkellä toistakymmentä. Maahantuojan viesti on, että autoja on jo nyt maassa nopeaan toimitukseen. Jos kävisi niin, että auto menee ns. tilaukseen, toimitusaika on muutamia kuukausia.

Suomessa Maxus on myytävänä viisipaikkaisena versiona ja auton takapenkillä on tilaa lähes kuin aidossa amerikkalaisessa pickupissa, eli siis hyvin. Edessä kuljettajalla ja matkustajalla on myös väljät oltavat, istuimissa on hyvät säädöt, tosin ratin syvyyssäätö puuttuu. Se, kuinka Maxus T90 EV napsahtaa lopulta kuljettajan käteen, selviää myöhemmin Moottorin koeajossa.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat