15.6.2025

Kiinan sähköautot vyöryvät Britanniaan – Tesla jää jalkoihin

Kuva Moottorin arkisto

Kiinalaiset sähköautot valtaavat nopeasti markkinaosuutta Isossa-Britanniassa, jossa tuontitulleja ei ole rajoittamassa kilpailua.

Kiinalaiset sähköautovalmistajat kasvattavat nopeasti markkinaosuuttaan Isossa-Britanniassa, jossa tuontitulleja ei ole toisin kuin Yhdysvalloissa ja EU:ssa. Samaan aikaan Teslan myynti on romahtanut, mikä herättää kysymyksiä sen kilpailukyvystä vapailla markkinoilla.

Tuoreiden myyntitilastojen mukaan Kiinassa valmistettujen autojen osuus Britannian uusien autojen markkinoista nousi toukokuussa 9,4 prosenttiin. Vielä huhtikuussa osuus oli 7,7 % ja vuotta aiemmin 5,5 %. Kasvua johtaa erityisesti BYD, jonka myynti kasvoi vuodessa 400 prosenttia. Myös Geelyn omistama Polestar kasvatti myyntiään lähes 300 prosenttia.

Samaan aikaan Teslan myynti laski Isossa-Britanniassa 36 prosenttia toukokuussa. Yhtiö on kohdannut maailmanlaajuisesti haasteita, mukaan lukien kuluttajaprotestit ja toimitusjohtaja Elon Muskin poliittisten kannanottojen aiheuttamat vastareaktiot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tullivapaa markkina houkuttelee

Toisin kuin Yhdysvallat, joka asetti viime vuonna 100 prosentin tullit kiinalaisille sähköautoille, ja EU, joka on ottanut käyttöön jopa 35 prosentin tuontiveroja, Britannia ei ole rajoittanut kiinalaisten autojen tuontia. Tämä tekee maasta houkuttelevan kohteen kiinalaisille valmistajille.

– Iso-Britannia toimii nyt eräänlaisena vapaana markkinana, jossa kiinalaiset valmistajat voivat testata kilpailukykyään ilman tullien vaikutusta, arvioi JATO Dynamicsin analyytikko Felipe Munoz Business Insiderille.

Munozin mukaan BYD ja muut kiinalaiset valmistajat, kuten MG, ovat onnistuneet tarjoamaan laajan valikoiman sähkö- ja hybridimalleja kilpailukykyiseen hintaan. Esimerkiksi BYD:n edullisin malli, Dolphin Surf, maksaa Isossa-Britanniassa noin 18 000 puntaa – yli 20 000 puntaa vähemmän kuin Teslan Model 3.

Varoitusmerkki perinteisille valmistajille

Analyytikot näkevät tilanteen varoituksena perinteisille autonvalmistajille. Kiinalaiset yhtiöt ovat jo osoittaneet pystyvänsä haastamaan länsimaiset ja japanilaiset kilpailijat kotimarkkinoillaan ja nyt ne tähtäävät globaaliin kasvuun. BYD on ilmoittanut tavoitteekseen myydä puolet autoistaan ulkomailla vuoteen 2030 mennessä.

– Tämä on selkeä viesti perinteisille valmistajille ja Teslalle: kiinalaiset autot ovat kilpailukykyisiä ja voivat vallata markkinaosuuksia nopeasti, Munoz sanoo.

Vaikka tullit voivat hidastaa kiinalaisten valmistajien etenemistä, Munozin mukaan ne eivät pysäytä kehitystä. Esimerkiksi EU:ssa BYD on sopeuttanut strategiaansa myymällä enemmän hybridejä, jotka eivät kuulu tullien piiriin.

– Tulleilla voidaan hidastaa, mutta ei pysäyttää. Nämä valmistajat ovat tulossa joka tapauksessa, Munoz toteaa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat