30.3.2023 Ajoneuvot Klassikko: Toyota Land Cruiser HJ 61 kaasutti kansansuosioon valtion verotuen avulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Land Cruiser HJ 61 tunnetaan Suomessakin melkoisena ikiliikkujana. Kulmikkaita japanilaismaastureita näkee liikenteessä vielä tänäkin päivänä, eikä ihme – 1980-luvulla niitä myytiin veroalennusten ansiosta pilvin pimein. Nykyään uusia maastoautoja näkee harvemmin, mutta toista oli kultaisella 1980-luvulla, jolloin tällaiset ajoneuvot olivat selvästi yleisempiä. Asiaan vaikuttivat ennen kaikkea sotilaspoliittiset syyt. Puolustusvoimien toiveena nimittäin oli, että Suomessa olisi reilusti maastoautoja, jotka voitaisiin lunastaa kovan paikan tullen maanpuolustustarkoitukseen.Siispä maastoautot saivat täyden vapauden autoverosta, kunhan ne olivat nelivetoisia, ja varustukseen kuului voiman ulosotto. Tämä aiheutti varsinaisen kansanryntäyksen, ja vuonna 1983 maassamme rekisteröitiinkin lähes 4 000 uutta maasturia. Vuoden 1986 jälkeen myös maastoautoja ryhdyttiin verottamaan, aluksi henkilöautoja lievemmin ja myöhemmin täysimääräisesti, mikä lopulta tyrehdytti maasturien kaupan miltei tyystin.Mutta kuten sanottua, alkuaikoina menekki oli hurjaa. Japanilaismerkit olivat jo löytäneet tiensä suomalaisten suosioon, ja lukemattomien henkilöautomallien lisäksi joukkoon mahtui iso joukko maastoautoja sekä pick-upeja. Molempia näkee yleisesti arkiliikenteessä vielä neljä vuosikymmentä myöhemminkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaivattu dieselmoottoriJuuri kovimpaan buumiin Toyota esitteli merkittävän uutuuden, Land Cruiser HJ 60:n. Sen edeltäjä HJ 55/56 oli vielä varsin työkonemainen auto, jota tuotiin Suomeen ainoastaan bensiinimoottorisena, mutta uutuus oli toista maata.Ensivilkaisulta onkin varmasti ollut vaikea uskoa HJ 60:tä edeltäjänsä perilliseksi. Kapeansuippo muotoilu oli korvattu amerikkalaistyylisellä möhköydellä ja kulmikkuudella, mikä teki autosta erittäin karismaattisen näköisen. Pituutta herraskaisella maastofarmarilla oli 4 750, leveyttä 1 800 ja korkeuttakin 1 845 millimetriä ja omamassaa tuolloin valtavalta kuulostaneet kaksi tonnia.Suomen markkinoilla ei aiemmin ollut juuri tarjolla henkilöautomaista ajomukavuutta ja suorituskykyä tarjoavaa maasturia dieselmoottorilla. HJ 60 yhdisti nämä tekijät, joten kyseeessä oli houkutteleva kokonaisuus. Paljon toivottu dieselmoottori oli nelilitrainen suora kuutonen, joka tuotti vapaasti hengittävänä 77 kilowatin (105 hv) tehon ja 240 newtonmetrin vääntömomentin. Kulutuksen kerrottiin pyörineen 10–12 litran tuntumassa sadalla kilometrillä. Saattaa kuulostaa nykyään tyyriiltä, mutta tuonaikaisiin bensiinimaastureihin verrattuna kyseessä oli suorastaan taloudellinen kulkine. Rekisteriotteeseen merkitty vetomassa oli 3 500 kilogrammaa, joten perässä kulkivat muun muassa hevoskärryt, trailerit ja suuret matkailuvaunut. Myös maasto-ominaisuudet olivat kelvolliset.Mutkan kanssa makeamminVuonna 1986 Toyotalla oli siis päivityksen aika. Facelift sai nimen Land Cruiser HJ 61. Moottori oli nyt ahdettu, minkä lisäksi esikammiotekniikka oli jätetty historiaan, ja koneessa käytettiin suoraruiskutusta. Teholukema nousi kerralla sataan kilowattiin (136 hv) ja vääntö 315 Nm:iin. Samalla polttonesteen kulutus pieneni. Vuotta myöhemmin HJ 61 sai lukkoakselit, ja vuonna 1988 esiteltiin neliölamppuinen malli. Moottori tutustui Oula Seppälän upeasti kunnostettuun pyöreälamppuiseen HJ 61:een, jollaisen Seppälä oli jo ala-asteella päättänyt hankkivansa. Koko jutun voit lukea Moottorin painetusta numerosta 4/2023. Liittymällä Autoliiton jäseneksi, saat painetun Moottori-lehden 10 kertaa vuodessa. Lue lisää Moottorin tilaamisesta. Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaKlassikko: Volvo 850 T-5R – Ruotsin historian suurin teollisuussatsaus vei Volvon julisteisiin Klassikko: Citroën Xantia – ranskalainen aikamatka Klassikko: Lexus LS400 – Lähtötasona täydellisyys Klassikko: Mercedes-Benz 500 SEL – puolen miljoonan sijoitusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Klassikko Klassikko: Daimler Mercedes 37/90 Kettenwagen vm. 1912 – ensimmäinen johtotähti 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla