4.11.2023

Koeistuttu: Škoda Superb – lisää Superblatiiveja lippulaivaan

Superb sai odotella neljättä sukupolvea lähes vuosikymmenen ajan, mutta odotus palkitaan isolla kädellä. Uutuus on isompi, teknisempi ja hulppeammin varusteltu.

Škodan huippumalli Superb IV on paljosta velkaa konsernin toisella suurelle perhemallille Volkswagen Passatille. Molemmat jakavat saman perusrakenteen, eli keskiluokan MQB Evon. Superbissa ja Passatissa on paljon samaa, mutta Škoda on silti aina Škoda.

Merkittävimmin uusi sukupolvi näkyy venähtäneissä ulkomitoissa ja moottoritekniikassa. Superb on liki viisimetrinen tapaus, ja lisää mittaa on tullut viitisen senttiä. Ei Škodan edustusmali ole koskaan mikään pieni ollut, mutta tällä kertaa sisätilat ovat entistäkin hulppeammat.

Moottorivalikoima on muusta mallistosta tuttua kauraa. Yhteensä Superbin keulalle on istetetttu kuusi vaihtoehtoa, joista neljä on bensiinikäyttöisiä ja kaksi dieseliä. Bensiinimoottoreista kaksi hyödyntää hybriditekniikkaa. Toinen on ladattava ja toinen täyshybridi. Molemmissa polttomoottori on 1,5-litrainen TSI.

Perinteiset bensiinimoottorit ovat 2-litraisia ja tehoa on versiosta riippuen 204 tai 265 hevosvoimaa. Tehokkain versio on aina nelivetoinen, kuten myös dieselin kohdalla. Tehokkain dieselmalli puskee 193 hevosvoimaa ja etuvetoinen 150.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lataushybridi 100 kilometrin sähköisellä toimintamatkalla

Konevalikoiman kotimaisittain kiinnostavin tapaus lienee lataushybridi, joka on tehty konsernin 1,5-litraisen myllyn pohjalle. Sen kyytiä on piristetty sähkömoottorilla, ja yhteistehoa paketista napataan 204 hevosvoimaa, mistä riittää mukavasti potkua. Vaihteistona on aina DSG.

Ladattavan hybridin ajoakku on kookas, sillä sen bruttokapasiteetti on 25,7 kWh. Tällä määrällä hätyytellään yli 100 kilometrin sähköistä toimintamatkaa, mikä on ladattavien hybridien markkinoilla kärkikahinoissa.

Akku alkaa olla niin kookas, että polttomoottorin mukana raahaaminen vaikuttaa paikoin turhalta. Hybridin latausnopeus on kohdillaan, sillä Superbissa on vakiona 50 kW pikalatausmahdollisuus. Sen avulla akku täyttyy 10–80 prosentin varaukseen 25 minuutissa. Tämä laajentaa käyttömahdollisuuksia huomattavasti.

Škodan Simply clever -ajatusmalli on ollut osa merkin ideologiaa jo pidempään ja uusi Superb ei ole tässä poikkeus. Yksi fiksuimmista on Smart Dials -säätimet, Ne yhdistelevät digitaalisia ja fyysisisä säätimiä. Kolme keskikonsolin alalaidassa olevaa rullaa toimivat siis painamalla ja rullaamalla. Niihin voi ohjelmoida haluamiaan toimintoja. Rullat ovat käteviä, sillä turhan usein toiminnallisuudet piilotetaan tätä nykyä pelkkään kosketusnäyttöön.

Tietoviihdejärjestelmän näyttö on sekin räätälöitävissä kuljettajan mieltymysten mukaan. Paneeli on Superbin kohdalla kookas, ja 13” näyttö reagoi nopeasti. Puhelin yhdistyy auton järjestelmään langattomasti ja latauslaitteessa on puhelimen viilennystoiminto. Kätevää, sillä langaton latauslaite kuumentaa usein kuskin tunteiden lisäksi itse luurin.

Superbissa on myös ensimmäistä kertaa siirretty vaihdevalitsin viikseen ohjauspyörän taaksen, jotta keskikonsolin tilat on voitu optimoida mahdollisimman suuriksi. Kikka on varsin toimiva, sillä nyt keskikonsoliin mahtuu selkeästi enemmän säilytystilaa.

Premium on vahvasti läsnä

Maailman ensi-illassa ei ollut tarjolla ajosuoritteita, mutta uuden Superbin kyydissä sai otettua kylmät tyypit. Skodan lippulaivamallin on edelleen paikkansa ansainnut, ja Premium on vahvasti läsnä uutuuden sisätiloissa. Ohjaamon materiaalit on tehty pääosin kierrätysmateriaaleista, mutta tuntumassa ja viimeistelyssä ei silti ole tingitty.

Ohjaamo on viihtyisä ja mukana on paljon tuttua muista Skoda-malleista. Hieno yksityiskohta on tuulettimien pystyrimoitus, joka kätkee sisäänsä tuulettimet. Design tuo mieleen jollain kierolla tavalla 70-luvun jenkkimuskelit, vakka inspiraatio ei välttämättä olekaan peräisin Yhdysvaltain autoteollisuudesta. Yhtä kaikki, kikka toimii.

Moni asia Superbissa on edelleen ennallaan. Yksi merkittävimmistä on luokkansa suurin tavaratila. Farkkumallissa se on 690 litraa, eli kasvua edeltäjämalliin on 40 litraa.  Lataushybridin tapauksessa tiloista joudutaan tinkimään merkittävästi, sillä konttitila pienenee farkussa 140 litran verran lukemaan 550 litraa. Toki sekin on moneen malliin verrattuna hulppeasti.

Kotimaan teillä uusi Superb tullaan näkemään alkuvuodesta 2024, ja samalla selviää se mitkä mallit rantautuvat myyntiin meikäläisillä markkinoilla ja mitä uusi Superb tulee maksamaan. Hinnat asettunevat kuitenkin hieman sisarmalli Volkswagen Passatia alemmas, eli 40 000 euron tuntumaan.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat