4.11.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Škoda Superb – lisää Superblatiiveja lippulaivaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Superb sai odotella neljättä sukupolvea lähes vuosikymmenen ajan, mutta odotus palkitaan isolla kädellä. Uutuus on isompi, teknisempi ja hulppeammin varusteltu. Škodan huippumalli Superb IV on paljosta velkaa konsernin toisella suurelle perhemallille Volkswagen Passatille. Molemmat jakavat saman perusrakenteen, eli keskiluokan MQB Evon. Superbissa ja Passatissa on paljon samaa, mutta Škoda on silti aina Škoda.Merkittävimmin uusi sukupolvi näkyy venähtäneissä ulkomitoissa ja moottoritekniikassa. Superb on liki viisimetrinen tapaus, ja lisää mittaa on tullut viitisen senttiä. Ei Škodan edustusmali ole koskaan mikään pieni ollut, mutta tällä kertaa sisätilat ovat entistäkin hulppeammat.Moottorivalikoima on muusta mallistosta tuttua kauraa. Yhteensä Superbin keulalle on istetetttu kuusi vaihtoehtoa, joista neljä on bensiinikäyttöisiä ja kaksi dieseliä. Bensiinimoottoreista kaksi hyödyntää hybriditekniikkaa. Toinen on ladattava ja toinen täyshybridi. Molemmissa polttomoottori on 1,5-litrainen TSI.Perinteiset bensiinimoottorit ovat 2-litraisia ja tehoa on versiosta riippuen 204 tai 265 hevosvoimaa. Tehokkain versio on aina nelivetoinen, kuten myös dieselin kohdalla. Tehokkain dieselmalli puskee 193 hevosvoimaa ja etuvetoinen 150.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridi 100 kilometrin sähköisellä toimintamatkallaKonevalikoiman kotimaisittain kiinnostavin tapaus lienee lataushybridi, joka on tehty konsernin 1,5-litraisen myllyn pohjalle. Sen kyytiä on piristetty sähkömoottorilla, ja yhteistehoa paketista napataan 204 hevosvoimaa, mistä riittää mukavasti potkua. Vaihteistona on aina DSG.Ladattavan hybridin ajoakku on kookas, sillä sen bruttokapasiteetti on 25,7 kWh. Tällä määrällä hätyytellään yli 100 kilometrin sähköistä toimintamatkaa, mikä on ladattavien hybridien markkinoilla kärkikahinoissa.Akku alkaa olla niin kookas, että polttomoottorin mukana raahaaminen vaikuttaa paikoin turhalta. Hybridin latausnopeus on kohdillaan, sillä Superbissa on vakiona 50 kW pikalatausmahdollisuus. Sen avulla akku täyttyy 10–80 prosentin varaukseen 25 minuutissa. Tämä laajentaa käyttömahdollisuuksia huomattavasti.Škodan Simply clever -ajatusmalli on ollut osa merkin ideologiaa jo pidempään ja uusi Superb ei ole tässä poikkeus. Yksi fiksuimmista on Smart Dials -säätimet, Ne yhdistelevät digitaalisia ja fyysisisä säätimiä. Kolme keskikonsolin alalaidassa olevaa rullaa toimivat siis painamalla ja rullaamalla. Niihin voi ohjelmoida haluamiaan toimintoja. Rullat ovat käteviä, sillä turhan usein toiminnallisuudet piilotetaan tätä nykyä pelkkään kosketusnäyttöön.Tietoviihdejärjestelmän näyttö on sekin räätälöitävissä kuljettajan mieltymysten mukaan. Paneeli on Superbin kohdalla kookas, ja 13” näyttö reagoi nopeasti. Puhelin yhdistyy auton järjestelmään langattomasti ja latauslaitteessa on puhelimen viilennystoiminto. Kätevää, sillä langaton latauslaite kuumentaa usein kuskin tunteiden lisäksi itse luurin.Superbissa on myös ensimmäistä kertaa siirretty vaihdevalitsin viikseen ohjauspyörän taaksen, jotta keskikonsolin tilat on voitu optimoida mahdollisimman suuriksi. Kikka on varsin toimiva, sillä nyt keskikonsoliin mahtuu selkeästi enemmän säilytystilaa.Premium on vahvasti läsnäMaailman ensi-illassa ei ollut tarjolla ajosuoritteita, mutta uuden Superbin kyydissä sai otettua kylmät tyypit. Skodan lippulaivamallin on edelleen paikkansa ansainnut, ja Premium on vahvasti läsnä uutuuden sisätiloissa. Ohjaamon materiaalit on tehty pääosin kierrätysmateriaaleista, mutta tuntumassa ja viimeistelyssä ei silti ole tingitty.Ohjaamo on viihtyisä ja mukana on paljon tuttua muista Skoda-malleista. Hieno yksityiskohta on tuulettimien pystyrimoitus, joka kätkee sisäänsä tuulettimet. Design tuo mieleen jollain kierolla tavalla 70-luvun jenkkimuskelit, vakka inspiraatio ei välttämättä olekaan peräisin Yhdysvaltain autoteollisuudesta. Yhtä kaikki, kikka toimii.Moni asia Superbissa on edelleen ennallaan. Yksi merkittävimmistä on luokkansa suurin tavaratila. Farkkumallissa se on 690 litraa, eli kasvua edeltäjämalliin on 40 litraa. Lataushybridin tapauksessa tiloista joudutaan tinkimään merkittävästi, sillä konttitila pienenee farkussa 140 litran verran lukemaan 550 litraa. Toki sekin on moneen malliin verrattuna hulppeasti.Kotimaan teillä uusi Superb tullaan näkemään alkuvuodesta 2024, ja samalla selviää se mitkä mallit rantautuvat myyntiin meikäläisillä markkinoilla ja mitä uusi Superb tulee maksamaan. Hinnat asettunevat kuitenkin hieman sisarmalli Volkswagen Passatia alemmas, eli 40 000 euron tuntumaan.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti