29.5.2025

Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli

Kuva Vesa Eskola, Toyota

Toyotalla riittää automalleja, mistä valita – katumaastureita ja ns. crossovereitakin on tätä nykyä mallistossa niin paljon, että ostajalla menee helposti sormi suuhun.

Corolla, jos mikä, edustaa Toyotalla perinteitä. Kun tuo mallinimi löytyy auton perästä, se on kuin takuu, että luvassa on harkittua ja perinteistä tekniikkaa. Corolla Cross ei yritä kikkailla liikoja tai hurmata ostajia digiajan viimeisimmillä virtauksilla.

Olemme kertoneet tärkeimmistä uudistuksista jo aiemmin, ja nyt kun pääsimme kopeloimaan sitä, kerromme ensituntumat uudistuksista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Corolla Cross Moottorin käyttötestissä

Faceliftin läpikäynyt Corolla Cross on kokenut siis tyypilliset uudistukset. Maskia on ehostettu hauskasti se rei’ittämällä; elementti, joka tullee lähiaikoina tutuksi useammassa Toyotan katumaasturissa. Myös ajo- ja takavalot ovat saaneet uuden ilmeen. Tekniikkaan ei ole sen sijaan juuri koskettu.

Moottorilla oli Corolla Cross yhdeksän kuukauden mittaisessa käyttötestissä, ja  tuon melko tarkalleen vuosi sitten julkaistun testin loppuraportin voit lukea tästä linkistä. Nyt tehdyissä uudistuksissa on puututtu myös muutamiin testissämme kritisoituihin asioihin.

Ei turhaa kikkailua

Pääsimme istumaan uudistuneeseen Corolla Crossiin Toyotan tilaisuudessa Belgiassa, ja esillä oli peräti neljä uutta Toyotaa. Niissä vuoron perään istuessa konkretisoitui se, miten eri mallisarjoissa on hyvinkin erilaisia keskikonsoleita. Corolla Crossissa eletään esimerkiksi vielä hieman eri ajassa kuin uudessa RAV4:ssä tai Toyotan sähköautoissa, kuten uudessa bZ4X Touringissa.

Corollan keskikonsolissa on esimerkiksi vielä ihan oikea vaihdekeppi, ja se on nyt jopa uusi ja tuntuu jämäkältä käteen. Samoin kojelaudassa on 10,5-tuumaisen kosketeusnäytön alla vielä selkeät oikeat nappulat ilman kulun ja lämmön säätämiseen. Kaikki on selkeää.

Faceliftissä kojelauta on säilynyt aika lailla ennallaan, mutta keskikonsolia on rukattu uuteen uskoon. Se on entistä leveämpi. Vaihdekeppi on nyt omassa tasossaan ikään kuin tarjottimella paremmin kuljettajan käsillä. Ratkaisu on myös hieman modernimpi ja selvästi elegantimpi sekä modernimpi kuin ennen.

Vaihdekepin vieressä on kuljettajan puolella sähköisen käsijarrun käyttövipu, auto hold eli paikallaanpitoavustimen kytkin sekä USB-C-portti. Kepin edessä ovat sitten kytkimet luistonestolle, sähköllä ajamiseen pakottamiselle, ajotilavalikko, kameranäkymät sekä pysäköintiavustimen käyttökytkin. Hyvin selkeää kaikki tämäkin.

Taloudellisen ajamisen ystävät kiittävät vaihdekepin B-asennosta eli tehostetusta jarrutusenergian talteenotosta. Koska akku on riittävän iso, auton voi käskeä kulkemaan siis lyhyen matkaa pelkällä sähköllä. Taajama-ajossa ihan tavallisella hybridillä voi ajaa yllättävän ison osan ajoista pelkällä sähköllä, kunhan tätä harjoittelee hieman.

Corolla Crossin moottorivalikoima on myös ihanan simppeli. Tarjolla on Toyotan pidemmän aikavälin vahvuus eli perinteistä perushybriditekniikkaa. Sähköversioita, plugareita tai kevythybridiä ei ole tarjolla – kuten ei luonnollisestikaan myös enää versiota, missä ei olisi lainkaan sähköä avittamassa kulkua. Näin siis Euroopassa, muulla Corolla Crossia tullaan myymään vielä pelkän polttomoottorin kera ilman hybriditekniikkaa.

Moottorivaihtoehtoja on kaksi: 1,8- ja 2-litrainen. Ensimainitussa on tehoa 140 hevosvoimaa, jälkimmäisessä 200 hevosvoimaa. Isomman moottorin kera auto on saatavilla myös nelivetoisena, ja uutena vaihtoehtona ajo-ohjelmiin on lisätty liukkaampia kelejä varten erillinen snow- eli lumiasetus. Käyttötestissä ollutta autoa testattiin jyrkässä mäessä hyvin talvisissa olosuhteissa, ja nelivedosta oli selvästi hyötyä, vaikka etupyörät sutivatkin luvattoman paljon. Oletettavaa on, että uudessa aseutuksessa juuri tätä sutimista suitsitaan entistä tehokkaammin.

Vaihtoehtoja piisaa

Istuminen Corolla Crossiin on vierailisi tutun kaverin luona. Mikään ei yllätä – hyvässä tai pahassa. Verhoilumateriaaleissa huomaa nopeasti, että nyt ollaan perusasioiden äärellä. Ohjaamossa ei ole tuhlattu rahaa ylimääräiseen, mutta perusasiat ovat kunnossa.

Kuljettajan istuin on mukava ja siinä on korkeussäätö, mikä avittaa hyvän ajoasennon löytämisessä. Kuljettajan jakkaralta avautuvat hyvät näkymät eteenpäin, eivätkä B-pilaritkaan rajoita näkyvyyttä liikaa.

Auton melko kompakti 4,46 metrin mitta heijastelee sisätiloihin; takapenkillä polvitilaa ei ole enää liikaa. Perheelliset – ainakin sellaiset, joissa on pidempikoipisia teinejä – saattavat harkita pikemminkin selkeästi tilavampaa RAV4:ää. Tietysti jos kukkaro sen vain sallii.

Tavaratila on riittävän kookas arkeen, mutta tavaroita sinne lastattaessa on ensin nostettava ne kynnyksen yli. Tässä Corolla Cross antaa selkeimmin tasoitusta vaikka RAV4:ään, jossa vastaavaa nostokynnystä ei ole.

Joku saattaa pitää Corolla Crossia hieman vanhahtavana, mutta tässä yksinkertaisuudessa on myös auton valttikortti. Kun asiat pidetään riittävän simppelinä, asiakas ei koe maksavansa liikaa jostain turhasta. Ja kuten mainittua, kyllähän Toyotan mallistosta löytyy vaihtoehtoja. Corolla Cross on hyvin perinteisen näköinen, kun taas CH-R tarjoaa räyhäkkäämpää ulkomuotoa samalla tekniikalla. Toki C-HR-mallistosta löytyy vielä ladattava hybridi, joka Corolla Crossista siis uupuu.

CH-R:n hinnat lähtevät hieman alle 35 000 eurosta, Corollasta joutunee maksamaan hieman enemmän. Uudistuneen Crossin hintoja ei ole vielä kerrottu, mutta nykymallin hinnat alkavat hieman yli 40 000 eurosta. Kompaktiin Yaris Crossiin pääsee puolestaan kiinni nippa nappa alle 30 000 eurolla. Vaihtoehtoja siis riittää. Ja pelkää sähköä janoaville on heillekin tulossa syksyllä uusi Urban Cruiser hieman alle 38 000 eurolla. Uudistuneen bZ4X:n Launch hinnat alkavat puolestaan 46 550 eurosta. Ja sitten on tietysti vielä C-HR:n sähköversio eli C-HR+, joka on eräänlainen bZ4X:n pikkuveli, koska autot jakavat saman tekniikan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hunajata, hunajata kennossa

Ja jos ihan pelkkä perusauto ei innosta, Corolla Crossista on tarjolla nyt myös GR-varustetaso. Siinä on audimainen hunajakennomaski. Autoa myös madallettu 10 millimetrillä ja jousitusta jäykistetty. Pyöräkoko on myös aavistuksen isompi eli 19 tuumaa.

GR-tason kabiinissa on lisätty mikrokuitumaista keinonahkaa verhoiluun ja penkit ovat myös perusversiota sporttisemmat. Myös verhoilun tyyli on hieman nuorekkaampi.

Plussaa tulee ratilta löytyviltä vaihdekepin lavoilta, joiden avulla saa ajamiseen aktiivisemman otteen. Tarjolla on myös urheilullisempi ajotila. GR-taso löytyy sekä 1,8-litraisen (140 hv) että 2-litraisen (200 hv) moottorin yhteyteen.

Lisää fylliä

Yksi Corolla Crossin käyttötestissä kritisöimistämme kohteista oli sisämelu. Polttomoottorin möyrinä kuuluu sisälle selvästi, eikä portaattoman automaattivaihteiston toiminta tee äänestä mitenkään miellyttävää.

Äänieristystä on Toyotan mukaan nyt parannettu, joten auton sisällä pitäisi olla ajon aikana vähemmän melua. Ilmaa myös ohjataan entistä tehokkaammin auton ympärillä. Takavaloissa oli esimerkiksi ennen yksi pieni nystyrä, nyt noita ilmanohjaimia on kaksin kappalein.

Suomeen uudistuneet Corolla Crossit saapuvat jo kesällä, mutta GR-versiota on odotettava syksyyn asti.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat