10.2.2023

Toyota esitteli Highlanderin yläpuolelle uuden Grand Highlanderin – lienee maailman suurimpia etuvetoisia maastureita

Jaetusta nimestä ja alustasta huolimatta kyseessä ei ole pelkästään venytetty Highlander, vaan oma mallinsa, parhaimmillaan 367-hevosvoimaisena hybridinä nelivedon kera. Grand Highlanderin ajatusta on jo soviteltu Lexuksenkin mallistoon, miksei jopa luksussiiven Euroopan lippulaivamaasturiksi.

Grand Highlander lienee vuoden suurin Toyota-uutuus ainakin siihen asti, kunnes japanilaisvalmistaja ennakkohuhujen perusteella lanseeraa maailmalle uuden Land Cruiserin (Prado). Tämä uutuusmalli, joka on viivästynyt Toyotan kärsimän osapulan vuoksi jo ainakin toista vuotta, kätkee raporttien mukaan sisäänsä uudessa Pohjois-Amerikan crossover-sedan Crownissa nähtävän hybridivoimalinjan, ja jättää dieselit sivurooliin, joskaan ei kuitenkaan kokonaan pois.

Tuleva Land Cruiser (Euroopan ulkopuolella Land Cruiser Prado) rakentuu ison Land Cruiserin ja Tundra-avolavan tavoin merkin uusimmalle tikapuurunkorakenteelle, TNGA-F:lle. Uusi Grand Highlander sen sijaan rakentuu etuvetopohjaiselle TNGA-K:lle, joka on koti hyvin monille Toyotan keskiluokan mallille, Highlanderista RAV-4:ään ja aina Camryyn asti, unohtamatta Lexuksen keskiluokkaa.

Ajatuksissa näitä kahta maasturia yhdistää nyt nimenomaan Crownin hybridivoimalinja. Grand Highlanderin merkittävin tekninen eroavaisuus pikkusiskoonsa nähden löytyy juuri tästä Hybrid Maxista. Paketti koostuu 2,4-litraisesta polttomoottorista kuusivaihteisella automaatilla ja kahdella sähkömoottorilla - yksi kumpaankin päähän. Voimavaroissa Grand Highlander Hybrid Maxin kerrotaan pääsevän vaikuttaviin lukemiin, 367 hevosvoimaan ja 542 newtonmetriin.

Grand Highlanderia varten Crown Crossoverin Hybrid Max -voimalinjaa on muokattu niin, että 2 200 kilon perävaunumassa on tullut mahdolliseksi. Ehkäpä tulevan Land Cruiserin GA-F -rungolla massaa voidaan kasvattaa 3 tonniin ja sen yli.

Hybrid Maxin ohella Grand Highlander tulee kätkemään sisäänsä 2,4-litraisen turbomoottorin ilman sähköavustusta 270-heppaisena ja 8-vaihteisella automaatilla sekä muun muassa Camry- ja RAV4 Hybridistä tutun 2,5-litraisen hybridivoimalinjan CVT:llä. Neliveto tulee näihin versioihin valinnaisena, muutoin kyseessä on eittämättä eräs maailman suurimmista etuvetomaastureista, sillä yleensähän tässä kokoluokassa aletaan mennä jo takavetopohjaisissa ratkaisuissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Highlanderin ja Sequoian väliin

Grand Highlinder on enimmillään kahdeksanpaikkainen, aivan kuten Toyotan Pohjois-Amerikan malliston maastureista Highlander ja GA-F-rakenteinen, Tundraan perustuva suurikokoinen Sequoia. Kahden jälkimmäisen välissä on kuitenkin merkittävä ero niin koossa kuin kaikessa muussa habituksessakin, ja Grand Highlander osuu juuri sopivasti näiden väliin.

Grand Highlanderin kokonaispituus on 5 115 millimetriä eli auto on 18 senttimetriä Sequoiaa lyhyempi, mutta vastaavasti 16,5 senttiä Highlanderia pidempi, ja siten melko tasan puolessavälissä näitä kahta. 2 946 millin akselivälissä on 10 senttiä Highlanderia enemmän. Lisäksi Grand Highlander on Highlanderia 5 senttiä korkeampi ja noin 6 senttiä leveämpi. Eri tavalla suunniteltu takajousitus tekee lisää tilaa taaimmaiselle istuinriville ja on lisäksi Highlanderia mukavuuspainotteisempi.

Kasvanut koko tietää sitä, että myös siellä kolmosrivillä on säädylliset tilat aikuisille, ja että kolmosrivin takaa löytyy jopa 595 litran tavaratila, 140 litraa Highlanderia suurempi. Kaikki takapenkit kaadettuna tavaratilaa löytyy 1 600 litraa. Takarivillä jalkatilaa on 85 senttimetriä, ja olkapäätilaakin reippaasti lisää. Reunimmaisilla paikoilla on lisäksi omat mukitelineet sekä USB-C -portit, keskipaikka on edelleenkin lähinnä tilapäiskäyttöön. Kahdeksanpaikkainen auto on, kun keski- ja takariveillä istuu kummallakin kolme matkustajaa, mutta auto on mahdollista konfiguroida myös seitsenpaikkaiseksi niin, että keskirivillä on kaksi herraskaista erillisistuinta.

Suuremman kokonsa lisäksi Grand Highlander on joka kulmasta eri näköinen kuin pikkusisarensa. Esimerkiksi kyljen iso pokkaus puuttuu Grandista, maski on suurempi ja perä muhkeampi, muistuttaen jokseenkin paljon RAV4:ää. Ohessa voi verrata yksinkertaisella tavalla Highlanderin, Grand Highlanderin ja Sequoian sivuprofiileita toisiinsa:

Luksussiiven versionti kantanee nimeä Lexus TX

On vahvoja viitteitä siitä, että Toyota Grand Highlander on jo tänä vuonna saamassa Lexus-sisaren. Toyotan luksussiipi on versioinut suoraan myös molemmat Land Cruiserit, jotka kulkevat nimillä GX ja LX. Tuleva kolmirivinen Lexus-maasturi, joka on vuoden 2009 tavaramerkkikirjauksen perusteella oletettavasti TX, korvaa RX:n neljännen sukupolven yhteydessä mallistosta pois pudotetun seitsenpaikkaisen RX L -mallin.

Lexus GX on toista maata.

Tunnetusti sekä LX että GX puuttuvat Lexuksen Euroopan-valikoimasta kokonaan. LX on full size -luokan luksusmaasturi, ja tuskin myöskään Land Cruiser Pradoon perustuva, raskastekoinen GX 4,7-litraisella vapaastihengittävällä bensiini-V8:lla olisi kovin paljon euroverottajien mieleen. TX puolestaan olisi LX:ää reippaasti halvempi ja GX:ää mukavampi ja tilavampi, sekä tietenkin ympäristötietoisempi. Ajatuksena TX:ää ei olisi näillä tiedoin täysin mahdotonta sovittaa jopa Lexuksen Euroopan malliston lippulaivamaasturiksi, myytiinhän meillä myös RX L:ää.

Tavaramerkkikirjausten perusteella Lexus on jo kolmisen vuotta sitten lyönyt lukkoon mallimerkinnät "TX 350" ja TX 500h", jotka istuisivat tyylikkäästi 2,4-litraisen turbomoottorin ja 2,5-litraisen täyshybridin taakse. Kaiken kukkuraksi viime vuonna Lexus rekisteröi mallimerkinnän "TX 550h+", joka toi meille palapelin viimeisen palan, Hybrid Maxin, Lexuksen kielellä ilmaistuna.

Lähteet: Toyota, Top Electric SUV Kuvat: Toyota, Lexus Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat