25.9.2021 Ajoneuvot Tässä se nyt on ihan oikeasti, nimittäin uusi Toyota Tundra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan iso avolava sai nyt ensimmäistä kertaa sisäänsä hybriditekniikkaa. Voimme olla tästä näin varmoja, sillä Tundra on vihdoin oikein virallisesti ensiesitelty. Siinä uskossa me ainakin olemme. Minun lapsuudessani autot esiteltiin niin, että tehtaanjohtaja poisti lakanan uutuuden päältä yleisön taputtaessa, tai vaihtoehtoisesti niin, että formulatähti ajoi sen kulisseista lavalle. Tällainenhan ei enää tule kuuloonkaan, joten show on järjestettävä jollakin muulla tavalla. Toyota teki sen esittelemällä Tundran internetissä suurin piirtein osa kerrallaan, ja naamioimalla tämän aluksi muka ”lipsahdukseksi”. Viimeisin iso lipsahdus nähtiin vain pari päivää ennen virallista julkaisua, kun taas yksi kokokuva lävähti nettiin. Moottorikin on käsitellyt uutta Tundraa jo kerran tätä ennen. Väkevämpi Tundra TRD Pro -malli tuo itseään esille TRD-logojen muodossa ympäri autoa. Eräässä yksityiskohdassa luodaan illuusio logosta meripihkan sisällä. Käväisi jo mielessä, että mitä mieltä autoa on enää edes varsinkaan meillä tässä ja nyt esitellä, kun kaikki on paljastettu etukäteen. Julkaisun jälkeen kävi ilmi, että kyllä siinä taitaa sittenkin olla mieltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridiä Tundralla Hybridiauto tiivistyy jo sanana vahvasti Toyotaan, onhan nimenomaan tämä merkki suurin vaikuttaja siinä, että kyseisestä voimalinjaratkaisusta on tullut arkipäivää. Hybridit eivät kuitenkaan ole vakiinnuttaneet asemaansa 24 vuoden aikana Toyota-malliston korkeimmassa päässä, päinvastoin. Uuden Tundran myötä tähän tulee muutos, muttei ehkä aivan odotetulla tavalla. Jo aiemmassa jutussamme mainittu tuotenimi iForce MAX on löytänyt itselleen identiteetin 3,5-litraisena ahdettuna bensiini-V6:na, jonka perään, kytkimen kera, on tuotu vahva sähkömoottori. Sieltä voima välittyy edelleen kymmenenvaihteisen automaatin kautta pyörille. Sähkömoottori antaa polttomoottorille lisätehoa, ottaa jarrutusenergiaa talteen, toimii starttimoottorina ja tekee Tundrasta hitaassa ajossa myös hetkellisesti täyssähköauton. Järjestelmän nikkelimetallihydridiakku on sijoitettu takaistuinten alle. Ratkaisua voisi epävirallisesti luonnehtia vaikkapa raskaaksi kevythybridiksi, se kun ei edusta Toyotan täyshybriditekniikkaa. iForce MAX on nyt täyttä totta. Kopan takana näkyvät muista hybrideistä tutut oranssit suurjännitejohdot. Nimeä iForce tottelee sama moottori ilman sähkömoottoria perässään. 3,5-litraisena markkinoitava, (3 445 cc) alumiinilohkoinen ja turboahtimella ryyditetty voimanlähde on siis odotetusti korvannut aiemman V8:n. Moottorin suunnittelussa on kiinnitetty aivan erityistä huomiota jäähdytykseen, ja muun muassa sen kautta luotettavuuteen ja energiatehokkuuteen. Moottorissa käytetään myös paljon aiempaa enemmän koneälyä eri toimintojen optimoinnissa. Tuore voimanlähde antaa 389 hevosvoimaa ja 650 newtonmetriä. Sähkömoottorin vaikutus MAX-version vääntömomenttiin on paljonpuhuva: 650 Nm vastaan 790 Nm. Tehoakin hybridissä on miltei 50 hevosvoiman verran enemmmän. Perävaunun vetäjät, hoi! Uusi Tundra vaikuttaa olevan melkoinen veturi. Suurimman vetomassan kerrotaan kasvaneen 17,6 prosentilla edellissukupolveen verrattuna. Lukema on nyt noin 5 445 kilogrammaa. Eikä siinä vielä kaikki, Tundra pyrkii tekemään perävaunun vedosta juhlaa. Auton ajotilavalikossa on erikseen Tow/Haul-asetus, joka säätää muun muassa vaihteiston, ajonvakautuksen ja kaasunvasteen perävaunun vetämiselle optimaalisiksi. Mikäli sitten koukun päästä löytyy oikein raskas kärry, kannattaa asetuksista valita Tow/Haul+. Kärryn näkyvyyttä parantavat lukuisat kamerat ympäri autoa sekä sivupeilit, jotka aukeavat tarvittaessa leveämmälle, jolloin erillisiä lisäpeilejä ei tarvita esimerkiksi asuntovaunua vedettäessä. Myös perävaunun kiinnitykseen löytyy apuja. Vetomassan tavoin myös lavan kantavuus on kasvanut. Voimalinjan ohella kiitos kasvaneesta veto- ja kantokapasiteetista kuuluu alustalle, jossa on nyt taka-alustankin osalta luovuttu lehtijousista ja siirrytty erillisjousitukseen, jonka kulutuksen- ja korroosionkestävyyttä on pönkitetty erilaisin keinoin. Löytyväthän sieltä nyt myös palkeet, joilla auton maavaraa saa säädettyä tilanteen mukaan. Hegemoniat kohdilleen Kun nyt on käsitelty reippaasti tekniikkaa kuoren alla, on hyvä hetki vilkaista itse kuorta. Tundra on yltä päältä amerikkalainen tuote, eikä tätä pyritä millään peittämään. Auto on niin sisältä kuin ulkoa kehitetty pitkälti Yhdysvaltojen maaperällä, ja se myös valmistetaan syvällä Teksasin sydänmailla, San Antoniossa. Toyota Tundra on toistaiseksi ollut Nissan Titanin ohella ainoa varteenotettava "ulkomaalainen" kilpailija Ford F-150:lle, RAM:ille ja GM:n siskoksille eli Chevy Silveradolle ja GMC Sierralle. Ulkonäöllään uusi Tundra pyrkii vastaamaan 14 vuotta vanhaa edellissukupolvea paremmin kotimaisten kilpailijoiden areenalle tuomiin rohkeisiin ja suureellisiin muotoiluelementteihin. Yhdysvaltain kilpailluimmassa autoluokassa on hyvä erottautua edukseen. Jättimäinen maski paksuilla kromikehyksillä on sitten ilmeisesti sitä parhaimmillaan. Tuulilasin alareunassa kerrotaan lukevan valoa vasten morseaakkosilla sana BADASSTRUCK. Mitä lie tarkoittaakin. Sisällä ohjaamossa tulijan vastaanottaa autoluokalle ominainen jylhä maisema. Jopa 14-tuumaista tietoviihdekeskuksen näyttöpäätettä lukuun ottamatta tunnelma on konservatiivinen viisarimittareineen päivineen. Ei ole mikään ihme, että monet yksityiskohdat tuovat mieleen tuoreen Land Cruiser 300:n. Jotain tähän viittaavaa on varmasti odotettavissa myös ensi vuonna esiteltävään uuteen meikäläiseen Land Cruiseriin, kuten myös Tundraan perustuvaan seuraavan polven Sequoiaan. Meille saakka uusi(kaan) Tundra ei tuontiohjelman puitteissa ole saapumassa, mutta aivan varmasti näitä tulee tänne jokunen määrä päätymään muuta kautta. Lavan takalaita aukeaa vanhalla kunnon tyylillä takavaloumpioon piilotetusta napista. Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta 9 miljoonaa Toyotan hybridiä Tässä näette uuden Toyota Tundran, mutta vain koska joku ei osannut pitää salaisuutta Ensi-illassa Toyota Land Cruiser 300 – eläköön uusi kuningas Toyota Land Cruiser 200 väistyy seuraajan tieltä – 14 vuotta V8-menestystä takana Koeajo: Toyota Hilux viilattiin vieläkin väkevämmäksi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?