25.9.2021 Ajoneuvot Tässä se nyt on ihan oikeasti, nimittäin uusi Toyota Tundra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan iso avolava sai nyt ensimmäistä kertaa sisäänsä hybriditekniikkaa. Voimme olla tästä näin varmoja, sillä Tundra on vihdoin oikein virallisesti ensiesitelty. Siinä uskossa me ainakin olemme. Minun lapsuudessani autot esiteltiin niin, että tehtaanjohtaja poisti lakanan uutuuden päältä yleisön taputtaessa, tai vaihtoehtoisesti niin, että formulatähti ajoi sen kulisseista lavalle. Tällainenhan ei enää tule kuuloonkaan, joten show on järjestettävä jollakin muulla tavalla. Toyota teki sen esittelemällä Tundran internetissä suurin piirtein osa kerrallaan, ja naamioimalla tämän aluksi muka ”lipsahdukseksi”. Viimeisin iso lipsahdus nähtiin vain pari päivää ennen virallista julkaisua, kun taas yksi kokokuva lävähti nettiin. Moottorikin on käsitellyt uutta Tundraa jo kerran tätä ennen.Väkevämpi Tundra TRD Pro -malli tuo itseään esille TRD-logojen muodossa ympäri autoa. Eräässä yksityiskohdassa luodaan illuusio logosta meripihkan sisällä.Käväisi jo mielessä, että mitä mieltä autoa on enää edes varsinkaan meillä tässä ja nyt esitellä, kun kaikki on paljastettu etukäteen. Julkaisun jälkeen kävi ilmi, että kyllä siinä taitaa sittenkin olla mieltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridiä TundrallaHybridiauto tiivistyy jo sanana vahvasti Toyotaan, onhan nimenomaan tämä merkki suurin vaikuttaja siinä, että kyseisestä voimalinjaratkaisusta on tullut arkipäivää. Hybridit eivät kuitenkaan ole vakiinnuttaneet asemaansa 24 vuoden aikana Toyota-malliston korkeimmassa päässä, päinvastoin. Uuden Tundran myötä tähän tulee muutos, muttei ehkä aivan odotetulla tavalla. Jo aiemmassa jutussamme mainittu tuotenimi iForce MAX on löytänyt itselleen identiteetin 3,5-litraisena ahdettuna bensiini-V6:na, jonka perään, kytkimen kera, on tuotu vahva sähkömoottori. Sieltä voima välittyy edelleen kymmenenvaihteisen automaatin kautta pyörille. Sähkömoottori antaa polttomoottorille lisätehoa, ottaa jarrutusenergiaa talteen, toimii starttimoottorina ja tekee Tundrasta hitaassa ajossa myös hetkellisesti täyssähköauton. Järjestelmän nikkelimetallihydridiakku on sijoitettu takaistuinten alle. Ratkaisua voisi epävirallisesti luonnehtia vaikkapa raskaaksi kevythybridiksi, se kun ei edusta Toyotan täyshybriditekniikkaa.iForce MAX on nyt täyttä totta. Kopan takana näkyvät muista hybrideistä tutut oranssit suurjännitejohdot.Nimeä iForce tottelee sama moottori ilman sähkömoottoria perässään. 3,5-litraisena markkinoitava, (3 445 cc) alumiinilohkoinen ja turboahtimella ryyditetty voimanlähde on siis odotetusti korvannut aiemman V8:n. Moottorin suunnittelussa on kiinnitetty aivan erityistä huomiota jäähdytykseen, ja muun muassa sen kautta luotettavuuteen ja energiatehokkuuteen. Moottorissa käytetään myös paljon aiempaa enemmän koneälyä eri toimintojen optimoinnissa.Tuore voimanlähde antaa 389 hevosvoimaa ja 650 newtonmetriä. Sähkömoottorin vaikutus MAX-version vääntömomenttiin on paljonpuhuva: 650 Nm vastaan 790 Nm. Tehoakin hybridissä on miltei 50 hevosvoiman verran enemmmän.Perävaunun vetäjät, hoi!Uusi Tundra vaikuttaa olevan melkoinen veturi. Suurimman vetomassan kerrotaan kasvaneen 17,6 prosentilla edellissukupolveen verrattuna. Lukema on nyt noin 5 445 kilogrammaa. Eikä siinä vielä kaikki, Tundra pyrkii tekemään perävaunun vedosta juhlaa. Auton ajotilavalikossa on erikseen Tow/Haul-asetus, joka säätää muun muassa vaihteiston, ajonvakautuksen ja kaasunvasteen perävaunun vetämiselle optimaalisiksi. Mikäli sitten koukun päästä löytyy oikein raskas kärry, kannattaa asetuksista valita Tow/Haul+. Kärryn näkyvyyttä parantavat lukuisat kamerat ympäri autoa sekä sivupeilit, jotka aukeavat tarvittaessa leveämmälle, jolloin erillisiä lisäpeilejä ei tarvita esimerkiksi asuntovaunua vedettäessä.Myös perävaunun kiinnitykseen löytyy apuja.Vetomassan tavoin myös lavan kantavuus on kasvanut. Voimalinjan ohella kiitos kasvaneesta veto- ja kantokapasiteetista kuuluu alustalle, jossa on nyt taka-alustankin osalta luovuttu lehtijousista ja siirrytty erillisjousitukseen, jonka kulutuksen- ja korroosionkestävyyttä on pönkitetty erilaisin keinoin. Löytyväthän sieltä nyt myös palkeet, joilla auton maavaraa saa säädettyä tilanteen mukaan.Hegemoniat kohdilleenKun nyt on käsitelty reippaasti tekniikkaa kuoren alla, on hyvä hetki vilkaista itse kuorta. Tundra on yltä päältä amerikkalainen tuote, eikä tätä pyritä millään peittämään. Auto on niin sisältä kuin ulkoa kehitetty pitkälti Yhdysvaltojen maaperällä, ja se myös valmistetaan syvällä Teksasin sydänmailla, San Antoniossa. Toyota Tundra on toistaiseksi ollut Nissan Titanin ohella ainoa varteenotettava "ulkomaalainen" kilpailija Ford F-150:lle, RAM:ille ja GM:n siskoksille eli Chevy Silveradolle ja GMC Sierralle.Ulkonäöllään uusi Tundra pyrkii vastaamaan 14 vuotta vanhaa edellissukupolvea paremmin kotimaisten kilpailijoiden areenalle tuomiin rohkeisiin ja suureellisiin muotoiluelementteihin. Yhdysvaltain kilpailluimmassa autoluokassa on hyvä erottautua edukseen. Jättimäinen maski paksuilla kromikehyksillä on sitten ilmeisesti sitä parhaimmillaan.Tuulilasin alareunassa kerrotaan lukevan valoa vasten morseaakkosilla sana BADASSTRUCK. Mitä lie tarkoittaakin.Sisällä ohjaamossa tulijan vastaanottaa autoluokalle ominainen jylhä maisema. Jopa 14-tuumaista tietoviihdekeskuksen näyttöpäätettä lukuun ottamatta tunnelma on konservatiivinen viisarimittareineen päivineen. Ei ole mikään ihme, että monet yksityiskohdat tuovat mieleen tuoreen Land Cruiser 300:n. Jotain tähän viittaavaa on varmasti odotettavissa myös ensi vuonna esiteltävään uuteen meikäläiseen Land Cruiseriin, kuten myös Tundraan perustuvaan seuraavan polven Sequoiaan. Meille saakka uusi(kaan) Tundra ei tuontiohjelman puitteissa ole saapumassa, mutta aivan varmasti näitä tulee tänne jokunen määrä päätymään muuta kautta.Lavan takalaita aukeaa vanhalla kunnon tyylillä takavaloumpioon piilotetusta napista.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheesta9 miljoonaa Toyotan hybridiä Tässä näette uuden Toyota Tundran, mutta vain koska joku ei osannut pitää salaisuutta Ensi-illassa Toyota Land Cruiser 300 – eläköön uusi kuningas Toyota Land Cruiser 200 väistyy seuraajan tieltä – 14 vuotta V8-menestystä takana Koeajo: Toyota Hilux viilattiin vieläkin väkevämmäksi Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen