Ajoneuvot Uutinen 16.7.2022

Kruunajaisista terveisiä: Toyota Crown laajenee kokonaiseksi mallistoksi!

Aluksi huhuttiin, että Toyota Crown muuttuisi maasturiksi. Sitten vuotivat patenttikuvat korotetusta viistoperästä. Lopulta ne kaikki kävivät toteen, ja sedankin sai monien iloksi jäädä.

Lähes keisarillinen sedan muuttui yhdessä yössä lähes keisarilliseksi alamallistoksi, joka tulee saataville jopa 40 eri maassa. Aika lienee valmiimpi kuin koskaan USA:n ottamaan torjumansa Crown vastaan tasan 50 vuoden tauon jälkeen. Alkuperäinen Toyopet Crown oli ensimmäinen Amerikassa myyty Toyota, mutta se ei tahtonut käydä sikäläisillä markkinoilla kaupaksi. Nyt Toyota on USA:n myydyin automerkki, ja Crown sinnekin oikein hyvin suunnattu automallisto.

Neljä korimallia kruunattu

Moni kysymys Crown-mallistoon liittyen odottaa vielä tämän ensi-illan jälkeen tarkentavaa vastausta, mutta se on ainakin varmaa, että ennennäkemätön Crown-mallisto koostuu neljästä erityyppisestä mallista. Kruunajaisissa paljastettiin vuotaneissa patenttikuvissa jo jokunen viikko sitten nähdyn viistoperäisen crossoverin lisäksi täysin perinteitä noudatteleva sedan sekä kaksi erityyppistä, pitkäkattoista mallia.

Crown Estate

Järjestyksessään jo 16. sukupolven Crownin käsitettä eniten venyttävät korimallit ovat kaksi jälkimmäisenä mainittua, nimeltään Crown Estate ja Crown Sport. Molemmat ovat viistoperäisen Crown Crossoverin tapaan maavaraltaan korotettuja ja eripaksuisia toppauksia helmoihinsa saaneita. Estate tuo Crown-mallistoon nimensäkin viittaamalla tavalla periaatteessa läheltä farmarin määritelmää liippaavan korimallin, näin ainakin tiloiltaan, ulkonäön viitatessa enemmän sinne SUV-puolelle. Sport on puolestaan hieman kompaktimman kokoinen, ja erittäin lähellä ihan rehellisen katumaasturin käsitettä.

Crown Sport

Erityisesti Crownin kotimaassa Japanissa iloitaan kuitenkin sedan-mallista. Porrasperäisellä Crownilla on spesiaali paikka Japanin autohistoriassa, olihan vuonna 1955 lanseerattu ensimmäinen sukupolvi samalla myös Toyotan ensimmäinen kokonaan itsenäisesti suunniteltu sarjatuotantomalli.

Luksukseen päin taipuva Crown Sedan.

Muut kuin Crossover näkevät kokonaisuudessaan päivänvalon vasta vuonna 2024. Tässä oli kuitenkin (ikkunat visusti tummennettuina) esimakua siitä, kuinka Toyota Crown aikanaan kasvaa mallista mallistoksi.

Korotettu, viistoperäinen premiumauto

Jo mallivuodelle 2023 on useille markkinoille suuntaamassa täysin tuotantovalmis Crown Crossover. Uutuus yhdistelee siis viistoperän tai niin kutsutun fastbackin ja SUV-auton olemuksia, ja omaa tietyiltä osin samanlaisia piirteitä, kuin Citroën C5 X tai tuleva Peugeot 408. Kokoluokassaan Crown Crossover edustaa amerikkalaista mid-sizea eli eurooppalaista D-segmenttiä, toteutustavan ollessa varsin premium.

Voimalinjapuolella uuteen Crowniin tarjotaan Toyotan viimeisimpiä hybridijärjestelmiä, pohjautuen 2,5-litraiseen ja 2,4-litraiseen polttomoottoriin. Jälkimmäinen on niin kutsuttu Hybrid Max, ensimmäinen puolestaan vaikkapa Camrystä, RAV4:stä tai Lexus ES:stä tuttu täyshybridi. 2,4-litrainen huippumalli tarjoilee jopa 300 hevosvoiman tehot. Huippumallin erottaa jo ulospäin fancymmästä lookista, muun muassa kaksivärisine korimaalauksineen.

Crown Crossover lainaa varsinkin keulassaan tiettyjä elementtejä tuoreelta bZ4X -sähköcrossoverilta.

Crown on menossa myyntiin aluksi Japanin kotimarkkinoille, ja tämä tapahtuu elokuussa. Kansainvälisessä lehdistötiedotteessaan Toyota antaa alustavan arvion mallin hinnoittelusta, mikä antaa samalla hyvän kuvan myös Crown Crossoverin asettumisesta merkin mallistoon ja automarkkinoille ylipäätään. Hinnat näyttäisivät starttaavan Crossover X -mallin noin 4,35 miljoonasta jenistä. Tällä alkaen-hinnalla saisi Japanissa esimerkiksi hyvin varustellun Camryn tai RAV4 PHEV:n. Huipulla on puolestaan 6,4 miljoonan jenin RS ”Advanced”. Vastaavalla rahalla saisi Japanissa helposti jo Land Cruiserin tai GR Supran ja rahaa jäisi vielä runsaisiin herkkuihinkin.

Kuvan Japanin-mallin ratissa huomio kiinnittyy muuhunkin kuin oikeanpuoleisuuteen. Aistikas kruunulogo on nimittäin löytänyt siihen tiensä. USA:n pressikuvien autoissa sekä keulassa että ratissa oli kuitenkin normaali Toyota-logo.

Crown Crossover ei ainakaan nyt näytä tähyävän Euroopan markkinoille, mutta koko malliston esiinmarssin myötä jää nähtäväksi, saisiko Toyota sitten kuitenkin kruununsa jopa täällä saakka.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Toyota

Kaikki koeajot

Uusimmat