16.7.2022 Ajoneuvot Kruunajaisista terveisiä: Toyota Crown laajenee kokonaiseksi mallistoksi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aluksi huhuttiin, että Toyota Crown muuttuisi maasturiksi. Sitten vuotivat patenttikuvat korotetusta viistoperästä. Lopulta ne kaikki kävivät toteen, ja sedankin sai monien iloksi jäädä. Lähes keisarillinen sedan muuttui yhdessä yössä lähes keisarilliseksi alamallistoksi, joka tulee saataville jopa 40 eri maassa. Aika lienee valmiimpi kuin koskaan USA:n ottamaan torjumansa Crown vastaan tasan 50 vuoden tauon jälkeen. Alkuperäinen Toyopet Crown oli ensimmäinen Amerikassa myyty Toyota, mutta se ei tahtonut käydä sikäläisillä markkinoilla kaupaksi. Nyt Toyota on USA:n myydyin automerkki, ja Crown sinnekin oikein hyvin suunnattu automallisto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljä korimallia kruunattu Moni kysymys Crown-mallistoon liittyen odottaa vielä tämän ensi-illan jälkeen tarkentavaa vastausta, mutta se on ainakin varmaa, että ennennäkemätön Crown-mallisto koostuu neljästä erityyppisestä mallista. Kruunajaisissa paljastettiin vuotaneissa patenttikuvissa jo jokunen viikko sitten nähdyn viistoperäisen crossoverin lisäksi täysin perinteitä noudatteleva sedan sekä kaksi erityyppistä, pitkäkattoista mallia. Crown Estate Järjestyksessään jo 16. sukupolven Crownin käsitettä eniten venyttävät korimallit ovat kaksi jälkimmäisenä mainittua, nimeltään Crown Estate ja Crown Sport. Molemmat ovat viistoperäisen Crown Crossoverin tapaan maavaraltaan korotettuja ja eripaksuisia toppauksia helmoihinsa saaneita. Estate tuo Crown-mallistoon nimensäkin viittaamalla tavalla periaatteessa läheltä farmarin määritelmää liippaavan korimallin, näin ainakin tiloiltaan, ulkonäön viitatessa enemmän sinne SUV-puolelle. Sport on puolestaan hieman kompaktimman kokoinen, ja erittäin lähellä ihan rehellisen katumaasturin käsitettä. Crown Sport Erityisesti Crownin kotimaassa Japanissa iloitaan kuitenkin sedan-mallista. Porrasperäisellä Crownilla on spesiaali paikka Japanin autohistoriassa, olihan vuonna 1955 lanseerattu ensimmäinen sukupolvi samalla myös Toyotan ensimmäinen kokonaan itsenäisesti suunniteltu sarjatuotantomalli. Luksukseen päin taipuva Crown Sedan. Muut kuin Crossover näkevät kokonaisuudessaan päivänvalon vasta vuonna 2024. Tässä oli kuitenkin (ikkunat visusti tummennettuina) esimakua siitä, kuinka Toyota Crown aikanaan kasvaa mallista mallistoksi. Korotettu, viistoperäinen premiumauto Jo mallivuodelle 2023 on useille markkinoille suuntaamassa täysin tuotantovalmis Crown Crossover. Uutuus yhdistelee siis viistoperän tai niin kutsutun fastbackin ja SUV-auton olemuksia, ja omaa tietyiltä osin samanlaisia piirteitä, kuin Citroën C5 X tai tuleva Peugeot 408. Kokoluokassaan Crown Crossover edustaa amerikkalaista mid-sizea eli eurooppalaista D-segmenttiä, toteutustavan ollessa varsin premium. Voimalinjapuolella uuteen Crowniin tarjotaan Toyotan viimeisimpiä hybridijärjestelmiä, pohjautuen 2,5-litraiseen ja 2,4-litraiseen polttomoottoriin. Jälkimmäinen on niin kutsuttu Hybrid Max, ensimmäinen puolestaan vaikkapa Camrystä, RAV4:stä tai Lexus ES:stä tuttu täyshybridi. 2,4-litrainen huippumalli tarjoilee jopa 300 hevosvoiman tehot. Huippumallin erottaa jo ulospäin fancymmästä lookista, muun muassa kaksivärisine korimaalauksineen. Crown Crossover lainaa varsinkin keulassaan tiettyjä elementtejä tuoreelta bZ4X -sähköcrossoverilta. Crown on menossa myyntiin aluksi Japanin kotimarkkinoille, ja tämä tapahtuu elokuussa. Kansainvälisessä lehdistötiedotteessaan Toyota antaa alustavan arvion mallin hinnoittelusta, mikä antaa samalla hyvän kuvan myös Crown Crossoverin asettumisesta merkin mallistoon ja automarkkinoille ylipäätään. Hinnat näyttäisivät starttaavan Crossover X -mallin noin 4,35 miljoonasta jenistä. Tällä alkaen-hinnalla saisi Japanissa esimerkiksi hyvin varustellun Camryn tai RAV4 PHEV:n. Huipulla on puolestaan 6,4 miljoonan jenin RS "Advanced". Vastaavalla rahalla saisi Japanissa helposti jo Land Cruiserin tai GR Supran ja rahaa jäisi vielä runsaisiin herkkuihinkin. Kuvan Japanin-mallin ratissa huomio kiinnittyy muuhunkin kuin oikeanpuoleisuuteen. Aistikas kruunulogo on nimittäin löytänyt siihen tiensä. USA:n pressikuvien autoissa sekä keulassa että ratissa oli kuitenkin normaali Toyota-logo. Crown Crossover ei ainakaan nyt näytä tähyävän Euroopan markkinoille, mutta koko malliston esiinmarssin myötä jää nähtäväksi, saisiko Toyota sitten kuitenkin kruununsa jopa täällä saakka. Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Ensi-illassa Toyota Land Cruiser 300 – eläköön uusi kuningas Ison Toyotan paluu: Camry eurooppalaistuu komeasti Käsitteet venyvät: Toyota Aygo on tästä eteenpäin äijämäinen pikkucrossover Aygo X Käytetyt erikoisuudet – Toyota Crown Käytetyt erikoisuudet – Toyota Crown Estate Keidas tikapuurungolla – näin mahtailee uuden Land Cruiserin luksuspainos Lexus LX 600 Koeajo: Ihanan tylsyyden paluu – Toyota Camry Koeajo: Lexus ES 300h on talousjohtajan auto Koeajo: Rallin tähden syntynyt – Toyota GR Yaris Koeajo: Toyota bZ4X – RAV4:n sähköveli on edelläkävijän viivelähtö Ikiliikkuja Toyota Land Cruiser J70 on myyty seuraaviksi kahdeksi vuodeksi loppuun – sen jälkeen juhlitaan nelikymppisiä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?