9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Teksti Benjamin Helander Kuva Toyota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Corollan korkeampi painos näyttää päivityksen jälkeen särmemmältä, ja saataville tulee vieläkin särmemmältä näyttävä GR Sport -varustetaso. Maailman myydyimmästä automallinimestä tehtiin vuonna 2020 ensimmäistä kertaa SUV-tyyppinen versio Corolla Cross. Kun yhdistää Toyota Corollan kaltaisen kestosuosikin kaikkein trendikkäimpään korimalliin, tuloksena ei voi olla kuin menestystarina. Näin ainakin ajateltiin auton esittelyn aikaan. Ihan näin asia ei kuitenkaan ole kääntynyt, vaan Corolla Cross löytyi esimerkiksi vuonna 2024 valtakunnallisista ensirekisteröintitilastoista vasta sijalta 25, yläpuolellaan pelkästään viisi muuta Toyota-mallia, mukaan lukien 1. ja 2. sijojen Corolla ja Yaris Cross. Tuotteesta asia ei kuitenkaan varmasti ole kiinni, vaan asemoinnista. Corolla Cross tahtoo jäädä kaikilla mahdollisilla tavoilla muiden suosittujen Toyota-mallien jalkoihin. Toisin sanoen se häviää malliston sisäisen kilpailun taloudellisemmalle ja monien silmissä tyylikkäämmälle emomalli Corollalle, jännittävämmälle C-HR:lle sekä hinnaltaan yllättävän läheltä löytyvälle mutta suuremmalle RAV4:lle. Kuin varkain viiden vuoden malli-ikään ehtinyt Corolla Cross saikin nyt piristävän päivityksen, jolla siitä pyritään kaivamaan persoonaa esiin muun muassa urheilullisuutta henkivällä GR Sport -varustetasolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVihaisemmat leditCorolla Crossin päivitys käsittää perinteisen faceliftin, jossa keulaa ja myös perää on hieman uudelleenmuotoiltu. Keulassa nähdään nyt hunajakennomaski, joka modernisoi ilmettä. Samalla Corolla Crossin valoja on uudistettu niin, että autosta on saatu aiempaa vihaisemman näköinen, mikä on tunnetusti vallitseva muoti. Kalliimmissa varustetasoissa keulalle saadaan lisäksi maskin poikki kulkeva ledinauha. Peräpäässä muutokset keskittyvät erityisesti takavaloihin, joiden valokuvioita on päivitetty, ja jotka ovat Toyotan mukaan saaneet pienet evät, joiden pitäisi ainakin teoriassa vakauttaa autoa ja parantaa sen aerodynaamisia ominaisuuksia. Uudistuneen GR Crossin ulkonäköön vaikuttaa asiakkaan niin halutessa merkittävästi myös GR Sport -varustetaso, joka on jo mukana monissa malleissa Corolla Crossin ympärillä, mutta vasta nyt tässä mallissa, josta se kenties saa kaivattua persoonaa esiin. Kuitenkin, kuten GR Sport -varustetaso muissakin malleissa, se ei tuo muutoksia pellin alle, vaan keskittyy ulkonäöllisiin piirteisiin, madaltaa auton alustaa senttimetrillä ja jäykistää sitä hieman. GR Sportin pitäisi tarkoittaa Corolla Crossille myös terävämpää ohjausta sekä vakiona sporttisia läpysköjä ratin takana. GR Sportiin kuuluu niin ikään erillinen Sport-ajotila. Tekniset muutokset hillittyjäCorolla Cross luottaa jatkossakin Toyotan hyväksi havaittuun täyshybriditekniikkaan, ja konepellin alle saa joko 1,8-litraisen 140-hevosvoimaisen- tai 2,0-litraisen 200-hevosvoimaisen itselataavan hybridijärjestelmän. Saatavilla on jatkossakin AWD-i-neliveto, joka saa varmasti Toyota-autoilijoita täällä Pohjolassa jo ajatuksena suuresti lämmittävän Snow Extra -ajotilan, joka säätää sähkömoottoreita hyödyntäen voimalinjan sekä ohjauksen, jarrujen ynnä muun toiminnan lumiselle pinnalle mahdollisimman toimivaksi. Kuljettajaa päivittyneessä Corolla Crossissa hemmotellaan myös uudelleenjärjestellyllä, aiempaa suuremmalla keskikonsolilla, jossa on muun muassa uusi vaihteenvalitsin. Kaiken keskiöstä löytyy uusi 10,5-tuumainen kosketusnäyttö, kuljettajan katsellessa 12,3-tuumaista digitaalimittaristoa. Myös älypuhelimilla pitäisi olla uudistuneessa Corolla Crossissa paremmat oltavat, sillä ne ovat saaneet langattoman lataustelakan, ja lisäksi niiden Android Auto -liitettävyyden nopeuden ja tason pitäisi vastata Apple Carplayn toimintaa. Uudistunut Toyota Corolla Cross saapuu Toyota-liikkeisiin Eurooppaan jo alkavana kesänä, joskin GR Sportia täytyy odottaa syksyn puolelle. Lähteet: Toyota, Autoalan tiedotuskeskus Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 24.9.2024 Ajoneuvot Maailmanennätys: Toyota Priuksella ajettiin yli 5 000 kilometrin roadtrip keskikulutuksella 2,5 l/100 km Kommentit (2) Semmoista kuin itselataava ei ole olemassa. Vaan kun se tekee sen itse, ja omin voimin ilman ulkoista tukea. Hyvin selkeä konsepti. Se että käyttövoiman lähde on polttoneste, ei muuta sitä seikkaa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää